Uutuusteos syventyy Euroopan pohjoisten periferioiden rooliin maailmantalouden kehityksessä

Markku Kuisman uusi tietokirja Kansallinen voitto ja kapitalismin henki tutkii Euroopan pohjoisten periferioiden roolia maailmantaloudessa varhaisesta globalisaatiosta lähtien. Kuisma tarkastelee, miten alueet kytkeytyivät Euroopan kaupallisiin ja teollisiin keskuksiin. Kirja avaa uuden näkökulman historialliseen talouskehitykseen.

Kansi: Tom Backström. Markku Kuisman kuva: Laura Malmivaara

Kapitalismi on hyrissyt kehityksen moottorina ainakin viimeiset puoli vuosituhatta. Tunnemme nykyajan globaalin itsestäänselvyyden synnyn 1400-luvun Italian kukoistavissa kaupungeissa, samoin kuin varhaismodernin kauppakapitalismin Eurooppa-vetoisen maailmanvalloituksen seuraavina vuosisatoina.

Amsterdamin ja Lontoon roolin varhaisen globalisaation johtavina metropoleina tiedämme, samoin kauppakomppanioiden, mauste- ja orjakaupan ja siirtomaiden keskeisen merkityksen. Mutta entä miltä maailma, maailmantalous ja kansainvälisen kaupan keskukset näyttivät reunalta katsoen, sellaiselta reunalta, joka silti oli osa Eurooppaa?

Itämeren perimmäiset rannat olivat Euroopan pohjoista reunaa, harvan asutuksen, piskuisten kaupunkien ja metsäerämaiden Ultima Thulea, mutta resurssinsa ja roolinsa reunoillakin on.

Markku Kuisman uusi tietokirja Kansallinen voitto ja kapitalismin henki - Luonnostelmia maailmantalouden reunalta pyrkii nimensä mukaisesti ymmärtämään, millaisin keinoin, välityksin ja verkostoin Euroopan pohjoiset periferiat kytkeytyivät ja kytkettiin oman maanosansa kaupallisiin ja teollisiin keskuksiin, jotka hallitsivat kansainvälisiä hankintaketjuja ja kohta koko maailmaa.

Kirja tarkastelee nykytilanteeseen johtaneita kehityskulkuja pohjoisesta näkökulmasta käsin, jotta voisimme ymmärtää oman aikakautemme tulevia mahdollisuuksia.

Markku Kuisma (s. 1952) on Helsingin yliopiston Suomen ja Pohjoismaiden historian emeritusprofessori. Kuisma on tunnettu etenkin laajasta talous- ja yrityshistoriallisesta tuotannostaan. Kuisma on palkittu mm. Vuoden historiateos -palkinnolla, Vuoden tiedekirja -palkinnolla, tiedonjulkistamisen valtionpalkinnolla, Suomen Tiedeseuran Theodor Homén -palkinnolla, Kanava-tietokirjapalkinnolla sekä Warelius-elämäntyöpalkinnolla.

Kansi: Tom Backström
Markku Kuisma. Kuva: Laura Malmivaara

Petri Raudasmaa Kustannusosakeyhtiö Siltalan myyntijohtajaksi17.6.2024 10:28:41 EEST | Tiedote

Myyntipäällikkö Petri Raudasmaa on nimitetty Kustannusosakeyhtiö Siltalan myyntijohtajaksi 1.8.2024 alkaen. Raudasmaa vastaa jatkossa kustantamon myynnin johtamisesta, uusasiakashankinnasta, logistiikan optimoinnista ja verkkokauppaliiketoiminnan kehittämisestä. Vuodesta 2008 lähtien Raudasmaa on toiminut Storia Oy:n (ent. Kirjavälitys Oy) myyntipäällikkönä. Kaikkiaan hän on työskennellyt jo 18 vuotta kustannusalan parissa, erityisesti logististen palveluratkaisujen myynnissä. Aiemmin Raudasmaa on työskennellyt mm. pankkisektorilla kuluttaja- ja yrityspalveluissa.

Lahden 31. kansainvälinen kirjailijakokous 14.–15. kesäkuuta – Ulkomaisina vieraina muiden muassa Ljudmila Ulitskaja ja Beatrice Salvioni29.5.2024 11:15:29 EEST | Tiedote

Lahteen kokoontuu jälleen kesäkuussa monikymmenpäinen joukko kirjailijoita ja muita kirjallisuusalan ammattilaisia keskustelemaan kirjallisuuden merkityksestä maailmassa ja maailman merkityksestä kirjallisuudessa. Teemana tämänkertaisessa kokouksessa on Kirjallisuuden peili. Yleisöllekin avoimet keskustelutilaisuudet käydään tällä kertaa entisen kansanopiston juhlasalissa Lahden keskustassa. Ulkomaisia vieraita ja keskustelujen alustajia ovat muiden muassa venäläinen, nykyään Saksassa asuva, nobelveikkauksissa korkealla oleva Ljudmila Ulitskaja sekä italialaisen nykykirjallisuuden kuuma nimi Beatrice Salvioni. Kotimaiset alustajat ovat kirjailijat Anneli Kanto, Juhani Karila, Harry Salmenniemi, Magdalena Hai ja Adrian Perera.