DNA:n tutkimus: Älä häiritse -tilan käytössä valtava harppaus vuoden aikana
Yli kolmasosa 16–24-vuotiaista suomalaisista on rajoittanut puhelimensa parissa tai internetissä viettämäänsä aikaa, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Suosituimmat keinot digivapaiden hetkien pyhittämiseksi ovat muunlaisen ajanvietteen lisääminen arjessa, puhelimen käytön rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa ja puhelimen pitäminen äänettömällä ainakin osan päivästä. Suurinta kasvua edellisvuoteen verrattuna nähdään Älä häiritse -tilan käytössä: vuosi sitten keinoon turvautui 16 prosenttia digirajoittamista harjoittavista vastaajista, nyt peräti 27 prosenttia.
Tutkimus osoittaa, kuinka nuorin vastaajaryhmä on erityisen altis sekä digitaalisuuden myönteisille että kielteisille vaikutuksille. 16–24-vuotiaat ottavat mielellään ja nopeasti käyttöön uusia digitaalisia palveluita (57 %) ja haluaisivat hoitaa nykyistä enemmän asioita verkossa tai mobiilisti (53 %), useammin kuin mikään toinen ikäryhmä. Toisaalta yli puolet nuorimmasta ikäryhmästä vastaa netin ääreltä irrottautumisen olevan vaikeaa ja jatkuvan digitaalisten palveluiden käytön haittaavan keskittymiskykyä.
“Tutkimuksen mukaan eri sovellusten käytössä on selviä ikäryhmäkohtaisia eroja. Alle 25-vuotiaat käyttävät paljon musiikki- ja suoratoistopalveluja tarjoavia viihdesovelluksia, kun taas vanhemmat ikäryhmät käyttävät varsinkin hyötysovelluksia kuten pankkien maksusovelluksia, reittipalveluita ja tietoturvasovelluksia. Digitaaliset palvelut ovat hyvä renki, mutta huono isäntä, ja siksi onkin hienoa nähdä, kuinka nuoret aikuiset tietoisesti hakevat itselleen sopivinta tasapainoa digitaalisen elämän ja älylaitevapaan arjen välillä”, sanoo Vilhelmiina Wahlbeck, DNA:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja.
Some- ja uutispaastojen suosio laskussa
Niiltä, jotka vastasivat rajoittaneensa puhelimen tai netin parissa viettämäänsä aikaa, kysyttiin jatkokysymyksellä tavoista, joilla he ovat laitteella viettämäänsä aikaa rajoittaneet. Kysymykseen sai valita useamman vastausvaihtoehdon. Yleisimmäksi rajoituskeinoksi mainittiin hakeutuminen muunlaisen ajanvietteen pariin (52 %). Lisäksi noin kaksi viidestä keskittyy ruutuajan vähentämiseen ennen nukkumaanmenoa, ja lähes sama osuus vastaajista pitää puhelintaan äänettömällä ainakin osan päivästä. Some- ja uutispaastojen suosio on laskussa viime vuodesta, mutta Älä häiritse -tilan käyttö on miltei kaksinkertaistunut.
“Tutkimustuloksista näkee, kuinka suomalaisilla on kasvava tarve viettää digitaalista elämää omilla ehdoillaan. Vaikuttaa siltä, että yhä useampi haluaa määrittää selvät rajat: nyt olen yhteydenottojen sekä uutis- ja viihdevirran saavutettavissa, nyt taas en. Tämä on varsin tervetullut ja toivottava kehityssuunta. Digitaalisuus on lisännyt tiedon liikkumista niin valtavasti, että hallitsemattomana altistus voi alkaa kuormittaa yksilöä. Tämän välttämiseksi on hyvin kannatettavaa, että kukin kiinnittää huomiota siihen, mikä on itselle sopivin määrä digitaalisia sisältöjä”, Wahlbeck sanoo.
DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus:
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.–27.3.2024. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteuttavaan tutkimukseen vastasi 1 018 iältään yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen.
Linkit:
Lisätietoja medialle:
Vilhelmiina Wahlbeck, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi
DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n valtakunnallinen 5G-päivitys on valmistunut ensimmäisenä Suomessa – verkko yltää kaikkiin Manner-Suomen kuntiin17.12.2024 09:55:00 EET | Tiedote
DNA:n vuonna 2019 aloittama radioverkon modernisointi ja 5G-päivitys on valmistunut. 5G-kuuluvuus vastaa 4G-palvelualuetta ja laskennallinen väestöpeitto on liki 100 prosenttia, eli 5G-palvelu on saatavilla liki kaikissa pysyvissä asuinosoitteissa. Maantieteellisesti 5G-verkko yltää kaikkiin Manner-Suomen kuntiin. 5G-rakentamisen myötä myös 4G-yhteydet ovat parantuneet merkittävästi. Verkkoja parannetaan jatkossakin asiakastarpeen perusteella.
DNA is the first operator to complete its nationwide 5G upgrade – the network reaches all municipalities in mainland Finland17.12.2024 09:55:00 EET | Press release
DNA's radio network modernisation and 5G upgrade, launched in 2019, is now complete. The 5G coverage is equivalent to the 4G service area and the calculated population coverage is close to 100%, meaning that 5G service is available at nearly all permanent residential addresses. Geographically, the 5G network reaches all municipalities in mainland Finland. The construction of 5G infrastructure has also improved 4G connections significantly. Going forward, networks will still be enhanced on the basis of customer needs.
Tältä näyttää teknologian kehitys vuonna 2025 – raportti povaa siirtymää hypestä hyötyihin12.12.2024 08:00:00 EET | Tiedote
DNA on tänään julkaissut vuosittaisen teknologiatrendiraporttinsa, jossa tarkastellaan tulevan vuoden tärkeimpiä kehityssuuntia. Tuoreessa raportissa povataan vuoden 2025 olevan lunastuksen aikaa. Tekoäly ottaa askeleita kohti konkreettisia hyötyjä, teknologioiden käyttöalueet kasvavat ja kestävän kehityksen tavoitteet nivoutuvat osaksi yritysten arkea.
What to expect from technological development in 2025 – DNA’s report predicts a transition from hype to helpful12.12.2024 08:00:00 EET | Press release
Today, DNA published its annual report on trends in technology, which examines some of the most important developments that can be expected over the coming year. The new report predicts that 2025 will be a year in which technology makes good on its promises. Artificial intelligence is taking steps towards tangible benefits, technology is being applied in an increasing number of areas, and sustainability targets are becoming integral aspects of day-to-day business.
DNA:n marraskuun 2024 myydyimmät puhelimet ja älykellot2.12.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Marraskuun Black Friday -kampanjointi näkyi DNA:n kuluttaja-asiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla. OPPO A18 nappasi kärkisijan, mutta myös kolmen suurimman laitevalmistajan, Applen, Samsungin ja OnePlussan, tuotteet ylsivät listalle. Applen iPhone 16 Pro -sarjan laitteet jatkoivat puolestaan yritysasiakkaiden marraskuun myyntilistan kärjessä. Marraskuun myydyimpänä älykellona jatkoi Apple Watch Series 10 GPS.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme