Getingstick i ett husdjurs nos kräver omedelbar reaktion

Myggor, knott, bromsar, bin och getingar plågar husdjuren på sommaren. Vanligtvis orsakar insektbett inte mer besvär än klåda och svullnad. Ett getingstick i huvudet eller halsen kan däremot vara dödligt.

Katter och hundar kan försöka fånga getingar, vilket ökar risken för ett stick. Det är naturligt för hundar att undersöka nya platser nosen först, vilket ofta resulterar i att getingar sticker hundar i nosen eller halsen. Katter å andra sidan utforskar getingar genom att peta på dem med tassarna och blir sålunda ofta stuckna i tassarna, vilket är mindre farligt.

Insektsstick orsakar vanligtvis endast lindriga symtom såsom klåda och svullnad hos husdjur. Ett getingstick kan också orsaka smärta vid stickplatsen och kan leda till en allvarlig allergisk reaktion. Om stingplatsen svullnar bör den övervakas noggrant, särskilt om sticket är i huvudet eller halsen.

Särskilt vid stick i området runt munnen eller halsen måste man reagera omedelbart, eftersom svullnaden kan blockera luftvägarna och vara livshotande. Till veterinären är det också bra att söka sig, om djuret får flera getingstick samtidigt.

Behandlingen av ett getingstick skiljer sig från behandlingen av ett huggormsbett

Veterinär Marit Åström från Evidensias Djurklinik Lauma ger tydliga instruktioner för vård av husdjur som har blivit stuckna av en geting.

- Om sticket orsakar kraftig klåda eller svullnad, särskilt i huvudet och halsen, bör husdjuret ges hydrokortison. Kyypakkaustabletter innehåller hydrokortison. Doseringen bör kontrolleras av en jourhavande veterinär. Man kan ge också katter kyypakkaustabletter som första hjälp vid getingstick.

Det är dock viktigt att vara säker på vad som orsakade bettet. Om man inte vet med säkerhet om bettet är orsakat av en geting eller en huggorm är det bäst att inte ge husdjuret kortison, eftersom kortisonet vid huggormsbett kan belasta njurarna. Om det råder osäkerhet är det alltid bäst att kontakta en veterinär. Vid huggormsbett ska husdjuret alltid tas till veterinären.

Om svullnaden i huvudet eller halsen inte minskar inom några dagar eller om stickplatsen är tydligt smärtsam och störande, bör husdjuret tas till veterinären. Förutom getingstick kan också myggbett orsaka en allergisk reaktion om husdjuret är känsligt för insektsbett eller om det har utsatts för många bett på en gång.

Åström rekommenderar att man svalkar stickplatsen med kyla om husdjuret tillåter det. Man kan använda en kylgelèpackning eller en fuktig och sval handduk.

Man kan skydda husdjuret mot insektsbett genom att använda kläder

En tjock och lockigt päls skyddar till viss del mot insektsbett, så kortpälsade djur är mer känsliga för insektsbett. Om det finns mycket myggor kan man skydda husdjuret med kläder. Särskilt området vid hundens mage är känsligt, eftersom hundar oftast har tunnare päls just där.

Om möjligt bör man hålla hundar och katter borta från platser där det finns getingbon eller där det finns många getingar. Vissa lokalbehandlingsvätskor eller halsband som används för att stöta bort fästingar kan också användas mot myggor och vissa andra stickande insekter. Dessutom finns det myggavvisande medel för husdjur som är ofarliga.

För mer information:

Veterinär Marit Åström, 0300 484 711  marit.astrom@evidensia.fi

Evidensias nätverk med 47 veterinärkliniker och sjukhus erbjuder omfattande vård för husdjur dygnet runt över hela Finland. Evidensias nätverk, som inkluderar Evidensia och Omaeläinklinikka, är en del av IVC Evidensia, Europas största leverantör av veterinärtjänster, med över 2 500 veterinärkliniker och sjukhus i 20 länder.