Kontulan ja Myllypuron asemat avautuvat 5.8. – Kontulassa työt jatkuvat

Kontulan ja Myllypuron metroasemat avataan metromatkustajien käyttöön maanantaina 5.8. Kaupunkiliikenne Oy:n parannustyöt Kontulan asemalla jatkuvat, ja käytössä on väliaikaisia järjestelyjä.

Metrojuna Kulosaaren sillalla.
Metrojuna Kulosaaren sillalla. Kaupunkiliikenne Oy

Metroliikenne kulkee Kontulan asemalla syyskuun alkuun asti yhdeltä raiteelta: metrojuna saapuu ja lähtee raiteelta 1.

Kontulan metroasemalla käytössä ovat itäinen ja pohjoinen sisäänkäynti. Läntinen sisäänkäynti pysyy suljettuna rakennustöiden takia.

Kontula toimii Mellunmäen metrohaaran pääteasemana 8.9. asti.

Kontulassa parannustyöt jatkuvat

Kontulan metroaseman perusparannustyöt jatkuvat laituritasolla liikenteen aloittamisen jälkeen. Tänä kesänä toteutettavat työt ovat sijoittuneet aseman laiturialueelle, jonka vuoksi asema on ollut suljettuna metroliikenteeltä. Asemalaiturin alakaton ja metroradan seinien rakennustyöt ovat kesken, joten asemalla ovat käytössä väliaikaiset opasteet ja valaistus. Matkustajien turvallisen liikkumisen takaamiseksi laiturille on asennettu suojaseinä.

Parannushanke jatkuu Kontulan asemalla vuodelle 2025, jolloin aseman läntinen sisäänkäynti rakennetaan kokonaisuudessaan uudelleen sekä uusitaan muun muassa liukuportaita ja hissejä.

Kaupunkiliikenne Oy:n suunnittelemalla perusparannuksella Kontulan metroasemaa saadaan nykyaikaistettua matkustajia paremmin palvelevaksi, turvallisemmaksi ja viihtyisämmäksi.

Kesällä uusittiin vaihteita ja korjattiin siltoja

Kontulan ja Myllypuron asemien ollessa kiinni metroradalla tehtiin myös vaihdetöitä sekä korjattiin alikulkuja.

Myllypuron alueen Alakiventien ja Kukkaniitynpolun välisen Alakiven alikulun ja Mustanpuronpolun alikulun osalta korjattiin aiempia vaurioita ja uusittiin muun muassa vesieristeet. Korjaustöillä jatkettiin siltojen ja alikulkukäytävien elinkaarta.

Kurkimäen, Mustapuron ja Vuosaaren vaihdealueilla vaihdettiin 12 vaihdetta ja raideristeys. Vaihteiden uusimisella varmistetaan, ettei vaihdehäiriöitä tule, jolloin metroliikenne on jatkossa entistä turvallisempaa ja tehokkaampaa.

Muista kesän metron parannushankkeista poiketen vaihdetyöt tehtiin Kaupunkiliikenne Oy:n omien työntekijöiden voimin.

Metroa korvaavan bussin reitti muuttuu 5.8.

Metroa korvaavan bussilinjan 99M reitti muuttuu maanantaina 5.8., ja bussi liikennöi ainoastaan Kontulan ja Mellunmäen välillä. Bussi lähtee Kontulassa Kontulantien pysäkeiltä sekä Mellunmäessä bussiterminaalin laiturista 15.

Työmaiden vuoksi kesän aikana useita metroasemia on pois käytöstä

Kaupunkiliikenne Oy toteuttaa kesän 2024 aikana useita metron parannushankkeita, jotka vaativat metron liikennekatkoja. Metroliikenne katkaistaan töiden vuoksi kesällä eri vaiheissa Rautatientorin metroasemalla sekä metron Mellunmäen haaralla. Lue lisää kaikista toteutettavista hankkeista: https://kaupunkiliikenne.fi/kesan-2024-metrokatko

Rautatientorin metroasema avautuu matkustajaliikenteelle 2.9.2024 ja Mellunmäen metroasema 9.9.2024.

Lisätietoja korvaavasta liikenteestä saa HSL:n sivuilta: https://www.hsl.fi/metro2024

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa.