KKO: Työnantaja syrji työntekijöitä ammattiyhdistystoiminnan perusteella

Korkein oikeus katsoi ennakkopäätöksessään, että työnantaja oli antanut ylimääräisen taloudellisen edun niille työntekijöilleen, jotka olivat suostuneet tekemään ylityötä ammattiliiton julistaman ylityökiellon aikana. Työnantaja oli menettelyllään syrjinyt muita työntekijöitään heidän ammattiyhdistystoimintansa perusteella.

Työnantaja oli ammattiliiton julistaman ylityökiellon aikana tarjonnut osalle työntekijöistään mahdollisuuden tehdä viikonloppuna ylityötä urakkatyönä. Urakasta maksettavaan korvaukseen oli sisältynyt laskennallisen tuntipalkan ja ylityökorvauksen lisäksi sunnuntaityökorvaus ja viikkolepokorvaus, vaikka ylityötä ei ollut tehty sunnuntaina. Korkein oikeus katsoi, että työnantaja oli menettelyllään syrjinyt muita työntekijöitään heidän ammattiyhdistystoimintansa perusteella. Syrjintä oli kohdistunut niihin työntekijöihin, jotka olisivat pystyneet tekemään ylityönä teetettyä työtä ilman erillistä perehdytystä.

Korkein oikeus kumosi hovioikeuden ja käräjäoikeuden tuomiot. Työnantaja velvoitettiin suorittamaan yhdenvertaisuuslain mukaista hyvitystä niille työntekijöille, jotka olivat tulleet syrjityksi. Työntekijöiden vahingonkorvausvaatimukset hylättiin.

Asian diaarinumero KKO:ssa S2023/195

Esittelijä Mikaela Lind, p. 029 56 40068, mikaela.lind(at)oikeus.fi

Asiakirjatilaukset: korkeimman oikeuden viestintä, viestinta.kko(at)oikeus.fi, puh. 02956 40052 ja 02956 40078

Muut kielet