När ska man bli orolig över att hunden äter gräs

På sommaren äter många hundar gräs och hö. Den exakta anledningen till detta beteende har inte hittats, men det finns vanligtvis ingen anledning att oroa sig för små mängder gräsätande om hunden inte får några sjukdomssymptom av det.

Skoode älskar att äta gräset.

Hunden äter gräs av många olika skäl och gräsätandet är oftast normalt. Istället för andra växter föredrar hunden vanligtvis att äta gräs eller hö. Tillfälligt gräsätande orsakar vanligtvis inga problem och de flesta hundägare har sett sina husdjur beta på sommaren. Överdrivet ätande är dock ett tecken på problem, särskilt om det börjar plötsligt.

Det finns ingen vetenskaplig förklaring till varför hunden äter gräs, men det finns flera möjliga orsaker. Att äta gräs och hö är inte heller relaterat till hundens diet eller ras. Flera skäl har föreslagits för hundens gräsätande såsom hunger, symptom på mag-tarmsjukdom, beteendestörning eller att hunden helt enkelt gillar den söta smaken av färskt gräs. Hunden kan också lära sig att äta gräs för att kunna kräkas om den har magbesvär.

Orsaken till att hunden äter gräs kan också vara psykisk. Det kan bero på att hunden är stressad, ängslig eller rädd eller så har hunden helt enkelt brist på sysselsättning. I sådana fall erbjuder gräsätande en slags ersättningshandling och  sysselsättning för hunden. Gräsätande kan också bli en vana och utvecklas till en beteendestörning.

Ägaren till Skoode, en hund från Tölö, berättar att Skoode är särskilt förtjust i färskt gräs:

- Skoode älskar gräset i början av sommaren, han gillar också lind- och blåbärsblad. Gräsätandet blir nästan maniskt när vi är ute och går med andra hundar. Han blir särskilt förtjust i gräset när han får komma ut i naturen, men han verkar också gilla gräset i stan.

Överdrivet gräsätande kan vara skadligt för tarmarna

I stället för att rena magen och tarmarna kan överdrivet gräsätande irritera tarmarna ännu mer och orsaka matsmältningsproblem hos hunden. Om hunden äter väldigt mycket gräs bör ägaren ta den till en veterinär för närmare undersökning.

I värsta fall kan hunden äta så mycket gräs att det orsakar en mag- eller tarmblockering som kräver kirurgisk behandling. Om hunden börjar äta väldigt mycket gräs bör man övervaka att den inte visar symtom på tarmblockering såsom kräkningar, aptitlöshet, slöhet eller förstoppning.

Ett grässtrå eller höstrå kan också fastna i hundens svalg. Ett strå som fastnat i svalget orsakar ofta nysningar och svalgirritation när hunden försöker få bort strået. Ett strå som fastnat i svalget tas bort i narkos. Gräs kan också orsaka skärsår i hundens mun eller matsmältningskanal. Lyckligtvis är tarm- eller svalgblockeringar dock relativt sällsynta.

Hö kan också vara giftigt för hunden om gräsmattan har gödslats eller behandlats med exempelvis insektsmedel. På en gård, där skadliga kemikalier för husdjur har använts, bör hunden inte lämnas obevakad. Även vissa populära trädgårdsväxter och blommor kan vara skadliga eller till och med giftiga för hundar.

För mer information:

Veterinär Marit Åström, 0300 484 711  marit.astrom@evidensia.fi

Evidensias nätverk med 47 veterinärkliniker och sjukhus erbjuder omfattande vård för husdjur dygnet runt över hela Finland. Evidensias nätverk, som inkluderar Evidensia och Omaeläinklinikka, är en del av IVC Evidensia, Europas största leverantör av veterinärtjänster, med över 2 500 veterinärkliniker och sjukhus i 20 länder.