HJK Oy

David Ezeh lainalle Puolaan - osto-optiossa merkittävä korvaus

”Dave” siirtyy Puolan pääsarjassa pelaavaan Raków Częstochowaan lainasopimuksella, johon kuuluu osto-optio.

David Ezeh siirtyy lainalle Puolan pääsarjaan
David Ezeh siirtyy lainalle Puolan pääsarjaan Riku Laukkanen, HJK

HJK:n paidassa tällä kaudella ensimmäisen Veikkausliiga-maalinsa tehnyt David Ezeh, 18, siirtyy puolalaiseen Raków Częstochowaan lainasopimuksella, johon kuuluu osto-optio. Raków maksaa Ezehin laina-ajasta pienen korvauksen, jonka lisäksi sopimukseen sisällytetty osto-optiokorvaus on hyvin merkittävä.

Lainasopimukseen kuuluu ehto, jonka mukaan Rakówin on ilmoitettava HJK:lle 20.3.2025 mennessä käyttääkö se osto-option vai ei. Mikäli seura ei käyttäisi optiota, palaa Ezeh HJK:n vahvuuteen 21.3. ja on heti joukkueen käytettävissä. Ezeh allekirjoitti toukokuussa HJK:n kanssa vuoden 2026 loppuun saakka ulottuvan jatkosopimuksen.

Raków Częstochowa sijoittui viime kaudella Puolan Ekstraklasassa seitsemänneksi. Menestystäkin on tullut hiljattain, sillä seura juhli seurahistoriansa ensimmäistä Puolan mestaruutta toissa kaudella. Lisäksi seuran palkintokaapista löytyy kaksi Puolan Cup -mestaruutta sekä kaksi Puolan Supercup -mestaruutta.

– Puolaan siirtyminen on itselleni upea mahdollisuus. Seura on noussut muutama vuosi sitten pääsarjaan ja menestynyt siellä todella hyvin, kuten toissa kauden mestaruus hyvin osoittaa, Ezeh taustoittaa.

Puolassa käynnistyi jo viime viikonloppuna uusi sarjakausi. Raków aloitti kauden 2-0-vierasvoitolla sarjanousija Motor Lublinista.

– Odotan innolla, että pääsen pelaamaan ja näyttämään taitoni. Ensiarvoisen tärkeää on tehdä jokapäiväinen työ huolellisesti ja mahdollisimman hyvin. Pyrin myös oppimaan kieltä nopeasti, jotta arki lähtisi rullaamaan.

Gnistanissa ja HPS:ssa pelaamisen aloittanut Ezeh tuli Klubiin 13-vuotiaana, ja kehitys on ollut tasaisen vahvaa. HJK Klubi 04:n miehistöön hän nousi jo 15-vuotiaana, ja Veikkausliiga-debyytti tuli viime vuonna 17-vuotiaana. Voit lukea Ezehin futisurasta lisää Academic Workin Tähtiakatemia-artikkelista.

Tällä kaudella Ezeh on esiintynyt kymmenessä Veikkausliigan ottelussa. Uran ensimmäinen liigamaali tuli kauden avausottelussa KuPS:a vastaan. Lisäksi tilastoihin on kirjattu yksi maalisyöttö, kun Dave petasi Stanislav Baranovin debyytti-osuman Gnistania vastaan. Vastuuta tuli myös Suomen Cupin matsissa TuPS:a vastaan. Ezeh teki Tuusulassa kaksi maalia ja antoi yhden maaliin johtaneen syötön.

Viime vuonna ”Dave” oli nostamassa HJK Klubi 04:n Ykköseen iskien kauden aikana peräti 18 maalia. Lisäksi Ezeh esiintyi edukseen Uefa Youth Leaguen otteluissa ja kolmessa eri poikamaajoukkueikäluokassa maaleja syntyi yhteensä 10. Nyt Davella on aika ottaa urallaan seuraava askel.

– Kiitos kannattajille siitä, että tsemppasitte meitä vaikeinakin aikoina. Toivottavasti katsomot pullistelevat myös loppukaudella, niin saadaan joukkueelle täysi tuki sarjan voittamiseen. Iso kiitos myös koko Klubiyhteisölle ja kaikille valmentajilleni HJK:ssa, jotka ovat auttaneet minua urallani eteenpäin, Ezeh kiittää.

Kuvat ovat median käytettävissä. Kuvakrediitti: Riku Laukkanen, HJK.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta HJK Oy