Keskuskauppakamari: Väärin asennettu aurinkopaneeli voi vaurioittaa kattoa vakavasti

Aurinkopaneelien asentaminen katolle on yhä suositumpi tapa tuottaa uusiutuvaa energiaa. Asennusprosessissa on kuitenkin sähköturvallisuuden lisäksi huomioitava monia muitakin seikkoja, jotta katon vaurioilta voitaisiin välttyä.

Keskuskauppakamarin pääsihteeri Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa
Keskuskauppakamarin pääsihteeri Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa Roni Rekomaa

Aurinkopaneeleiden asennuksen suorittaa pääsääntöisesti aurinkopaneelien valmistajan jälleenmyyjä tai vesikattotöihin erikoistunut asennusyritys. Kuluttaja voi asentaa paneelit itsekin, mutta se ei ole suositeltavaa ilman tarvittavaa osaamista.

“Asennus vaatii aina erityistä tietotaitoa katon rakenteista ja vesitiiviydestä ja sähkötöiden osalta myös tietyntasoisen sähköpätevyyden. Pahimmassa tapauksessa pieleen mennyt asennus rikkoo kattoja johdotuksia vedettäessä,” sanoo Keskuskauppakamarin pääsihteeri Raisa Harju.

Aurinkokeräimien asennuksen haasteet koskevat erityisesti ammattitaitoa vaativia kattotyyppejä, kuten bitumikermikattoja, konesaumattuja peltikattoja sekä muita metallikattoja. Tiilikatoilla ongelmat liittyvät erityisesti sähköläpivientien tekemiseen.

”Katon kunto ja kantokyky sekä sen elinkaareen liittyvät asiat on tärkeää arvioida ennen aurinkopaneeleiden asentamista. Asennus voi epäonnistua, jos asentaja ei ole vesikattotyön ammattilainen. Yleisempiä ongelmia ovat kiinnikkeiden huono kiinnitys kattopintaan, läpivientien tekeminen ja kaapeleiden kiinnitys vesikattoon,” toteaa Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Jari Mustikkamaa.

Ongelmia voidaan ennaltaehkäistä huolellisella suunnittelulla ja valvonnalla

”On tärkeää valita asennusyritys, jolla on kokemusta ja asiantuntemusta asennuksesta kyseiselle kattotyypille. Rakennustietosäätiössä on valmisteilla RT-ohjetiedosto, joka käsittelee näitä asioita,” kertoo Mustikkamaa.

Asennuksissa tulee käyttää kyseiselle kattotyypille Suomen olosuhteisiin testattuja kattokiinnikkeitä sekä muita valmisosia, joiden valmistajien asennusohjeita tulee ensisijaisesti noudattaa.

Mustikkamaan mukaan epäonnistunut, rakennevaurioon johtanut asennus voi käydä ilmi silloin, kun vettä alkaa tulla katteen läpi tai veden valuminen räystäiltä muuttuu. Näiden vaurioiden korjaaminen voi olla hankalaa ja kallista.

Vaurioiden laajuuden ja syntysyyn selvittämiseen voi olla hyvä käyttää apuna Keskuskauppakamarin hyväksymää, puolueetonta tavarantarkastajaa. Tavarantarkastajalta voi tarvittaessa pyytää myös arvion korjauskustannuksista.

“Tavarantarkastajaa tilattaessa on syytä varmistua siitä, että hänellä on vesikattoihin liittyvä riittävä osaaminen ja kokemus,” vinkkaa Harju.

Keskuskauppakamarin valtiontukianalyysi: EU:n jäsenmaat käyttävät lähes 145 miljardia euroa puhtaan siirtymän investointien tukemiseen – Suomen varauduttava valtiontukikilpailun jatkumiseen10.7.2024 10:05:00 EEST | Tiedote

EU:n jäsenmaat kilpailevat investoinneista puhtaaseen energiaan, päästöttömään teräkseen ja akkuihin mittavilla valtiontuilla. Keskuskauppakamarin koostamien tietojen mukaan komissio hyväksyi vuosina 2023 ja 2024 73 EU-maiden puhtaan siirtymän investointien tukiohjelmaa, joiden yhteissumma on lähes 145 miljardia.

Mökkikausi kuumimmillaan: Tulisijoja kannattaa huoltaa säännöllisesti – tavarantarkastajan vinkeillä vältät vaarat4.7.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Mökkikausi on Suomessa vilkkaimmillaan heinäkuussa ja vaikka helteet ovat toiveissa, voi mökin takalla ja muilla tulisijoilla kuitenkin olla käyttöä. Tulisijoja kannattaa huoltaa säännöllisesti, jotta niiden käyttöikä säilyy mahdollisimman pitkään eikä ikäviä yllätyksiä tule, neuvoo Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Juha Helkamäki.

Yrityskysely osoittaa: Ammattikorkeakoulut kiinnostavimpia TKI- yhteistyökumppaneita yrityksille26.6.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ammattikorkeakoulut ovat kiinnostavimpia yhteistyökumppaneita yrityksille tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyössä. Erityisen kiinnostavia TKI-yhteistyökumppaneita ammattikorkeakoulut ovat pienille ja keskisuurille yrityksille. Keskuskauppakamarin ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen mukaan julkisten TKI-panostusten suuntaamiselle voidaan juuri nyt vaikuttaa yritysten kasvun edellytyksiin ja lisätä pk-yritysten TKI-toimintaa.