Purjehdus: Kaksi nuorten MM-mitalia Suomeen!

Silja-Sophie Laukkanen ja Una Heinilä, 29er, Youth Worlds 2024
Silja-Sophie Laukkanen ja Una Heinilä, 29er, Youth Worlds 2024 World Sailing/Giovanni Mitolo

Nuorten huippupurjehtijoiden yhteiset Youth Worlds -kilpailut päättyivät tänään Italiassa. Una Heinilä ja Silja-Sophie Laukkanen purjehtivat nousujohteisesti, ja ylsivät hopeasijalle 29er-luokassa. Sofia Hämäläinen purjehti vahvan regatan iQFoil Youth -purjelautaluokassa, ja varmisti pronssimitalin Suomeen finaalipäivänä.

- En osannut odottaa tätä tulosta, kun starttasimme päivään top kympistä, vaikka tavoitteenamme oli jotenkin päästä kolmanneksi. Olimme aika shokissa, kun kuulimme, että olimme kakkosia, 29er-kippari Una Heinilä kommentoi.

Sofia Hämäläinen ehti kuluneen vuoden aikana hankkia kokemusta aikuisten olympialuokasta, jossa kilpaillaan nuorten luokkaa suuremmalla purjeella. Hämäläinen on tyytyväinen työnsä tuottamaan tulokseen nuorten MM-kisoissa.

- Tämä on aika älytöntä, olen odottanut tätä pitkään ja kova työ tuottaa vihdoin tulosta. Meillä oli aika monipuolinen kisaviikko, joka sisälsi kaikkia keliolosuhteita. Kahteen viimeiseen slalomiin menin aika hermostuneena, mutta muistin rauhoittua hengittämällä sisään ja ulos. Sillä se tuli, Sofia Hämäläinen toteaa.

Vuosittaisissa kilpailuissa kunkin maan alle 19-vuotiaat purjehtijat kilpailevat nuorten MM-tittelistä. Kilpailu toimii samalla viimeisenä askeleena nuorten purjehduspolulla ennen aikuisten olympialuokkia. Suomen Youth Worlds -joukkueessa kilpailivat tänä vuonna mitalistien lisäksi Ines Ruohela ja Atte Virtanen (ILCA 6) sekä Felix Sergelius (iQFoil Y).

Suomalaiset 2024 Youth Worlds -kilpailuissa:

2. Una Heinilä/Silja-Sophie Laukkanen (29er)

3. Sofia Hämäläinen (iQFoil Y)

25. Felix Sergelius (iQFoil Y)

30. Ines Ruohela (ILCA 6)

48. Atte Virtanen (ILCA 6)

Julkaisuvapaita kuvia löytyy World Sailingin kuvapankista

Youth Worlds -kisan lopputulokset löytyy tästä.

Artikkelikuva:

15.-19.7 Youth Worlds 2024, Garda, Italia