UKKO.fi:n perhekysely: yrittäjyys lisää joustoa perhe-elämään - Natalia Salmela: ”Yrittäjyys mahdollistaa sen että voit jäädä kotiin hoitamaan skidejä”

Yrittäjyyspalvelu UKKO.fi tutki keväällä 2024 yrittäjien ajatuksia perhe-elämän ja yrittäjyyden yhdistämisestä. Kyselyn mukaan yrittäjyys mahdollistaa joustavamman ajankäytön perhe-elämälle. Yrittäjyyden tuomat haasteet perhe-elämän osalta painottuvat taloudellisiin kysymyksiin. Kyselyyn osallistui yhteensä 762 vastaajaa.

Kuvassa Ukko.fi perhe-elämäkyselyn tuloksia.
UKKO.fi teki kyselyn perhe-elämän ja yrittäjyyden yhdistämisestä. Kyselyssä kysyttiin muun muassa millaisia mahdollisuuksia yrittäjyys mielestäsi tuo perhe- elämälle. Suurin osa vastasi yrittäjyyden mahdollistavan joustavampaa ajankäyttöä.

- Näin naistenviikolla on hyvä pohtia perheiden arkea myös yrittäjien kannalta. Ilahduttavaa on, että kyselymme mukaan yrittäjät kokevat yrittäjyyden olevan joustava tapa yhdistää perhe- ja työelämä. Yrittäjänä työtä tehdään itselle ja kyselymme mukaan yrittäjyys mahdollistaa hyvin joustavuuden työn ja perhe-elämän yhdistämisessä. Uskon, että tämä on yksi asia, joka yrittäjyydessä myös kiehtoo monia, UKKO.fi:n toimitusjohtaja Lauri Timgren toteaa.

Aikanaan Ukko.fin kevytyrittäjänä yrittäjyyden polulle lähtenyt sosiaalisen median vaikuttaja ja yrittäjä Natalia Salmela kertookin, että ilman lasta ja perhearkea hän ei olisi yrittäjänä nyt siinä, missä tällä hetkellä on. Yrittäjyys on mahdollistanut perhe-elämän sovittamisen kiireiseen ja paljon aikaa vaativaan työhön ja hän kertoo, että ilman lapsen syntymää hän ei olisi lähtenyt kiinteistösijoitusbisnekseen.

- Silloin kun oma lapsi syntyi, sitä alkoi miettiä millaisen legacyn sitä jättää ja se tapahtui vähän vahingossa oman asunnon remontoinnin ja perheen uusien tarpeiden myötä, että yrittäjyys kasvoi tähän suuntaan, Salmela kertoo.

Keväällä tehdyn UKKO.fi:n perhekyselyn avoimissa kommenteissa kuvaillaan miten yrittäjyys mahdollistaa enemmän aikaa perheelle, työn tekemisen monipuolisesti eri paikoissa ja eri aikoihin, sekä lisäksi miten työn merkitys on kasvanut. Miesten avoimissa vastauksissa yrittäjyyden ja perhe-elämän yhdistämisen hyviksi puoliksi nousivat lisäksi myös vaimon kanssa työskentely ja aviosuhteen parantuminen.

- Väestöliiton tekemissä perhebarometreissä on vuosikymmenten ajan korostunut lapsiperheiden vanhempien toive saada lisää joustavuutta työ- ja perhe-elämään ja meidän kyselymme mukaan yrittäjyyden kautta tätä toivetta pystytään toteuttamaan, Timgren iloitsee.

Natalia Salmela kertoo omasta kokemuksestaan, että yrittäjyys on nimenomaan mahdollistanut menestyvän uran ja toimivan perhe-arjen yhdistämisen.

- En usko, että ilman omaa lasta voisin tehdä sellaisia asioita yrittäjänä, joita nyt teen. Perhe-elämä on tarjonnut uusia näkökulmia yrittäjyyteen ja olen pystynyt lapsen saamisen jälkeen avaamaan uusia toimialoja ja kehittämään uusia ideoita perhe-elämän ympärille: lasten vaatteet, ruoat ja harrastukset. Ja lisäksi tällä hetkellä oma lapsiperhearki on tarjonnut näkökulman perheellisen suomalaisen elämään ja remppa-alalla pystyn ottamaan perheellisten ihmisten tarpeita huomioon ihan eri tavalla, Salmela kuvailee.

Vajaa puolet perhekyselyn vastaajista kokee lasten hankkimisen turvallisemmaksi palkkatyössä kuin yrittäjänä. Toisaalta 38 prosenttia ei osaa sanoa kokevatko lasten hankkimista turvallisemmaksi palkkatyössä, ja 13 prosenttia ei koe lasten hankkimista turvallisempana palkkatyössä kuin yrittäjänä. Kyselytutkimuksen mukaan kaikista yrittäjistä 85 prosenttia ilmoittaa, että ei ole joutunut lykkäämään lasten hankintaa yrittäjyyden vuoksi.

- Monet voivat kokea perhe-elämän ja yrittäjyyden yhdistämisen juuri talouden kannalta turvattomammaksi ja riskikkäämmäksi vaihtoehdoksi. Näin sen ei tulisi olla, ja meidän pitäisi hälventää niitä pelottavia mielikuvia, joita yrittäjyydestä voi olla. Monelle yrittäjyys nimenomaan mahdollistaa perheen kasvattamiseen ja työn ja perhe-elämän yhdistämisen sujuvasti ja mutkattomasti, Timgren pohtii.

Kaikista Suomen yrittäjistä noin 95 prosenttia on pien- tai mikroyrittäjiä. Ukko.fi:n perhekyselyn vastaajista 75 prosenttia asui puolison kanssa ja 65 prosentilla vastaajista oli lapsia tai lapsi tulossa.

- Yrittäjänä nimenomaan voi saada molemmat: kasvavan ja menestyvän yrityksen ja kasvattaa lapsia ja sukua. Moni vanhempi tai yrittäjä pohtii omaa riittävyyttä ja kokee riittämättömyyden tunteita. Mutta asioihin voi suhtautua myös niin, että asiat muuttuvat ja aina kaiken ei tarvitse olla staattista ja mustavalkoista. Yrittäjyys mahdollistaa sen, että voit jäädä kotiin hoitamaan skidejä ja sitten taas lapset kasvavat ja yritykseen voi laittaa enemmän panoksia myöhemmin, Salmela toteaa.

Natalia Salmelan vinkit yrittäjän perhearkeen:

1. Tasaisesti jaetut roolit perheen arjen sujuvuuden kannalta ensiluokkaisen tärkeitä.

2. Selkeät omat osa-alueet: toinen hoitaa esimerkiksi päiväkotikuljetukset ja lääkärit, toinen harrastukset ja vaatetuksen.

3. Hyvien ja toimivien rutiinien luominen vaatii paljon yhteistä keskustelua aluksi ja sopeutumista muutoksiin.

4. Kalenterit on synkroinoitu niin, että sen kautta hoidetaan menojen sopimiset ja aikataulutus

5. Oma lapsi työharjoitteluun mahdollisimman aikaisin.

Lisätiedot:

Lauri Timgren, toimitusjohtaja, Ukko.fi p.050 341 1960

Natalia Salmela, yrittäjä, p. 040 967 0156

Ukko.fi järjesti  kesäkuussa SuomiAreenassa keskustelun kannattaako Suomessa yrittää. Mukana olivat mikro- ja pienyrittäjien yhdistyksen puheenjohtaja Liisa Hanén, Varman edustaja Katri Priimägi, varakansanedustaja Jocka Träskbacka, pienyrittäjä Marko Rissanen ja UKKO.fin toimitusjohtaja Lauri Timgren. Keskustelussa puitiin muun muassa yrittäjien sosiaaliturvaa, eläkevakuutusta, alvia ja yrittäjyyden tukia. Keskustelun voi katsoa jälkikäteen täältä: https://www.mtv.fi/video/171e0a914dd4e6dd6804/kannattaako-suomessa-yrittaa

Kuvassa Natalia Salmela lapsensa kanssa.
"Yrittäjänä nimenomaan voi saada molemmat: kasvavan ja menestyvän yrityksen ja kasvattaa lapsia ja sukua." yrittäjä Natalia Salmela sanoo.
Kuvassa Natalia Salmela lapsensa kanssa.
"Perhe-elämä on tarjonnut uusia näkökulmia yrittäjyyteen", yrittäjä Natalia Salmela sanoo.

UKKO.fi:n yritystili helpottaa pienyrittäjien pankkiasiointia6.5.2024 10:30:00 EEST | Tiedote

Suomalainen Fintech-yritys UKKO.fi tarjoaa asiakkailleen yritystiliä, joka sulautuu saumattomasti yrityksen taloushallintojärjestelmään ja helpottaa arjen kirjanpitoa. Pienyrittäjät ovat kokeneet pankkipalveluiden saatavuuden haastavaksi, ja myös valtiovarainministeriön selvitys osoittaa, että pien- ja mikroyrittäjien pankkipalveluiden saatavuuteen liittyvät ongelmat ovat yleistyneet viime vuosina. UKKO.fi tarjoaa pienyrittäjille räätälöidyn ratkaisun pankkiongelmiin, joka on selkeä, edullinen ja turvallinen käyttää.

Kysely: Epävarmoista ajoista huolimatta pienyrittäjien luotto tulevaan korkealla tasolla3.5.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

UKKO.fi on toteuttaman pienyrittäjyyskyselyn mukaan yrittäjien tulevaisuuden näkymät ovat pysyneet positiivisena, ja jopa 25 % pienyrittäjän työt yrittäjänä ovat lisääntyneet kuluneen vuoden aikana. Vaikka yleinen taloustilanne mietityttää myös pienyrittäjiä, 42,5 % pienyrittäjistä kertoo, että taloustilanne ei ole vaikuttanut omaan toimintaan yrittäjänä mitenkään.