Möjlighet att ansöka om EU-finansiering öppnades för Östbanan
Östbanan har godkänts för det utvidgade transeuropeiska transportnätet (TEN-T). I och med beslutet kan Östbanan Ab ansöka om betydande EU-finansiering för planeringen av banprojektet.
Östbanan som planeras från Flygbanan via Borgå till Kouvola har utsetts att ingå i det utvidgade TEN-T-nätet (Trans-European Transport Network). En förordning från Europaparlamentet och rådet, som omfattar en utvidgning av TEN-T-nätet, har antagits och träder i kraft i dag.
Genom att höra till det utvidgade stomnätet har Östbanan Ab möjlighet att ansöka om CEF-finansiering (Connecting Europe Facility) för planering av projektet inom trafik-, energi- och digitaliseringsbranscherna. Hittills har en betydande del av CEF-stödet riktats till trafikinvesteringar och tre fjärdedelar för spårtrafik.
”Östbanan är en betydande investering i den europeiska spårtrafikinfrastrukturen, som avsevärt förbättrar spårtrafikens möjligheter vid Finlands och EU:s östgräns. De nödvändiga besluten om till exempel spårvidd och planering av en bangeometri som lämpar sig för höghastighetståg är långtgående. Det färska beslutet om stomnätet ger oss bättre utgångspunkter för planering och beslutsfattande på strategisk nivå", konstaterar Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Östbanan Ab.
TEN-T-nätet består av ett stomnät, ett utvidgat stomnät och ett övergripande nät. Nätet byggs i tre faser så att stomnätet ska vara färdigt före 2030, det utvidgade stomnätet före 2040 och det övergripande nätet före 2050.
"Att höra till det utvidgade stomnätet medför också skyldigheter. I praktiken innebär det att Finland förbinder sig att genomföra projektet enligt tidtabellen för det utvidgade stomnätet före 2040", berättar Portaankorva.
Upp till 50 procent stöd för planeringen
Den nuvarande programperioden för CEF-finansiering omfattar åren 2021–2027, men en betydande del av programperiodens EU-stödfinansiering har redan riktats till projekten. Vid sidan av finansieringen för den nuvarande programperioden eftersträvar Östbanan i första hand finansiering för den programperiod som inleds 2028. För planeringen är det möjligt att få CEF-stöd till 50 procent av de godtagbara kostnaderna.
”I beredningen av den kommande CEF-förordningen finns det ett behov av att beakta en betydande förändring i det geopolitiska läget i Europa. Genom förordningen bör stöd särskilt riktas till utvecklingen av infrastrukturen vid Finlands och EU:s östra delar för att den livskraft som stöder säkerheten där ska kunna förbättras”, konstaterar Portaankorva.
I projektet Östbanan görs som bäst en miljökonsekvensbedömning och en preliminär utredningsplan, som följs av den egentliga utredningsplanen och järnvägsplanen. Byggandet av banan kan inledas i början av 2030-talet så att den i enlighet med TEN-T-förordningen är klar före 2040.
Planeringen av Östbanan fortsätter
- 2024–2026 miljökonsekvensbedömning och preliminär utredningsplan
- 2025–2027 utredningsplan
- 2028 CEF-programperioden börjar
- 2028–2031 järnvägsplan
Mer information:
Petteri Portaankorva, verkställande direktör, Östbanan Ab
tfn 050 357 7581
petteri.portaankorva@itarata.fi
Kontakter
Katri ParikkakommunikationschefItärata Oy
Tel:0442753028katri.parikka@itarata.fiÖstbanan Ab
Östbanan Ab:s uppgift är att planera en snabb förbindelse från huvudstadsregionen via Borgå till Kouvola samt möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar cirka två miljoner människor i sju län. Östbanan Ab ägs av finska staten (51%), representerad av Transport- och kommunikationsministeriet, och 24 kommuner eller städer. Östbanan är en del av det transeuropeiska utvidgade TEN-T-stomnätet. För mer information: www.itarata.fi/sv/hemsida/
Andra språk
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede27.11.2024 10:15:48 EET | Pressmeddelande
Programfasen för förfarandet vid miljökonsekvensbedömning av Östbanan (MKB) håller på att avslutas. I nästa skede ger NTM-centralen i Nyland, i egenskap av kontaktmyndighet, ett utlåtande om programmet. I utlåtandet ingår också åsikter från allmänheten och utlåtanden som begärts av olika myndigheter. Turnén med informationstillfällen för allmänheten som ordnades under hösten visade sig vara en viktig del av programfasen.
Itäradan YVA-prosessi etenee seuraavaan vaiheeseen27.11.2024 10:15:48 EET | Tiedote
Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ohjelmavaihe on päättymässä. Seuraavassa vaiheessa yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan ELY-keskus antaa ohjelmasta lausunnon, jossa on huomioitu myös yleisöltä saadut mielipiteet ja eri viranomaisilta pyydetyt lausunnot. Syksyn aikana järjestetty yleisötilaisuuksien kiertue osoittautui tärkeäksi osaksi ohjelmavaihetta.
Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet9.10.2024 08:30:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt utredningen av Östbanan är det motiverat att ta i bruk den europeiska spårvidden på Östbanan, om man samtidigt främjar en planmässig utvidgning av spårvidden i Finland och strävar efter att förbättra de internationella trafikförbindelserna.
Itäradan selvitys: Suomen raideleveyttä tarkasteltava osana Euroopan liikennejärjestelmää9.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Itäradan selvityksen mukaan eurooppalaisen raideleveyden käyttöönotto Itäradalla on perusteltua, jos samalla edistetään suunnitelmallista raideleveyden laajentamista Suomessa ja tavoitellaan kansainvälisten liikenneyhteyksien parantamista.
Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby24.9.2024 14:15:52 EEST | Pressmeddelande
I närtågsutredningen av Östbanan granskades fyra stationsalternativ i Borgå, mellanstationer i Kervo och Nickby samt fortsatt närtågstrafik till Lovisa. Utredningen genomfördes som en del av miljökonsekvensbedömningen och den preliminära generalplanen för Östbanan. Med tanke på helheten verkar den mest kostnadseffektiva lösningen vara att alla tåg stannar i Kungsporten och att sträckningen fortsätter till Kalevagatan i Borgå, eller att ett underjordiskt stickspår byggs från Kungsporten till Borgå centrum. Östbanan möjliggör närtågstrafik mellan Helsingfors och Borgå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum