Itärata Oy

Möjlighet att ansöka om EU-finansiering öppnades för Östbanan

Östbanan har godkänts för det utvidgade transeuropeiska transportnätet (TEN-T). I och med beslutet kan Östbanan Ab ansöka om betydande EU-finansiering för planeringen av banprojektet.

Östbanan som planeras från Flygbanan via Borgå till Kouvola har utsetts att ingå i det utvidgade TEN-T-nätet (Trans-European Transport Network). En förordning från Europaparlamentet och rådet, som omfattar en utvidgning av TEN-T-nätet, har antagits och träder i kraft i dag.

Genom att höra till det utvidgade stomnätet har Östbanan Ab möjlighet att ansöka om CEF-finansiering (Connecting Europe Facility) för planering av projektet inom trafik-, energi- och digitaliseringsbranscherna. Hittills har en betydande del av CEF-stödet riktats till trafikinvesteringar och tre fjärdedelar för spårtrafik.

”Östbanan är en betydande investering i den europeiska spårtrafikinfrastrukturen, som avsevärt förbättrar spårtrafikens möjligheter vid Finlands och EU:s östgräns. De nödvändiga besluten om till exempel spårvidd och planering av en bangeometri som lämpar sig för höghastighetståg är långtgående. Det färska beslutet om stomnätet ger oss bättre utgångspunkter för planering och beslutsfattande på strategisk nivå", konstaterar Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Östbanan Ab.

TEN-T-nätet består av ett stomnät, ett utvidgat stomnät och ett övergripande nät. Nätet byggs i tre faser så att stomnätet ska vara färdigt före 2030, det utvidgade stomnätet före 2040 och det övergripande nätet före 2050.

"Att höra till det utvidgade stomnätet medför också skyldigheter. I praktiken innebär det att Finland förbinder sig att genomföra projektet enligt tidtabellen för det utvidgade stomnätet före 2040", berättar Portaankorva.

Upp till 50 procent stöd för planeringen

Den nuvarande programperioden för CEF-finansiering omfattar åren 2021–2027, men en betydande del av programperiodens EU-stödfinansiering har redan riktats till projekten. Vid sidan av finansieringen för den nuvarande programperioden eftersträvar Östbanan i första hand finansiering för den programperiod som inleds 2028. För planeringen är det möjligt att få CEF-stöd till 50 procent av de godtagbara kostnaderna.

”I beredningen av den kommande CEF-förordningen finns det ett behov av att beakta en betydande förändring i det geopolitiska läget i Europa. Genom förordningen bör stöd särskilt riktas till utvecklingen av infrastrukturen vid Finlands och EU:s östra delar för att den livskraft som stöder säkerheten där ska kunna förbättras”, konstaterar Portaankorva.

I projektet Östbanan görs som bäst en miljökonsekvensbedömning och en preliminär utredningsplan, som följs av den egentliga utredningsplanen och järnvägsplanen. Byggandet av banan kan inledas i början av 2030-talet så att den i enlighet med TEN-T-förordningen är klar före 2040.

Planeringen av Östbanan fortsätter

• 2024–2026 miljökonsekvensbedömning och preliminär utredningsplan
  • 2025–2027 utredningsplan
  • 2028 CEF-programperioden börjar