Paula Nivukosken Önnis ja iipu – Maailmanjäristys avaa ovet ihmeelliseen seikkailuun: ”Satumaailma löytyi melkein sattuman oikusta”

Upeasta kielestään kiitetyn kirjailijan suloinen mutta jännittävä lastenromaani sopii iltasatuhetkiin. Lempeän lämpöisesti kuvitettu kertoo uusista poluista, seikkailuista ja salaisista ystävistä.

Ilmestyy 12.9.

Eräänä päivänä satumetsän otukset Önnis ja iipu – joka on niin pieni, että sen nimikin kirjoitetaan pienellä – havahtuvat maailmanjäristykseen. Horisonttiin kohoaa vuori, puut nousevat juuriltaan ja polut vaihtavat paikkaa. Muutos on pelottava, mutta se herättää otusten seikkailunnälän. On aika pakata eväät ja tutkia maailmaa.

Samaan aikaan Matti saapuu uuteen kotiin. Vieraiden seinien sisällä tuntuu väärältä ja aamupuurokin maistuu oudolta. Matti ei uskalla edes liittyä uuden pihan lasten leikkeihin. Mutta vilahtaako näköpiirissä pieni ystävä, niin pieni ettei sitä melkein edes huomaa? Ja ovatko satumetsän muutokset yhteydessä Matin kokemiin muutoksiin?

Kauniskielisistä aikuisten romaaneistaan tunnettu Paula Nivukoski löysi Önniksen ja iipun maailman odottamatta. Ensin hahmot alkoivat kuiskutella hänelle Otavan vanhassa kirjastohuoneessa, ja lopulta myöhästyminen junasta tarjosi mahdollisuuden kirjoittaa hahmojen tarinan tarkemmin ylös. Lopputuloksena syntyi lastenkirja Önnis ja iipu – Maailmanjäristys.

”Satumaailma löytyi melkein sattuman oikusta”, hän kertoo.

Sama ajatus sopii myös Önniksen ja iipun maailmaan: Aivan tavallisen takana voi olla jotakin ihmeellistä ja ihanaa, ja seikkailu saattaa odottaa aivan kulman takana.

”Pienikin voi olla rohkea ja päätyä suuriin seikkailuihin. Joskus on kuitenkin hyvä pakata muutama varakeksi reppuun.”

Kirjan lempeän lämpöiset kuvitukset ovat Nora Surojeginin käsialaa.

Pohjalainen kirjailija Paula Nivukoski on maatilan nuorin tytär, joka kirjoittaa autioilla saarilla ja yksinäisillä rannoilla. Hänen kauniit romaaninsa ovat keränneet ylistystä lukijoilta. Nora Surojegin on espoolainen kuvittaja, kirjailija ja graafikko, jonka kuvissa on huumoria ja lämpöä.

Önnis ja iipu – Maailmanjäristys ilmestyy myös Markus Bäckmanin lukemana äänikirjana.

Haastattelupyynnöt, arvostelukappaleet ja lisätiedot: anni.gullichsen@otava.fi

Paula Nivukoski.
Riikka Austen Otava