Keskuskauppakamari: Von der Leyenin painotus kilpailukykyyn ja toimeenpanoon oikea suunta EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi

Keskuskauppakamari pitää jatkokautta EU:n komission puheenjohtajana  hakevan Ursula von der Leyenin linjapuheen ja poliittisen ohjelman painotuksia oikeina. Euroopan kilpailukyvyn korostaminen on perusta myös ilmastotavoitteiden saavuttamiselle, toteaa Keskuskauppakamarin johtava elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (elinkeino- ja ilmastopolitiikka) Teppo Säkkinen. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Jatkokautta EU:n komission puheenjohtajana hakeva von der Leyen julkaisi tänään poliittisen ohjelmansa kaudelle 2024-2029. Puheessa Euroopan parlamentille von der Leyen nosti odotetusti kärkeen Euroopan kilpailukyvyn ja turvallisuuden. Ilmastotavoitteissa kurssi pitää, mutta painopiste siirtyy toimeenpanoon.

”Kilpailukyky on perusta myös ilmastotoimille. Euroopan on kyettävä houkuttelemaan mittavasti investointeja puhtaaseen energiaan, teollisuuteen ja teknologioihin onnistuakseen ilmastotavoitteista. Von der Leyen onkin oikeassa korostaessaan sitä, että ilmastopolitiikassa on nyt kyse toimeenpanosta ja investoinneista”, sanoo Säkkinen.

Von der Leyen aikoo esitellä puhtaan teollisuuden ohjelman (Clean Industrial Deal) ensimmäisen 100 päivän aikana ja haluaa kirjata tavoitteen 90 prosentin päästövähennyksistä vuonna 2040 EU:n ilmastolakiin. Tavoitteena on kiihdyttää teollista murrosta, luoda ennustettavuutta yrityksille ja markkinoita puhtaille tuotteille, taata kohtuuhintainen energia sekä varmistaa lopullinen irtautuminen Venäjän fossiilisten polttoaineiden tuonnista.

”Puheessa ja ohjelmassa on entistä vahvempi kaikkien päästöttömien teknologioiden korostus. Tämä on Suomen kannalta tervetullutta, sillä esimerkiksi ydinvoiman sivuuttaminen on ollut tähän asti jatkuva päänvaiva”, Säkkinen toteaa.

Sitoutuminen yritysten raportointitaakan keventämiseen edellyttää komissiolta konkreettisia toimenpiteitä

Keskuskauppakamari pitää myös tärkeänä Von der Leyenin sitoutumista yritysten raportointitaakan keventämiseen sekä parempaan sääntelyyn ja odottaa komissiolta konkreettisia toimenpiteitä. Puheenjohtajaehdokas aikoo nimetä komission varapuheenjohtajan, jonka tehtävä on valvoa tavoitteen toteutumista.

”Puheessa ei otettu kantaa EU:n valtiontukisääntöjen tulevaisuuteen, joka kuuluu komission toimivaltaan. EU:n sisämarkkinoita vääristävän valtiontukikilpailun jatkuminen on huolenaihe suomalaisille yrityksille ja olisi toivottavaa, että komissiolta löytyisi ratkaisuja terveen kilpailun turvaamiseen”, toteaa Säkkinen.

Keskuskauppakamari pitää myös Euroopan turvallisuuden kannalta elintärkeänä puheenjohtajaehdokkaan sitoutumista Ukrainan tukemiseen niin pitkään kuin on tarpeen. Keskuskauppakamari suhtautui EU-vaalitavoitteissaan myönteisesti Ukrainan tulevaan EU-jäsenyyteen.

Euroopan parlamentti äänestää von der Leyenin puheenjohtajaehdokkuudesta tänään iltapäivällä.

Keskuskauppakamari: Naisten osuus pörssiyhtiöiden hallitusten jäsenistä säilyi ennätystasolla – pienissä pörssiyhtiöissä naisten osuus nousi ensimmäisen kerran 30 prosenttiin16.7.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Naisten osuus pörssiyhtiöiden hallitusten jäsenistä on 33 prosenttia. Kuudessa pörssiyhtiössä kymmenestä hallituksen sukupuolijakauma on tasapuolinen. Jotta tasapuolinen sukupuolijakauma täyttyisi kaikissa pörssiyhtiöissä, pörssiyhtiöiden hallituksiin tarvittaisiin yhteensä noin 60 naista lisää. First North -yhtiöissä naisten osuus hallituksen jäsenistä on 25 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajakatsauksesta.

Keskuskauppakamarin valtiontukianalyysi: EU:n jäsenmaat käyttävät lähes 145 miljardia euroa puhtaan siirtymän investointien tukemiseen – Suomen varauduttava valtiontukikilpailun jatkumiseen10.7.2024 10:05:00 EEST | Tiedote

EU:n jäsenmaat kilpailevat investoinneista puhtaaseen energiaan, päästöttömään teräkseen ja akkuihin mittavilla valtiontuilla. Keskuskauppakamarin koostamien tietojen mukaan komissio hyväksyi vuosina 2023 ja 2024 73 EU-maiden puhtaan siirtymän investointien tukiohjelmaa, joiden yhteissumma on lähes 145 miljardia.

Mökkikausi kuumimmillaan: Tulisijoja kannattaa huoltaa säännöllisesti – tavarantarkastajan vinkeillä vältät vaarat4.7.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Mökkikausi on Suomessa vilkkaimmillaan heinäkuussa ja vaikka helteet ovat toiveissa, voi mökin takalla ja muilla tulisijoilla kuitenkin olla käyttöä. Tulisijoja kannattaa huoltaa säännöllisesti, jotta niiden käyttöikä säilyy mahdollisimman pitkään eikä ikäviä yllätyksiä tule, neuvoo Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Juha Helkamäki.