smeGo päässyt Suomessa vahvaan kasvuun - nyt vetää kiinteistörahoitus

Suomen talouskasvun laimeudesta huolimatta kansainvälinen pk-yritysten rahoittaja smeGo on yltänyt nopeaan kasvuun Suomessa.

smeGon Suomen maajohtajan Matias Peltoniemen mukaan yhtiön lainakanta on kasvanut 90 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Hän odottaa yhtiön liiketoiminnan kasvavan 250 prosenttia tämän vuoden loppuun mennessä.

“smeGolle on avautunut uusia kasvumahdollisuuksia kiinteistörahoituksesta, sillä perinteiset toimijat ovat vetäytyneet monesta mielenkiintoisesta kohteesta. On hyvin tyypillistä, että perinteisen pankkisektorin syklisyys tarjoaa kaltaisellemme kasvuhaluiselle kilpailijalle mahdollisuuksia”, Peltoniemi sanoo.

Kasvun vahvistamiseksi smeGon tiimi Helsingin Kalevankadulla kasvaa kesälomien jälkeen kahdella henkilöllä.

smeGo tarjoaa pk-yrityksille vaihtoehdon perinteiselle pankkilainalle. Se jakaa pk-yrityksille rahoitusta 10.000 eurosta aina viiteen miljoonaan euroon.

Rahoituksen määrässä ylittyi tärkeä rajapyykki

Suomen lisäksi smeGo toimii Alankomaissa, Virossa, Liettuassa ja Latviassa. Alkuvuoden aikana yhtiö saavutti merkittävän rajapyykin, kun sen jakamien lainojen määrä ylitti kaksi miljardia euroa vuodesta 2016 lähtien.

Vuoden 2024 toisella neljänneksellä smeGon kokonaislainakanta oli 250 miljoonaa euroa. Vuosineljänneksen aikana uutta rahoitusta myönnettiin 111 miljoonaa euroa. Pelkästään Hollannin lainakanta kasvoi 97 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna ja oli 15 miljoonaa euroa. Se on lähes neljännes enemmän kuin vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.

smeGon toimitusjohtajan Mindaugas Mikalajūnasin mukaan yhtiön tausta baltialaisena yrityksenä on etu, sillä se on kannustanut sitä hakemaan kasvua laajemmilta markkinoilta.

"Tämän virstanpylvään saavuttaminen on osoitus kasvustamme ja liiketoimintamallimme vahvasta sopivuudesta kaikkialla Euroopassa. Olemme asettaneet etusijalle tasapainoisen laajentumisen, joka takaa sijoittajillemme vakaat voitot. Tämä strategia on tuottanut tulosta."

smeGon ja SME Bankin kansainvälisen kasvun ja strategian neuvonantaja Thorsten Seeger on tyytyväinen yhtiön teknologia-alustan kehittymiseen.

”Liityttyäni smeGoon toukokuussa olen nähnyt joukkueen omistautumisen ja päättäväisyyden. Teknologialähtöinen liiketoimintamallimme yhdistettynä syvään pankkiasiantuntemukseen antaa meille mahdollisuuden vastata täydellisesti vakiintuneiden pk-yritysten tarpeisiin”, hän sanoo.

smeGo investoi tämän vuoden aikana miljoona euroa digitaalisen käyttökokemuksen ja digiprosessiensa parantamiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta smeGo