Soppeenmäessä avautuva uusi päiväkoti valmistui nollavirheluovutuksena Ylöjärvellä

Ylöjärvelle Soppeenmäkeen avautuva uusi päiväkoti valmistui nollavirheluovutuksena. Soppeenmäen päiväkoti aloittaa toimintansa maanantaina 5.8.2024. Päiväkodissa on panostettu toiminnallisuuteen ja muuntojoustavuuteen sekä ekologisuuteen. Päiväkodin suunnittelusta ja rakentamisesta vastasi Rakennusliike Lapti Oy.

Soppeenmäen päiväkodissa on tilat kuudelle varhaiskasvatusryhmälle eli 120 lapselle. Päiväkodin lasten ja aikuisten osallistaminen suunnittelutyöhön näkyy lopputuloksessa. Esimerkiksi päiväkodin seinien tehosteväreiksi on valikoitunut tulevien käyttäjien mieltymysten mukaisesti pinkkiä, sinistä, vihreää ja persikkaa.

Tilat muuntautuvat erilaisten ryhmäkokoonpanojen ja toimintojen tarpeisiin hoitopäivän aikana. Muuntojoustavuus mahdollistaa tulevaisuudessa myös iltahoidon sekä esiopetusryhmien sijoittumisen päiväkodin tiloihin.

Päiväkodin keskiössä sijaitsevat yhteinen ruokailutila ja monitoimisali. Monitoimisalia voidaan käyttää monipuolisesti eri toimintoihin kuten liikunnallisiin leikkeihin, peleihin ja muihin motoriikkaa kehittäviin aktiviteetteihin sekä iltakäytössä muun muassa ryhmäliikuntaan. Ruokailutilan ja monitoimisalin voi myös yhdistää yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jossa sekä päiväkoti että iltakäyttäjät voivat järjestää erilaisia tilaisuuksia.

– On ollut antoisaa tehdä koko hankkeen ajan tiivistä ja avointa yhteistyötä sekä tilaajan että käyttäjien kanssa. Lopputuloksena valmistui tavoitteiden mukaisesti muuntojoustava ja mielekkään arjen tarjoava päiväkoti. Erityinen kiitos kuuluu myös työmaahenkilöstöllemme, joka teki jälleen vaikuttavaa jälkeä. Päiväkoti valmistui nollavirheluovutuksena ja ilman yhtään työmaa-aikaista tapaturmaa, kertoo Laptin Pirkanmaan aluejohtaja Tuomo Turkkinen.

– Yhteistyö Laptin kanssa oli joustavaa. Halu tehdä päiväkotia yhdessä käyttäjien kanssa näkyi ja tuntui vahvasti koko hankkeen ajan, kiittää Soppeenmäen päiväkodin johtaja Marjo Tiilikka.

Puurakenteinen päiväkoti on yksikerroksinen ja sen hyötypinta-ala on noin 1 000 m². A-energialuokan päiväkoti on rakennettu neljän tähden eli toiseksi korkeimman Rakennustiedon ympäristöluokituksen mukaisesti. Päiväkodin katolta löytyy aurinkopaneelijärjestelmä, joka tuottaa kesäkuukausina suuren osan rakennuksen sähkönkulutuksesta.

Tuomo Turkkinen, aluejohtaja, Rakennusliike Lapti Oy, 040 717 7576, tuomo.turkkinen@lapti.fi
Marjo Tiilikka, varhaiskasvatusyksikön johtaja, Ylöjärven kaupunki, 050 413 3284, marjo.tiilikka@ylojarvi.fi

Lapti on monipuolinen ja vakavarainen suomalainen rakennusalan toimija. Rakennamme huolella hyvän elämän puitteita ympäri maan: asuntoja, toimitiloja sekä toimivan yhteiskunnan tärkeimpiä tiloja päiväkodeista kouluihin ja hoivakodeista sairaaloihin. Meillä työskentelee reilu 500 henkilöä. www.lapti.fi

Ylikylän koulu Kempeleessä saa uuden, nykyaikaisen liikuntasalin – Lapti aloittaa rakennustyöt kesäkuussa25.6.2024 14:46:28 EEST | Tiedote

Kempeleessä sijaitsevan Ylikylän koulun vuonna 1968 valmistunut osa liikuntasaleineen puretaan. Tilalle rakennetaan uusi, nykyaikainen ja isompi liikuntasali oheistiloineen. Liikuntasalin suunnittelusta ja rakentamisesta vastaa Lapti, joka voitti urakan hinta-laatusuhteeltaan parhaalla tarjouksella. Liikuntasalin rakentaminen alkaa kesäkuussa 2024, ja se valmistuu joulukuussa 2025.