DNA:n heinäkuun 2024 myydyimmät puhelimet ja älykellot – listaykkönen yllättää

Helteisen heinäkuun aikana myös laitekauppa on käynyt DNA:lla kuumana. On tavallista, että älypuhelinten käyttö jopa lisääntyy loma-aikoina, ja uusiakin puhelimia ostetaan paljon. DNA:n myydyimpien puhelinten listalla heinäkuun kärkikymmeniköstä puolet on Applen iPhoneja, mutta mallilistan ykköseksi nousi yllättäen Suomessa vielä melko tuntematon OPPO.

”OPPO on pysytellyt DNA:n kuluttaja-asiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla yhtäjaksoisesti jo viisi kuukautta, ja nyt se nousi yllättäen ykkössijalle. Edullista OPPO A18 -puhelinta on hankittu erityisesti lapsille mutta myös kevyempään käyttöön perusälypuhelimeksi, jollaiseksi se sopii erinomaisesti. OPPO on monille tutumman OnePlussan sisarmerkki”, kertoo DNA:n laitemyynnin osastopäällikkö Jesse Kieksi.

Puhelinkauppa käy kesällä vilkkaana, kun moni havahtuu puhelimensa päivitystarpeeseen liikkumisen ja matkustamisen lisääntyessä. Käytössä olevan vanhan puhelimen akku ei välttämättä kestäkään koko päivää tai näytön kirkkaus ei riitä auringonpaisteessa. Toisaalta vääjäämättä lähestyvä koulujen alku saattaa lisätä tarvetta myös lapsen puhelimen päivittämiseen.

”Heinäkuun puhelinten kärkikymmeniköstä puolet ovat Apple iPhoneja ja muut isot merkit ovat edustettuna kukin yhdellä edullisemman pään mallilla. Apple-ostajat käyttävät puhelimeensa keskimäärin Android-ostajia enemmän rahaa, mutta tunnistavat myös puhelimen suuremman jälleenmyyntiarvon tulevaisuudessa. iPhonesta saa siis tyypillisesti Android-malleja enemmän rahaa takaisin vielä vuosienkin jälkeen hyödyntämällä esimerkiksi DNA Vaihtohyvitystä”, Kieksi kertoo.

Loppukesä on mielenkiintoista aikaa myös uutuuksien näkökulmasta. Samsungin julkaisemat uudet taittuvat puhelimet ovat herättäneet kuluttajien kiinnostuksen, kuten myös OnePlus Nord 4 -malli. Myös elo-syyskuun aikana on syytä odottaa uutuuksia sekä tutuilta että Suomen markkinassa uusiltakin älypuhelinvalmistajilta.

Yritysasiakkaiden osalta puhelinten ykkössijaa piti heinäkuussa Samsung Galaxy A15 5G, joka vielä kesäkuussa oli kolmantena. Kärkikolmikon kaksi seuraavaa laitetta olivat Apple iPhone 15 Pro 5G ja Apple iPhone 15 Pro Max 5G. Puhelin on monissa yrityksissä yksi tärkeimmistä työvälineistä, joten yritysasiakkaat panostavat tyypillisesti laadukkaisiin laitteisiin ja palveluihin.

Lapsille suunnattu Xplora nousi älykellojen myydyimmäksi

Heinäkuun myydyimpien kellojen kärkipaikan DNA:lla otti kenties odotetustikin Xplora-merkin edullinen lasten kellopuhelinmalli XGO3, joka on jo aiemmin pyörinyt lähellä myydyimpien laitteiden kärkikolmikkoa. Listan kakkoseksi nousi Samsung Galaxy Watch6 ja kärkikolmikon täydensi Apple Watch Series 9 GPS.

”Lasten kellopuhelimet ovat saaneet näkyvyyttä julkisuudessakin käydyn lasten puhelimenkäyttöä koskevan keskustelun myötä ja yhä useampi vanhempi haluaa älypuhelimen sijasta hankkia koulunsa aloittavalle lapselleen turvaksi kellopuhelimen”, Kieksi arvioi.

Kesä on myös tyypillisesti älykellosesonkia ja laitteiden myynti onkin DNA:lla ollut tänä suvena selkeässä kasvussa. Älykelloja hankitaan urheiluun, omaan aktiivisuuden seurantaan mutta yhä enemmän myös yhteydenpitoon.

”Voihan mobiiliyhteydellä varustettu kello ranteessa lähteä kotoa ulkoilemaan vaikka tyystin ilman puhelinta”, Kieksi huomauttaa.

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet ja älykellot -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Lisäksi DNA julkaisee myydyimmät tietokoneet -seurannan jokaisen kvartaalin lopussa samassa yhteydessä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin.

Myydyimmät puhelimet heinäkuussa 2024

13. Honor Watch 4
  14. Huawei Watch GT3
  15. Samsung Galaxy Watch7

Jesse Kieksi, laitemyynnin osastopäällikkö, DNA, 044 044 9484, jesse.kieksi@dna.fi

Avainsanat

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu noin 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2023 oli 1 067 miljoonaa euroa. DNA:lla on 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n uusi pääkonttori valmistui – nyt jännitetään, tuleeko kukaan paikalle1.8.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n uusi pääkonttori on avannut tänään ovensa Helsingin Ilmalassa. Ilmalanlinnaksi kutsuttu toimisto on suunniteltu ja rakennettu yhteistyössä henkilöstön kanssa ja se tuleekin palvelemaan noin tuhannen työntekijän tarpeita. Kyseessä on inspiroiva, hyvinvointia tukeva ja yhteisölliseen työskentelyyn rohkaiseva kohtaamispaikka. Vapaan etätyön mahdollistavasta mutkattoman työn mallista ei kuitenkaan olla DNA:lla luopumassa. Uuden pääkonttorin uskotaan houkuttelevan henkilöstöä toimistolle tästä huolimatta.

DNA’s new head office is now complete – but will the employees show up?1.8.2024 09:00:00 EEST | Press release

The new DNA head office opens in the Ilmala District of Helsinki today. The office, called Ilmalanlinna, which stands for Castle Ilmala in Finnish, was designed and built in collaboration with DNA personnel. It is an inspiring meeting place that supports wellbeing and encourages communal work, serving the needs of approximately 1,000 employees. Even with the new head office complete, DNA has no plans to renounce its Flexible method of working that facilitates free remote work. That said, the new head office is still believed to attract personnel to the office.

DNA:n tutkimus: Älä häiritse -tilan käytössä valtava harppaus vuoden aikana12.7.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Yli kolmasosa 16–24-vuotiaista suomalaisista on rajoittanut puhelimensa parissa tai internetissä viettämäänsä aikaa, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Suosituimmat keinot digivapaiden hetkien pyhittämiseksi ovat muunlaisen ajanvietteen lisääminen arjessa, puhelimen käytön rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa ja puhelimen pitäminen äänettömällä ainakin osan päivästä. Suurinta kasvua edellisvuoteen verrattuna nähdään Älä häiritse -tilan käytössä: vuosi sitten keinoon turvautui 16 prosenttia digirajoittamista harjoittavista vastaajista, nyt peräti 27 prosenttia.