Jarrumestari-Arnika viettää 13.7. Vuoristoradan syntymäpäivää ensimmäistä kertaa junassa jarrutellen

Linnanmäen Huvipuistossa juhlitaan lauantaina 13.7.2024 nostalgisen Vuoristoradan 73-vuotissyntymäpäivää. Iloisten kesämuistojen vauhtilaite on kyydinnyt huvittelijoita jo vuodesta 1951 lähtien. Linnanmäki tarjoaa juhlan kunniaksi asiakkailleen maksuttomat Vuoristoratakyydit koko juhlapäivän ajan.

Tuore jarrumestari Arnika Palomurto odottaa Vuoristoradan syntymäpäiviä innolla.

– On hienoa päästä ajamaan Vuoristoradan juhlapäivänä, kun kaikki me jarrumestarit myös pukeudumme juhlavasti.

Toisen huvikauden hupimestari aloitti Lintsiuransa viime vuonna Linnanmäen laitetyöntekijänä. Iloinen uutinen legendaarisen Vuoristoradan jarrumestariksi pääsemisestä saapui kuluvan kauden kesäkuussa.

– Olen pienestä pitäen katsonut jarrumestareita ja ajatellut, että “oispa toi siistiä”. Kun haku jarrumestariksi aukesi ja mahdollisuus itse hakea tuli, päätin kokeilla, jospa pääsisin. Ja lopulta pääsin, Arnika hymyilee.

Haku jarrumestariksi tapahtuu Linnanmäen hupimestareiden joukosta perinteisin keinoin – ensin lähetetään hakukirje, jonka jälkeen käy kutsu haastatteluun. Perehdytyksessä oli kuitenkin oma Vuoristorata-lisänsä.

– Istuin ensin pari tuntia vain kyydissä ja varmistimme, että pääni ja mahani kestävät tätä jatkuvaa menoa, Arnika nauraa.

– Seuraavaksi aloimme käydä läpi radan nimityksiä ja teoriaa, kuten missä kohdassa jarrutetaan tai päästetään. Koko teoriaosuuden jälkeen pääsin takapenkkiin kouluttajan kanssa.

Kahden viikon perehdytysjakson jälkeen koitti ensimmäinen itsenäinen ajo. Vaikka ensimmäinen yksinajo jännitti, Arnikalla oli koko ajan kouluttajansa, jarrumestari-Annan, hyvä tsemppaus matkassa mukana.

– Se oli hieno hetki, kun tajusin, että pystyn hallitsemaan laitteen itsenäisesti.

Huvittelijoiden ilo työpäivien kohokohtana

Kun Arnika kävelee Vuoristoradan laiturilla, hänen yllään saattaa huomata muista jarrumestareista poikkeavan asusteen: tuoreen jarrumestarin kaulassa komeilee kello.

– Uusimpana jarrumestarina saan pitää kelloa kaulassa työasuni kanssa. Tämä perinne siirtyy aina nuorimmalle jarrumestarille.

– Ensimmäisen itsenäisen ajoni jälkeen muut jarrumestarit tulivat laiturille, antoivat tämän kellon minulle ja kertoivat sen kuuluvan nyt työasuuni. Siinä oli pieni herkistymisen hetki, kun tajusin, että tein sen ja olen nyt oikeasti jarrumestari.

Vuoristoradan ajamisen ja mahtavan työporukan lisäksi asiakkaiden ilo on Arnikan mukaan yksi parhaista asioista, mitä työ jarrumestarina tuo.

– Linnanmäellä käynti on ollut lapsena itsellenikin aina kesän kohokohta ja nyt pääsen näkemään, kun Vuoristorataan tulee juuri 120 cm pituuden ylittäneitä, jotka iloissaan pääsevät ensimmäistä kertaa kyytiin. Heidän vanhempansa ovat myös innoissaan, kun voivat tuoda lapsensa kyytiin, sillä tämä on ollut monen lapsuuden lempilaite.

– Muiden ilon seuraaminen on ihanaa, kun voin omalla työlläni ilahduttaa heitä.

Arnikan lempikohta ajaa on Vuoristoradan ensimmäinen lasku eli jarrumestarin sanoin “lasku ykkösmutkasta kohti kakkosmutkaa”.

– Siinä kohtaa asiakkaat innostuvat ja alkavat kiljua. Se on parasta. Myös radan lopussa olevan tunnelin tuoksu tuo aina nostalgisen fiiliksen.

Tervetuloa juhlimaan Vuoristoradan syntymäpäiviä Linnanmäelle lauantaina 13.7.2024 klo 11–22. Vuoristoradan kyydit ovat koko juhlapäivän ajan maksuttomat.

Linnanmäen Huvipuistoa ylläpitää ja kehittää Lasten Päivän Säätiö, jonka on perustanut kuusi lastensuojelujärjestöä: Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Barnavårdsföreningen i Finland, Pelastakaa Lapset, Parasta Lapsille ja Ensi- ja turvakotien liitto. Olemassaolonsa aikana Lasten Päivän Säätiö on jakanut nykyrahaksi muutettuna yli 130 miljoonaa euroa suoraan lastensuojelutyölle. Linnanmäellä huvittelemalla kaikki ovat mukana keräämässä varoja lastensuojelutyölle. Linnanmäen pääyhteistyökumppani vuonna 2024 on Oy Hartwall Ab, joka omalla panoksellaan tukee tärkeää lastensuojelutyötä.