Itäradalle avautui mahdollisuus hakea EU-rahoitusta
Itärata on hyväksytty laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätöksen myötä Itärata Oy voi hakea ratahankkeen suunnitteluun merkittävää EU-rahoitusta.
Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan suunnitteilla oleva Itärata on nimetty mukaan laajennettuun TEN-T-verkkoon (Trans-European Transport Network). Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus sisältäen TEN-T-verkon laajentamisen on hyväksytty ja se astuu voimaan tänään.
Laajennettuun ydinverkkoon kuuluminen tarkoittaa, että Itärata Oy voi hakea hankkeen suunnitteluun liikenne-, energia- ja digitalisaatioaloille myönnettävää CEF-rahoitusta (Connecting Europe Facility). CEF-tuesta merkittävä osa on tähän mennessä kohdennettu liikenneinvestoinneille ja siitä kolme neljäsosaa raideliikenteelle.
”Itärata on merkittävä investointi eurooppalaiseen raideliikenneinfrastruktuuriin, joka parantaa huomattavasti raideliikenteen mahdollisuuksia Suomen ja EU:n itärajalla. Tarvittavat päätökset esimerkiksi raideleveydestä ja suurnopeusjunille soveltuvan ratageometrian suunnittelusta ovat kauaskantoisia. Nyt tehty ydinverkkopäätös antaa meille paremmat lähtökohdat strategisen tason suunnitteluun ja päätöksentekoon”, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa.
TEN-T-verkko koostuu ydinverkosta, laajennetusta ydinverkosta sekä kattavasta verkosta. Verkko rakennetaan kolmessa vaiheessa siten, että ydinverkon tulee olla valmis vuoteen 2030 mennessä, laajennetun ydinverkon 2040 mennessä ja kattavan verkon vuoteen 2050 mennessä.
“Laajennettuun ydinverkkoon kuuluminen tuo mukanaan myös velvollisuuksia. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Suomessa sitoudutaan toteuttamaan hanke laajennetun ydinverkon aikataulun mukaisesti vuoteen 2040 mennessä”, Portaankorva kertoo.
Suunnitteluun jopa 50 prosenttia tukea
CEF-rahoituksen nykyinen ohjelmakausi sisältää vuodet 2021–2027, mutta merkittävä osa ohjelmakauden EU-tukirahoituksesta on jo kohdennettu hankkeille. Itärata tavoittelee tämänhetkisen ohjelmakauden rahoituksen ohessa ensisijaisesti 2028 alkavan ohjelmakauden rahoitusta. Suunnitteluun on mahdollista saada CEF-tukea 50 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista.
“Tulevan CEF-asetuksen valmistelussa on tarve ottaa huomioon merkittävä muutos Euroopan geopoliittisessa tilanteessa. Asetuksella tulee kohdentaa erityistä tukea Suomen ja EU:n itäosien infrastruktuurin kehittämiseksi, jotta niiden turvallisuutta tukevaa elinvoimaisuutta saadaan parannettua”, Portaankorva toteaa.
Itärata-hankkeessa tehdään parhaillaan ympäristövaikutusten arviointia ja alustavaa yleissuunnitelmaa, joita seuraavat varsinainen yleissuunnitelma ja ratasuunnitelma. Radan rakentaminen voidaan aloittaa 2030-luvun alussa, jotta se on valmis vuoteen 2040 mennessä TEN-T-asetuksen mukaisesti.
Itäradan suunnittelun eteneminen
- 2024–2026 ympäristövaikutusten arviointi ja alustava yleissuunnitelmaa
- 2025–2027 yleissuunnitelma
- 2028 CEF-ohjelmakausi alkaa
- 2028–2031 ratasuunnitelma
Lisätietoja:
Petteri Portaankorva, toimitusjohtaja, Itärata Oy
p. 050 357 7581
petteri.portaankorva@itarata.fi
Yhteyshenkilöt
Katri ParikkaviestintäpäällikköItärata Oy
Puh:0442753028katri.parikka@itarata.fiItärata Oy
Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Itärata kuuluu Euroopan laajuiseen laajennettuun TEN-T-ydinverkkoon. Lisätietoa: www.itarata.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft20.3.2025 14:24:14 EET | Pressmeddelande
Finland har till hands ett unikt tillfälle att förbättra sin konkurrenskraft och försörjningsberedskap genom att ansluta sig till det europeiska bannätet. Via Rail Baltica skulle även logistikförbindelserna i Finland kunna omfattas av den europeiska spårvidden, berättar utredningen som Östbanan Ab låtit göra om godstrafiken.
Selvitys: Liittyminen eurooppalaiseen rataverkkoon lisäisi Suomen kilpailukykyä20.3.2025 14:23:20 EET | Tiedote
Suomella on käsissään ainutlaatuinen tilaisuus parantaa kilpailukykyään ja huoltovarmuuttaan liittymällä osaksi eurooppalaista rataverkkoa. Rail Baltican kautta Suomenkin logistiikkayhteydet saataisiin eurooppalaisen raideleveyden piiriin, kertoo Itärata Oy:n teettämä tavaraliikenneselvitys.
Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan blev klar – 101 nya objekt13.3.2025 10:13:26 EET | Pressmeddelande
Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan har färdigställts. Inventeringen som genomfördes av Museiverkets arkeologiska fälttjänster gav en heltäckande bild av det arkeologiska kulturarvet i de nuvarande sträckningsalternativens influensområde. I utredningen hittades bland annat kolmilor, gränsmärken och lämningar av vattenkvarnar.
Itäradan suunnittelualueen arkeologinen selvitys valmistui – 101 uutta kohdetta13.3.2025 10:12:40 EET | Tiedote
Itäradan suunnittelualueella tehty arkeologinen selvitys on valmistunut. Museoviraston arkeologisten kenttäpalvelujen toteuttama inventointi tuotti kattavan kuvan radan tämänhetkisten linjausvaihtoehtojen vaikutusalueella sijaitsevasta arkeologisesta kulttuuriperinnöstä. Selvityksessä löytyi muun muassa hiilimiiluja, rajamerkkejä ja vesimyllyjen jäänteitä.
Enkäten öppnas: Östbanan samlar in invånarnas och intressentgruppernas synpunkter och kommentarer12.3.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Projektet Östbanan öppnar torsdagen den 13 mars en webbenkät som är öppen för alla. I tjänsten kan invånare och andra intressentgrupper i planeringsområdet för banan skicka kommentarer om de planerade bansträckningarna samt dela med sig av sina åsikter om projektets inverkan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme