Kokoomuksen Aalto-Setälä: Ennallistamisasetuksen toimeenpano pitää kohdistaa Saaristomeri-ohjelmaan ja rajaturvallisuuteen

Käänteiden jälkeen kiistelty ennallistamisasetus hyväksyttiin EU:n neuvostossa kesäkuussa. Uusi asetus astuu voimaan jo tänä kesänä. Kokoomuksen kansanedustaja Pauli Aalto-Setälä vaatii velvoitteiden vuoksi tehtäviltä ennallistamistoimilta tehokkuutta ja vaikuttavuutta.

Pauli Aalto-Setälä. Kuvaaja: Kimmo Falck.

”Esimerkiksi Saaristomeri-ohjelma parantaa kaikkein saastuneimman merialueemme tilaa, Helmi-ohjelma vahvistaa heikentyneiden luontotyyppien elinvoimaa, Metso-ohjelma suojelee Etelä-Suomen metsiä. On tärkeää vahvistaa näitä jo tehokkaaksi osoitettuja toimia osana ennallistamissuunnitelmaa”, Aalto-Setälä sanoo.

Kustannukset ovat merkittäviä, joten kansallisen toimeenpanon pitää olla tehokasta ja myös hiilinieluja vahvistavaa”, Aalto-Setälä vaatii.

Asetuksen edellyttämä kansallinen ennallistamissuunnitelma laaditaan seuraavan kahden vuoden kuluessa. Tähän suunnitelmaan voidaan kytkeä myös hallituksen nykyisiä toimia luonnon tilan vahvistamiseksi.

Alkuperäisessä ennallistamisesityksessään komissio arvioi, että Suomelle koituvat kustannukset olisivat olleet jopa noin 930 miljoonaa euroa vuodessa. Lopullisessa asetuksessa ennallistamistoimien kohdentumiseen ja heikentämiskiellon soveltamiseen tuotiin joustavuutta. Alustavien virka-arvioiden perusteella hyväksytty asetus aiheuttaa Suomelle vuotuisia lisäkustannuksia noin 300 miljoonaa euroa.

Ensisijaisesti ennallistamisasetus tähtää luontokadon torjuntaan, mutta vastaavilla keinoilla voidaan myös vahvistaa hiilinieluja ja näin hillitä ilmastonmuutosta.

”Maankäytön aiheuttamat päästöt ovat Suomen ilmastotavoitteiden vaikein rasti. Suhteellisen tehokas keino tässä työssä olisi soiden ennallistaminen, johon on järkevää keskittyä. Itä-Suomessa turvemaiden vettäminen olisi myös turvallisuuspoliittisesti tehokas toimi. Hyvin hoidettuna tällä kokonaisuudella voidaan säästää suuriakin summia rahaa, kun Suomen ei tarvitsisi ostaa sitoumusten edellyttämiä nieluyksiköitä muualta Euroopasta”, Aalto-Setälä toteaa.

Aalto-Setälä on tehnyt hallitukselle esityksen Itärajan taktisesta ennallistamisesta.

Kokoomuksen Talvitie: Norminpurku sujuvoittaa kesätapahtumien järjestämistä19.7.2024 07:18:00 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallituksen tekemä korjaussarja rakentamislakiin on helpottamassa tapahtuma-alan huolia. Jatkossa väliaikaisilta lava- ja telttarakennelmilta ei edellytetä erillistä rakentamislupaa. Kokoomuksen kansansanedustaja Mari-Leena Talvitien mukaan turvallisuuden takaavasta sääntelystä ei tingitä, mutta edellisen hallituksen kaavailema rakennuslupa olisi ollut liian järeä työkalu alalle.

Kokoomuksen Kilpi: Tänä kesänä poikkeuksellinen määrä teitä kuntoon - keskivilkkaiden teiden päällystyskilometrit tuplaantuvat16.7.2024 12:02:02 EEST | Tiedote

Hallitus on myöntänyt vuodelle 2024 250 miljoonaa euroa lisärahaa teiden päällystämiseksi. Summa on osa Orpon hallituksen korjausvelan purkuun osoittamaa 520 miljoonaa euroa. Kansanedustaja Marko Kilpi iloitsee vilkkaan päällystyskauden näkyvän ympäri Suomen, sillä teitä on tavoite päällystää noin 4000 kilometriä. Poliisikansanedustajan mukaan toivottu lisärahoitus on myös konkreettinen turvallisuusteko. Teiden käyttäjiltä hän toivoo malttia liikenteessä.