Helsinki-Vantaan porttialueen ravintolamaailma palkittu vuoden 2024 parhaana – jo toinen tunnustus lentoaseman ravintolamaailmoille

Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastuksen jälkeisen lähtöporttialueen ravintolamaailma on voittanut kansainvälisessä matkailu- ja ravintola-alan kilpailussa Airport Food Hall of the Year -palkinnon. Kriteereitä palkinnolle ovat muun muassa ravintolatarjonnan monipuolisuus, asiakastyytyväisyys ja vastine rahalle.

Helsinki-Vantaan porttialueen ravintolamaailma.
Helsinki-Vantaan porttialueen ravintolamaailma. Finavia Oyj

– Olemme iloisia siitä, että Helsinki-Vantaan ravintolat ja palvelut saavat tunnustusta kansainvälisesti. Ruokailu on merkityksellinen osa matkustuskokemusta yhä useammalle matkustajalle, ja kehitämme lentoaseman ruoka- ja juomavalikoimaa seuraten trendejä ja matkustajien toiveita. Helsinki-Vantaan ravintolatarjonta on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2019 ja etenkin lämpimän ruoan valikoima on monipuolistunut merkittävästi, Helsinki-Vantaan kaupallisen liiketoiminnan johtaja Nora Immonen Finaviasta sanoo.

Helsinki-Vantaan porttialueen ravintolamaailmaan kuuluu viisi ravintolaa: Asian Kitchen, Bastard Burgers, Fafa’s, Pala Pizza Bar ja Tori Kitchen & Cafe. Ravintola-aluetta operoi ravintolapalvelutuottaja Select Service Partner Finland (SSP Finland).

Kansainvälinen Airport Food and Beverage and Hospitality (FAB Awards 2024) -kilpailu järjestetään vuosittain. Helsinki-Vantaan ravintolamaailma voitti kategoriassa ”Airport Food Hall of the Year”. Voittajan valitsi asiantuntijaraati.

Ravintolamaailma avautui Helsinki-Vantaalle vuoden 2023 syksyllä. Siitä tuli avautuessaan lentoaseman toinen ravintolamaailma Finavian tuloaulan Food Hallin lisäksi. Tuloaulassa sijaitseva Food Hall voitti saman FAB:in palkinnon vuonna 2023. Food Hall -alueen ravintoloita ovat Levant, Lopez y Lopez, Pretty Boy Wingery, Richie’s Gourmet Hot Dogs, TGM Asian Fusion ja Sake Sushi.

– Voimme nyt ylpeänä sanoa, että molemmat ravintolamaailmat lentoasemallamme ovat kansainvälisesti palkittuja. Se kertoo paljon Helsinki-Vantaan erinomaisesta ruokatarjonnasta, jota kehitämme jatkuvasti. Haluan onnitella SSP:tä upeasta työstä sekä kiittää heitä hyvästä yhteistyöstä ja yhteisestä menestystarinasta matkustajien asiakaskokemuksen systemaattiseksi parantamiseksi, Immonen toteaa.

Kuvia median käyttöön

Ravintolamaailman istuma-alue.

Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Sujuvat ja laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille ovat meille sydämen asia. Kehitämme Suomen saavutettavuutta ja hyvä lentoyhteyksiä. Olemme sitoutuneet vastuulliseen toimintaan edistääksemme kestävää lentomatkailua. Finavia-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 360 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 540.

Suomen suurin hotellikokonaisuus avautuu Helsinki-Vantaalle: ”lentokenttäkaupunkia” palvelee nyt yhteensä 12 hotellia30.5.2024 11:15:03 EEST | Tiedote

Hotelliyritys Strawberryn kaksi uutta hotellia, Clarion Hotel ja Comfort Hotel Helsinki Airport, avaavat ovensa asiakkaille lauantaina 1. kesäkuuta 2024. Lentoaseman terminaalin yhteyteen kohonnut hotellikokonaisuus nostaa lentoasema-alueen hotellitarjonnan kokonaisuudessaan 12 hotelliin. Alueen konferenssi- ja kokoustilat myös kehittyvät avauksen myötä merkittävästi.

Finavia achieves net zero carbon emissions at Ivalo, Kittilä, Kuusamo and Rovaniemi Airports6.5.2024 11:19:24 EEST | Press release

Airport company Finavia has achieved net zero carbon emissions in its own operations at Ivalo, Kittilä, Kuusamo and Rovaniemi Airports. Carbon emissions have been cut by reducing energy consumption in terminals and refuelling airport vehicles with renewable diesel and work machines and emergency power generators with renewable motor fuel oil. In addition, the same airports have also been awarded a sustainable tourism certificate.

Finavia saavuttanut hiilipäästöjen nettonollatason Ivalon, Kittilän, Kuusamon ja Rovaniemen lentoasemilla6.5.2024 09:18:54 EEST | Tiedote

Lentoasemayhtiö Finavia on saavuttanut nettonollahiilipäästötason omassa toiminnassaan Ivalon, Kittilän, Kuusamon ja Rovaniemen lentoasemilla. Hiilipäästöjä on vähennetty terminaalien energiankulutusta vähentämällä, tankkaamalla lentoasemien ajoneuvoihin uusiutuvaa dieseliä ja työ- ja varavoimakoneisiin uusiutuvaa moottoripolttoöljyä. Lisäksi samoille lentoasemille on myönnetty kestävän matkailun sertifikaatti.