AccelBit Oy

Uusi ilmainen Mustikkakartta näyttää mustikan kasvupaikat kartalla

Suosittuun Karttaselain-maastokarttasovellukseen on lisätty uusi, Karttaselaimen kehittämä ja ilmainen Mustikkakartta-karttataso jossa on esitetty mustikan tyypilliset kasvupaikat huipputarkan maastokarttapohjan päällä. Uutta karttaa voi käyttää apuna marjapaikkojen löytämisessä. Sovellus ja kartta on käytettävissä ilmaiseksi sovelluskaupoissa ja verkossa ja kartan voi kytkeä näkyviin sovelluksen karttavalikossa.

Mustikkakartta Karttaselain-sovelluksessa
Mustikkakartta Karttaselain-sovelluksessa Kuva: Karttaselain

Mustikkakartalla mustikan kasvupaikat esitetään sinisillä neliöillä kartalla, ja mustikkaa löytyy todennäköisimmin alueilta missä jossa neliöitä on tiheästi. Karttaselaimen kehittämä mustikkakartta perustuu mustikan kasvupaikkojen tutkimustietoon sekä metsävaratietoihin, joiden perusteella kehitetty malli esittää kartalla tyypilliset mustikan kasvupaikat.

- Ilmaista Karttaselain-sovellusta käyttävät sadat tuhannet luonnossa liikkujat ja marjastajat vuosittain ja olemme jakaneet aiempina vuosina vinkkejä hyvien mustikkapaikkojen löytämiseen maastokartan avulla. Nyt marjapaikan löytäminen helpottuu entisestään kun marjapaikat esitetään omalla värillään maastokartalla, sanoo Karttaselainta kehittävän AccelBit Oy:n toimitusjohtaja Jukka Hietanen.

Marjastaminen kuuluu jokaisenoikeuksiin. Jokaisenoikeus oikeuttaa poimimaan marjoja ja sieniä sieltä, missä liikkuminenkin on sallittua. Metsähallituksen sivuilla voi lukea mikä kuuluu ja mikä ei kuulu jokaisenoikeuksiin. Et esimerksi saa kulkea tai poimia marjoja toisen pihapiirissä. Lisäksi luonnonsuojelualueilla liikkumista voidaan rajoittaa alueen suojelutavoitteen saavuttamiseksi.

Kartta kehittyy palautteen perusteella

Mustikan kasvupaikkoja laskeva malli perustuu useisiin tietolähteisiin, kuten Luonnonvarakeskuksen, Metsäkeskuksen ja Maanmittauslaitoksen tietoihin.

Johtuen viiveistä metsävaratietojen päivittymisessä sekä alueellisista muuttuvista sää- ja muista olosuhteista ei Mustikkakartta ole varma mustikan kasvupaikkojen osoittaja mutta sitä voi käyttää apuvälineenä marjapaikkojen löytämiseen.

Karttaa kehitetään jatkuvasti ja siihen on tulossa myös palautemahdollisuus jonka avulla tarkkuutta kehitetään jatkossa entistä paremmaksi yhdistämällä käyttäjien palautteet ympäristön tietoihin. Tulevaisuudessa sovellukseen on tulossa karttoja myös muiden luonnon antimien kasvupaikkoihin.

Sovelluksessa voi tallentaa marjapaikat ja hyödyntää retkeilyaineistoja

Ilmaisessa Karttaselain-sovelluksessa on mahdollista tallentaa omat marjapaikat tulevia vuosia varten. Lisäksi käytettävissä on kymmenien tuhansien kohteiden retkeilyaineistot koko Suomesta. Retkeilyaineistot sisältävät tietoa muun muassa retkeilyreiteistä, laavuista ja tuvista, uimarannoista ja veneilykohteista. Tämä mahdollistaa sopivan taukopaikan löytämisen marjaretken lomassa. Lisäksi käyttäjä voi vaikkapa tallentaa lähtöpaikan sovellukseen tai jakaa sijaintinsa jolloin marjaretki on turvallisempi.

Mustikkakartta Karttaselain-sovelluksessa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi