Sähkökattilalaitosta ja kaukolämpöakkuja aletaan rakentaa Tampereen Lielahteen

Merkittävät uusiutuvan energian investoinnit pienentävät entisestään tamperelaisen kaukolämmön hiilidioksidipäästöjä.

Havainnekuva Lielahden uusista rakennuksista. Kuvassa oikealla on uusi sähkökattilalaitos ja keskellä kaksi lieriön muotoista kaukolämpöakkua. BST-Arkkitehdit

Tamperelainen kaukolämpö on yksi Suomen suurten kaupunkien halvimmista. Vakaa hinta perustuu siihen, että lämpöä tuotetaan mm. uusiutuvilla ja kiertotalouteen perustuvilla energianlähteillä, kuten hukkalämmöllä ja tuulivoimalla.

Tuulivoimalla tuotetun sähkön käyttö tamperelaisen kaukolämmön tuotannossa lisääntyy entisestään, kun Tampereen Energia rakentaa Lielahden voimalaitoksen tontille uuden sähkökattilalaitoksen. Laitokseen asennetaan kaksi 50 MW sähkökattilaa. Vuoden 2023 alussa Lielahden voimalaitokselle asennettiin ensimmäinen sähkökattila (45 MW) ja siitä on saatu hyviä kokemuksia.

Lisäksi Tampereen Energia rakentaa Lielahteen lämmön varastointia varten kaksi 10 000 m3 kokoista, vettä täynnä olevaa akkua. Kaukolämpöakkuihin ladataan pääasiassa sähkökattiloilla tuotettua lämpöä ja sitä käytetään joustavasti kaukolämpöasiakkaiden tarpeiden mukaan. Akkujen tehtävänä on myös toimia kuorman tasaajina kaukolämpöverkostossa.

- Tampereen Energia on sitoutunut Hiilineutraali Tampere 2030 -tavoitteeseen. Näillä investoinneilla lisäämme uusiutuvan energian osuutta energiantuotannossamme samalla, kun fossiilisten polttoaineiden osuus kapenee entisestään. Kun sähkökattilat saadaan käyttöön vuoden 2025 aikana, fossiilisten polttoaineiden osuus tamperelaisen kaukolämmön tuotannossa tippuu noin kolmeen prosenttiin, kertoo Energia-yksikön johtaja Paavo Knaapi.

Sähkökattilalaitoksen sekä kaukolämpöakkujen edellyttämät maanrakennus- ja perustustyöt alkavat maanantaina 15. heinäkuuta. Pääosa meluavista töistä saadaan valmiiksi vuoden loppuun mennessä.

Työmaan aikataulu (kk/vuosi)

• Maanrakennus- ja perustustyöt: 07–12/2024
  • Sähkökattilarakennuksen rakentaminen: 12/2024–03/2025
  • Kaukolämpöakkujen rakentaminen: 11/2024–06/2025
  • Kone- ja laiteasennukset: 02–06/2025
  • Käyttöönotto: 06–10/2025

Kuvat

Tampereen Energia

Tampereen Energia on monipuolinen energiatalo, jossa työskentelee lähes 400 uusiutuvan energian ammattilaista. Tuotamme ja jakelemme kotimaista uusiutuvaa energiaa ja kehitämme aktiivisesti tulevaisuuden energiaratkaisuja niin koteihin, kuin työpaikoille ja julkisiin tiloihinkin. Visiomme mukaan tamperelaiset kodit ja kiinteistöt lämpiävät hiilinegatiivisesti viimeistään vuonna 2040.