AGCO Power

AGCO Power avaa Suomeen puhtaan energian laboratorion

Johtava kansainvälinen maatalous- ja työkoneiden moottoreiden kehittäjä sekä valmistaja luo uusia ratkaisuja kohti vähähiilistä ja hiilineutraalia maanviljelystä.

AGCO Powerin tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen vetypolttomoottorin edustalla uudessa puhtaan energian laboratoriossa. AGCO Power

(Nokia, Suomi, 9. heinäkuuta 2024) – AGCO (NYSE: AGCO), yksi maailman johtavista maatalouskoneiden ja täsmäviljelyteknologian kehittäjistä, valmistajista sekä jakelijoista ilmoittaa tänään avaavansa yhdessä tytäryrityksensä AGCO Powerin kanssa ensimmäisen puhtaan energian laboratorion. Laboratorio on osa 70 miljoonan euron investointia Nokian Linnavuoren tehtaaseen, ja se tukee innovatiivisten, maatalouskoneisiin tarkoitettujen akku- ja voimansiirtoratkaisujen kestävää kehitystä sekä testausta.

Linnavuoressa kehitetyillä ja valmistetuilla tulevaisuuden moottoreilla voidaan vähentää maailmanlaajuisia maatalouden päästöjä, sillä ne tulevat toimimaan vähähiilisellä tai hiilettömällä sähköllä, tai vähäisten hiilipäästöjen vaihtoehtoisilla polttoaineilla.

Vaikka hybridi- ja sähköajoneuvojen käyttö on lisääntynyt merkittävästi 2000-luvulla, työ- ja maatalouskoneiden kohdalla vaihtoehtoisen energian käyttöönotto on ollut hidasta. Täyssähköisten maatalouskoneiden kokoa rajoittaa nykyisen akkuteknologian kapasiteetti, mutta AGCO Powerin laboratoriossa työskennellään tämän ongelman ratkaisemiseksi.

”Investoimme voimakkaasti useiden vähähiilisten teknologioiden, kuten työkoneiden ja hybridien sähköistämiseen, tutkimukseen sekä kehittämiseen”, AGCOn tuotekehitysjohtaja Kelvin Bennett kertoo. ”On kutkuttavaa ajatella, että nämä investoinnit alkavat tuottaa konkreettisia tuloksia, kun ensimmäisen täyssähköisen traktorimme (Fendt e100 V Vario) tuotanto alkaa tänä vuonna.”

Työkoneista aiheutuvien päästöjen lisäksi AGCO pyrkii vähentämään voimakkaasti omasta toiminnastaan aiheutuvia päästöjä. Konsernilla on tavoitteena vähentää luokkien 1 ja 2 (Scope 1 ja 2) päästöjä 55 prosentilla vuoteen 2033 mennessä ja 90 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.

Uuden sukupolven hiilineutraalien ja vähähiilisten koneiden kehittäminen on yrityksen kestävän kehityksen tavoitteiden painopisteenä, kun se pyrkii vähentämään luokan 3 (Scope 3) päästöjään. Yrityksen keskeisiin tavoitteisiin kuuluvat yrityksen tuotevalikoiman hiilineutraalistaminen, tavarantoimittajien kannustaminen päästöjen vähentämiseen, maanviljelijöiden tukeminen vihreässä siirtymässä sekä työskentely toimialajärjestöjen kanssa maatalouskoneiden uusiutuviin ja vähähiilisiin polttoaineisiin liittyen.

Puhtaan energian laboratorion lisäksi Linnavuoreen rakentuu myös uutta tuotantotilaa niin sylinterinkansien kuin portaattoman voimansiirron (CVT) osien valmistamiseen sekä koulutus- ja vierailukeskus. Uudelleenkunnostettujen moottoreiden (remanufacturing) toimitilat laajenevat maalaamolla ja testaustiloilla.  Uudisrakennukset kattavat yhteensä 11 000 neliömetrin alueen. Osa rakennuksista avataan tänä vuonna ja muiden on määrä olla käyttövalmiina vuonna 2025.

Kuvat

Tietoa AGCOsta

AGCO (NYSE: AGCO) on yksi maailman johtavista maatalouskoneiden ja täsmäviljelyteknologian suunnittelijoista, valmistajista ja jakelijoista. AGCO tuottaa arvoa maanviljelijöille ja OEM-asiakkaille eriytetyn tuotemerkkivalikoimansa avulla, johon kuuluu huippumerkkejä, kuten Fendt®, GSI®, Massey Ferguson®, PTx ja Valtra®. AGCOn täydellinen valikoima laitteita sekä älykkäitä viljelyratkaisuja ja -palveluja auttaa viljelijöitä ruokkimaan koko maailman kestävästi. AGCO perustettiin vuonna 1990 ja sen päätoimipaikka sijaitsee Duluthissa, Georgiassa, Yhdysvalloissa. AGCOn liikevaihto oli noin 14,4 miljardia dollaria vuonna 2023. Katso lisätietoja osoitteessa www.agcocorp.com. Jos haluat nähdä yrityksen uutisia, tietoja ja tapahtumia, seuraa meitä X:ssä: @AGCOCorp. Jos haluat nähdä yrityksen talousuutisia X:ssä, seuraa hashtagiä #AGCOIR.

Tietoja AGCO Powerista

AGCO Power on yksi maailman johtavista työkoneiden kehittäjistä ja valmistajista. Se valmistaa useiden maailman johtavien traktorituotemerkkien, kuten Fendtin, Valtran ja Massey Fergusonin moottorit Suomessa, Kiinassa, Brasiliassa ja Argentiinassa sijaitsevissa tuotantotiloissaan. AGCO Powerin Linnavuoren tehdas on ollut toiminnassa jo yli 80 vuoden ajan, ja se on AGCO Corporationin tytäryritys.