Leena Puntilan yhtiö haluaa haastaa Radio Suomen - tekoäly mahdollistaa laadukkaan sisällöntuotannon yli 55-vuotiaiden omalle asemalle

Kaupallisen radion pioneerin Leena Puntilan, 68, yhtiö Radio 55 Oy hakee toimilupaa mainosrahoitteiselle, valtakunnalliselle FM-radioasemalle. Tavoitteena on haastaa Radio Suomen asema yli 55-vuotiaiden kuuntelijoiden keskuudessa. Uusi kotimainen radiokanava hyödyntää tekoälyä, joka mahdollistaa laadukkaiden uutis- ja ajankohtaissisältöjen tuottamisen kustannustehokkaasti.

Toimitusjohtaja Leena Puntila, Radio 55 Oy.

Traficom on avannut haettavaksi Yle Puheen lopettamisen myötä vapautuneen valtakunnallisen FM-radioverkon. Sen peittoalue kattaa yli 90 % kansalaisista. Hakuaika päättyy tänään, 31. heinäkuuta.

Radio 55 Oy haluaa turvata FM-radion tulevaisuuden Suomessa ja tuoda Ylen Radio Suomelle vaihtoehdon yli 55-vuotiaiden kuuntelijoiden keskuudessa. Sisällöissä painottuvat viihteen ja musiikin sijasta uutis- ja ajankohtaissisällöt, joiden tuotantoon otetaan ennennäkemättömällä tavalla tekoäly mukaan. Radio 55 Oy on solminut yhteistyösopimuksen tekoälyä hyödyntävän Qatalis Oy:n kanssa. Tekoäly mahdollistaa uutis- ja ajankohtaissisältöjen tuottamisen nopeasti, tehokkaasti ja laadukkaasti.

- Myös radioalalla tekoäly tarkoittaa kustannustehokkuuden paranemista. Alallamme sitä tarvitaan etenkin siksi, että monopoliasemassa toimiva, yhdysvaltalaisomisteinen Digita tekee toiminnasta kaikille – myös Yleisradiolle - kohtuuttoman kallista. Digitan tuottaman jakelupalvelun hinta on niin kova, että se uhkaa koko suomalaisen radiotoimialan elinkelpoisuutta, sanoo toimitusjohtaja Leena Puntila.

Yli 55-vuotiaat kuuntelevat radiota edelleen helposti ja ilmaiseksi juuri FM-radion taajuuksilla: peräti 93 % kaikesta tämän kohderyhmän audiokuuntelusta tapahtuu FM-radiosta, yhteensä 3 t 42 minuuttia päivässä. Useiden kaupallisten radioiden pääkohderyhmä on kuitenkin 25–54-vuotiaat;tässä kohderyhmässä kaupallisten radioiden kanavaosuus on 72 % ja Yleisradion 28 %.

- Yli 55-vuotiaiden kuuntelusta Yleisradion osuus on 63 % ja kaupallisten kanavien 37 %. Kohderyhmän kuuntelua dominoi Radio Suomi noin 45 % kanavaosuudella. Samaan aikaan Yleisradio on kertonut panostavansa vahvasti alle 45-vuotiaiden tavoittamiseen. Luvut puhuvat äänekkäästi puolestaan: kohderyhmää 55+ palvelevalle uudelle, valtakunnalliselle radiolle on selvästi tarvetta, Puntila toteaa.

Yhtiön perustaja ja 100 % omistaja Leena Puntila on työskennellyt radioalalla aina kaupallisen radion perustamisvuodesta 1985 alkaen. Hän on perustanut ja johtanut useita kaupallisia radioasemia (mm. Radio Pori, Classic Radio, Radio City, Kiss FM, Iskelmä, Radio Nova) sekä ollut kehittämässä edelläkävijänä uusia, teknologisia ratkaisuja. Leena Puntila on lisäksi toiminut toimialaa edustavan RadioMedia ry:n puheenjohtajana useiden vuosien ajan. Kansainvälisesti Puntila on vaikuttanut radiotoimialaan ollessaan perustamassa Euroopan kaupallisten radioiden edunvalvontaorganisaatiota (AER, Association of European Radios).

Vuonna 2016 hän jäi pois Bauer Median toimitusjohtajan paikalta ja on siitä lähtien jatkanut media-alan konsulttina tehden esimerkiksi radioselvityksiä alan ulkopuolisille tahoille ja toimien neuvonantajana yrityskaupoissa. Hänellä on poikkeuksellisen syvällinen ymmärrys radiotoimialasta.

- Paikalliset uutis- ja ajankohtaissisällöt ovat tunnetusti median yleisöille merkittäviä vetovoimatekijöitä. Alueellisten/paikallisten sisältöjen ja mainosten tulisi olla radiotoimijan päätöksiä, ei viranomaismääräyksiä.

- Suunnitelman mukaan nyt haettavana oleva Taajuuskokonaisuus 26 ei kuitenkaan voi ohjelmistotoimiluvan ehtojen mukaisesti lähettää paikallisia sisältöjä. Tekoäly kuitenkin mahdollistaisi sujuvien, paikallisten sisältöjen tuottamisen ja lähettämisen, kertoo Puntila.

Radio 55 Oy:n tavoitteena on olla FM-radiobisneksen edelläkävijä myös tulevan toimilupakauden päätyttyä eli vuoden 2032 jälkeen. Kansalaisten käytössä on edelleen vastaanottimia valtavan paljon. Vaikka mobiiliverkot ovatkin yhä käytetyimpiä myös radion jakelutienä, joka taloudessa pitäisi osana 72 tunnin kotivaraa olla FM-radio, myös tulevaisuudessa.

Toimitusjohtaja Leena Puntila
Radio 55 Oy
puh. 050 655 67, leena.puntila@puntila.fi

Lisätietoa julkaisijasta

Radio 55 Oy on perustettu kesällä 2024 valtakunnallisen radiotoimiluvan hakemista varten. Radio 55 Oy:n tavoitteena on olla FM-radiobisneksen edelläkävijä myös tulevan toimilupakauden päätyttyä eli vuoden 2032 jälkeen. Yhtiön perustaja ja 100 % omistaja Leena Puntila on työskennellyt radioalalla aina kaupallisen radion perustamisvuodesta 1985 alkaen. Hän on perustanut ja johtanut useita kaupallisia radioasemia  (mm. Radio Pori, Classic Radio,  Radio City, Kiss FM,  Iskelmä, Radio Nova) sekä ollut kehittämässä edelläkävijänä uusia, teknologisia ratkaisuja. Leena Puntila on lisäksi toiminut toimialaa edustavan RadioMedia ry:n puheenjohtajana useiden vuosien ajan. Kansainvälisesti Puntila on vaikuttanut radiotoimialaan ollessaan perustamassa Euroopan kaupallisten radioiden edunvalvontaorganisaatiota (AER, Association of European Radios). Vuoden 2016 jälkeen hän on toiminut itsenäisenä konsulttina radiotoimialalla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Radio 55 Oy