Förbindelsebåtstrafiken till Kalvö i Borgå fortsätter från och med 18.7.

Den avbrutna förbindelsebåtstrafiken till Kalvö kommer att fortsätta från och med i morgon (18.7). Till alla förbindelsebåtsrutter i Borgå och Sibbo har nu hittats tillfälliga trafikanter. De tillfälliga trafikanterna fortsätter på Borgå och Sibbo rutterna tills en långvarig trafikeringslösning kan ordnas.

Förbindelsebåtstrafiken till Kalvö i Borgå fortsätter i morgon 18.7. Rutten trafikeras tillfälligt av John Saxberg. Rutten körs måndagar, onsdagar och torsdagar. Avgång från Kalvö kl. 13.50 och Spjutsund kl. 14.30. Turerna körs enbart på beställning och turerna bör beställas senast kl 18 föregående dag från nummer 0400 800845.

Förra veckan började FRS Finland trafikera tillfälligt på Borgå rutten mellan Kalkstrand och Pörtö. Rutten trafikeras varje dag från måndag till söndag. Avgångstiderna på rutten Kalkstrand-Bödo-Pörtö är kl 7.30 och 16 från Kalkstrand och rutten Pörtö-Bodö-Kalkstrand avgångar kl 9 och 17.30 från Pörtö.

Förbindelsebåtstrafiken i Borgå avbröts efter att NTM-Centralen i Egentliga Finland sade upp Borgå och Sibbo ruttens trafikavtal med EW Finland Oy 10.7.2024, efter att bolaget meddelat att den inte kan bära sina avtalsenliga förpliktelser.

De tillfälliga trafikanterna fortsätter trafiken, tills en permanent trafikeringslösning kan ordnas.

Tilläggsinformation:

• projektchef Ilmari Viljanen, NTM-Centralen i Egentliga Finland, tfn. 0295 023 048

Andra språk

Jyllinkosken padon purku edistää erittäin uhanalaisen raakun elinympäristöjen laajentumista, Kankaanpää (Varsinais-Suomi, Satakunta)12.7.2024 11:00:42 EEST | Tiedote

Heinäkuun alussa aloitettu Jyllinkosken voimalaitospadon purku Kankaanpäässä on herättänyt paljon huolta paikallisten keskuudessa. Purkutöiden takia Karvianjoen vedenpintaa on laskettu, mikä on paljastanut jokitörmiä ja siellä eläviä simpukoita. Jokihelmisimpukoita eli raakkuja tai muita uhanalaisia simpukkalajeja ei kuitenkaan ole menehtynyt veden laskun myötä.