Höyrylaiva S/S Ukkopekka

HÖYRYLAIVA UKKOPEKAN MATKUSTAJAMÄÄRÄ RÄJÄHTI

Jaa

Kun höyrylaivaosakeyhtiö s/s Ukkopekan taustalla toimiva perheyhtiö ilmoitti lopettavansa kesän 2024 jälkeen vuonna 1837 Turusta alkaneen Suomen merialueen matkustajahöyrylaivaliikenteen, matkustajamäärät  ovat tähän mennessä yli kaksinkertaistuneet. Elokuun varaukset ennakoivat vielä suurempaa lisäystä. Parhaillaan yritys suunnittelee  vielä muutaman lisäristeilyn järjestämistä suuren kysynnän vuoksi.

Höyrylaiva Ukkopekka Naantalin vierassatamassa
Höyrylaiva Ukkopekka Naantalin vierassatamassa

Yrityksen emeritus kapteeni Pentti-Oskari Kankaan arvion mukaan vasta nyt moni on herännyt ajatukseen, että mitä? Ukkopekan visseli ei enää soi Aurajoen  perinnemaisemassa eikä Naantalin Kuparivuoren kallioilla. ”Päätös perustui realiteetteihin, eikä tunteille ollut kovin suurta sijaa,” kertoi 38 vuotta liikennettä harjoittanut Kangas.

Purjehdus pehmeästi kulkevalla höyrylaivalla on ollut monelle menneen ajan nostaginen elämys. Monelle uusi kokemus.  Höyryllä kulkeva  laiva ei edes ympäristösaastuta äänellään herkkää saaristoamme.

     ”Turun kaupungille haluamme antaa vilpittömät kiitokset siitä, että aiemmin sovitut toimintaedellytykset muuttuivat. Ehkä muutoin emme olisi ymmärtäneet, että aikansa kutakin. Nyt on hyvä lopettaa, kun muistoissa ja tuntemuksissa ovat elämäntyön hienot ja positiiviset kokemukset, ” toteaa Kangas perheyrityksensä puolesta. Taustalla on lähes 800.000 matkustajan kokemukset. Toisille nostalginen muiston palautus ja toisille uudenlainen elämys.

Merkittävän arvostuksen osoitus on myös Museoviraston aloittama merialueemme viimeisen matkustajahöyrylaivan liikennöinnin  taltiointi erilaisin elävän toiminnan faktoineen. Se lienee myös tärkeää Turun suunnitteleman Historian museon materiaalin perustaksi merellisen Turun yhtenä kulttuurillisena kärkituotteena.

     ”Päinvastoin, kuin esimerkiksi viime aikojen uutiset Savonlinnan höyrylaivojen ja kaupungin välisistä erimielisyyksistä, me olemme saaneet nauttia Turun kaupungin kanssa hyvästä  yhteistyöstä. Siitä olemme vilpittömän kiitollisia,” toteaa Herrankukkaron kiireapulaiseksi siirtyvä Pentti-Oskari Kangas, joka  aiemmin jo siirtyi puolitoimiseksi eläkeläiseksi tehden enää maksimissaan 12 tuntia töitä vuorokaudessa.

”Se sammuttaa valot, joka viimeisenä lähtee,” toteaa saaristomatkailuyrittäjä.

Lisätiedot:

Höyrylaivaosakeyhtiö s/s Ukkopekka

p. 0400 221122,   P-O Kangas  oskari@ukkopekka.fi

   

 

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Höyrylaiva S/S Ukkopekka

Loistokarin lyhty ei sammu17.8.2023 16:12:44 EEST | Tiedote

Suomen viimeinen kaasukäyttöinen meriteiden turvallisuusväline, valoloisto, sijaitsi vielä muutama vuosi sitten Turun Airistolla pienellä puuttomalla Loistokarin luodolla. Ruotsinlaivan reitti kulkee sen sivuitse ja suuri osa suomalaisista on ihaillut ja ihmetellyt tämän eksoottisen rakennuksen käyttötarkoitusta. Ruissalon saaren eteläkärjessä se ohjasi merenkulkijoita aina Nauvosta saakka turvallisesti satamaan. Nyttemmin se on korvattu nykyaikana huoltovapaalla aurinkopaneeliloistolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye