Helsinki Cup

Jalkapallon juniorturnaus valtaa taas pääkaupunkiseudun

Tänään alkaa nuorten jalkapalloilijoiden huipputapahtuma Helsinki Cup. 49 kertaa pelattavassa turnauksessa on mukana 1864 joukkuetta ja noin 34 000 pelaajaa. Kansainvälinen suurturnaus näkyy vahvasti pääkaupunkiseudulla koko viikon ja erityisesti tiistain avajaisparaati kerää kaupunkilaisia katsomaan jalkapalloilun huumaa.

Juniorjalkapallon elämyksellisin turnaus on järjestetty jo vuodesta 1976. Tänä vuonna pelataan 49. turnaus, joka kestää maanantaista lauantaihin 8.–13.7. pääkaupunkiseudulla.

- Iloa, riemua, kohtaamisia kentällä ja sen ulkopuolella sekä liikuntaa rakkaan jalkapalloilun parissa. Niistä ja korkealaatuisista tapahtumista koostuu laadukkaan turnauksemme suosio, toimitusjohtaja Kirsi Kavanne summaa.

Vuoden 2024 Helsinki Cup on historiansa suurin turnaus ja vetää tänä vuonna puoleensa lähes 1900 joukkuetta, ikäjakaumaltaan 7–18-vuotta. Kansainvälisiä joukkueita pelaa turnauksessa 20 eri maasta, lähes 100 joukkuetta.

- Kaukaisimmat vieraamme tulevat Brasiliasta, Meksikosta, Mongoliasta ja Yhdysvalloista. He ihastelevat erityisesti Suomen luontoa, toimivia turnausjärjestelyitä, korkeatasoista tuomarointia ja huippukuntoisia kenttiä, Kavanne korostaa.

Elämänmittaisia muistoja joka potkulla

Helsinki Cup on perinteikäs jalkapalloturnaus, johon liittyy vahvasti yhteistyöllä onnistuminen ja kansainvälisyys, joka tuo kulttuurit yhteen.

- Olemme ylpeitä, että saamme olla monen pelaajan kesän kohokohta. Helsinki Cup on syntypaikka suurenmoisille elämyksille, unohtumattomille kokemuksille ja uusille ystävyyksille. Luomme elämänmittaisia muistoja jokaisella potkulla, Kavanne hehkuttaa.

Tärkeintä Helsinki Cupissa on loistofiilis ja jalkapalloilun riemu. Pelit herättävät paljon voimakkaita tunteita, mutta kaikille osallistujille ja varsinkin tukijoukolle muistutamme myönteisen kannustuksen voimasta. Jalkapalloilu on ulkoilua, peliälyä, tiimipelaamista ja kaverisuhteita. Sosiaaliset suhteet nousevatkin usein kyselyissä merkittävimmäksi motivaattoriksi pelata jalkapalloa.

- Me haluamme kannustaa kaikkia pelaajia pienistäkin yrityksistä ja onnistumisista. Tänä vuonna panostamme erityisesti kiusaamisen vastaiseen työhön ja myönteiseen kannustamiseen kentän laidalta. Tukijoukkojen tehtävänä on kannustaa kaikkia turnauksessa pelaavia lapsia ja nuoria. Myönteisen kannustuksen avulla lapset ja nuoret motivoituvat liikkumaan ja oppivat samalla reilun pelin merkityksen, toteaa Kavanne.

Perhetapahtuma Helsinki Cupin ytimessä pyörii jalkapallo. Osallistujia, tukijoukkoja, vanhempia, joukkueen vetäjiä, tuomareita ja pelinohjaajia, kesätyöläisiä ja yhteistyökumppaneita sekä katsojia odotetaan paikalle lähes 300 000.

- Tarjoilemme koko viikon täynnä elämyksiä. Kesän kuningaslajin turnauksessa ei tarvitse vain potkia palloa, vaan pelaajat pääsevät nauttimaan tiistain avajaisjuhlista, Senaatintorille matkaavasta riehakkaasta turnauskulkueesta ja Käpylän Love the Ball Centerin isoista ja festareista, Kavanne muistuttaa.

Otteluita pelataan laadukkailla ja hyvin hoidetuilla luonnonnurmikentillä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla yhteensä noin 6000 kappaletta. Mukana on 20 kenttäaluetta ja 100 kenttää. Helsinki Cup jatkuu lauantaihin 13.7.2024 asti, jolloin finaaleista kamppaillaan Bolt Arenalla.

Helsinki Cup
Puhelin: +358 40 6408 750