På Sibborutten en tillfällig trafikant, för den avbrutna trafiken på Borgå rutten sökes nya lösningar

Borgå och Sibbo förbindelsebåtsruttens trafikavtal har sagts upp på grund av trafikantens svårigheter att sköta uppgifterna. På Sibbo rutten sköts trafiken från och med 11.7 av en tillfällig serviceproducent. För Borgå ruttens del kommer trafiken tills vidare att upphöra. Det utreds möjligheterna att ordna ersättande trafik så snart som möjligt.

NTM-Centralen i Egentliga Finland har sagt upp trafikavtalet med EW Finland Oy för förbindelsebåtstrafiken på Sibbo och Borgå rutten 10.7.2024, efter att bolaget meddelat att inte längre kan bära sina avtalsenliga förpliktelser. Pörtö Line kommer därmed inte att fortsätta trafikera statens förbindelsebåtstrafik.

Sibbo ruttens trafik kommer att skötas tillfälligt från och med 11.7. av Sibbo Skärgårdstrafik med nuvarande tidtabell. Beställningarna tfn. 050 562 5300.

För Borgå ruttens del kommer förbindelsebåtstrafiken att upphöra tillsvidare och NTM-centralen utreder ersättande trafik så snart som möjligt. Gällande Borgå-ruttens kommande trafikarrangemang ges information skilt genast när det är möjligt.

Situationen är mycket beklaglig och NTM-centralen beklagar de olägenheter situationen medför.

Mer information: projektchef Ilmari Viljanen, NTM-centralen i Egentliga Finland, tfn 0295 023 048

Andra språk

Följ ELY-keskukset

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

Milloin ELY-keskus vaihtaa yksityistien liittymän rummun? (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)8.7.2024 10:00:27 EEST | Tiedote

Viime aikoina Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen toimialueelta on tullut useita yksityisteiden liittymissä olevien rumpujen vaihtopyyntöjä. Tukkeutuneen tierummun avaaminen tai puhdistaminen tai rikkoutuneen rummun vaihtaminen on ELY-keskuksen vastuulla, jos tukkeutuneesta tai rikkoontuneesta rummusta aiheutuu haittaa maantielle tai kiinteistölle. Rumpujen uusiminen tai puhdistaminen kohdistetaan akuutteihin kohteisiin. Yksityisen tien liittymän haltija on vastuussa yksityisen liittymän kunnossapidosta.

Perusteltu päätelmä Winda Energy Oy:n Tuohirämeen ja Linnanharjun tuulivoimahankkeen (Kannus, Kalajoki, Sievi) ympäristövaikutuksista (Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa)4.7.2024 09:47:06 EEST | Tiedote

Hämeen ELY-keskus on antanut YVA-lain mukaisen perustellun päätelmän Winda Energy Oy:n Tuohirämeen ja Linnanharjun tuulivoimahankkeen (Kannus, Kalajoki, Sievi) ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Perusteltu päätelmä on yhteysviranomaisen laatima johtopäätös hankkeen merkittävistä ympäristövaikutuksista ja se on laadittu arviointiselostuksen, siitä annettujen mielipiteiden ja lausuntojen, sekä yhteysviranomaisen oman tarkastelun pohjalta. Ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta jätettiin 23 lausuntoa ja 14 mielipidettä.