Lidl toisti närkästystä herättäneen hintavertailun entistä laajempana

Lidin toukokuussa seitsemällä paikkakunnalla tekemä ostoskorivertailu herätti keskustelua ostoskorivertailujen sudenkuopista. Nyt Lidl toisti hintavertailun yhdeksällä paikkakunnalla ja entistä laajemmalla ostoskorilla. Myös tällä kertaa vertailussa huomioitiin hinnan lisäksi tuotteiden laatutekijät ja pakkauskoot. Lidlin ostoskori oli 9−23 % halvempi kuin muissa kaupoissa.

Lidl toisti toukokuussa 2024 tekemänsä ostoskorien hintavertailun ja vertaili aiempaa useammassa kaupungissa Lidlin, Keskon ja S-ryhmän arkisten tuotteiden hintoja. Vertailun lähtökohtana oli tälläkin kertaa tuotteiden vertailukelpoisuus laadullisesti, pakkauskoot sekä alueellisuus. Myös heinäkuun 2024 vertailussa Lidlin ostoskori osoittautui merkittävästi halvemmaksi kuin muissa ketjuissa.

– Suomen edullisin ostoskori löytyy Lidlistä. Uusittu vertailu osoittaa, että ostoskorin sai meiltä keskimäärin 23 % halvemmalla kuin K-Supermarketista ja 20 % halvemmalla kuin K-Citymarketista, keskimäärin 15 % halvemmalla kuin S-Marketista ja keskimäärin yhdeksän prosenttia halvemmalla kuin Prismasta. Tälläkin kertaa olemme huolehtineet tuotteiden laadullisesta vertailukelpoisuudesta sekä vertailun läpinäkyvyydestä, kertoo johtaja Meri Aalto Lidlistä.

Vertailussa oli viime kertaan verrattuna enemmän, reilu nelisenkymmentä arkista tuotetta, kuten maitotuotteita, kahvia, kasviksia ja wc-paperia. Ostoskorin sisältö mietittiin tarkkaan, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin keskiverron suomalaiskuluttajan arkiostoksia ja antaisi näin realistisen kuvan eri kauppaketjujen hintatasosta eri tuotekategorioissa. Vertailun tuotteet, ostoajankohdat, ostopaikat ja ostoskorien loppusummat löytyvät Lidlin verkkosivuilta, jossa avataan myös vertailun periaatteita.

Hintakilpailua ei tule käydä laadun kustannuksella

Lidl haluaa puhua laadukkaasti tehtyjen ostoskorivertailujen puolesta. Hintoja vertailtaessa ei riitä, että tuotteista huomioidaan vain hintalapussa lukeva hinta, vaan vertailussa tulee ottaa huomioon myös tuotteen laadulliset ominaisuudet, kuten tuotteen arvoa antavien ainesosien määrä, raaka-aineen alkuperä, raaka-aineen alkuperä tai vastuullisuussertifikaatit tai muut kolmannen osapuolen myöntämät merkinnät sekä pakkauskoko.

Tuotteen tärkein laatutekijä ovat sen niin kutsutut arvoa antavat ainesosat eli esimerkiksi jauhelihan lihapitoisuus tai hedelmäjogurtin hedelmäpitoisuus. 2 % mansikkaa ja 6 % mansikkaa sisältäviä jogurtteja ei voi verrata keskenään, kuten ei myöskään kotimaista ja ulkomaista jauhelihaa. Tärkeää on myös huomioida tuotteella olevat sertifikaatit tai muut merkinnät, kuten Sydänmerkki.

Jos laadullisesti toisiaan vastaavista tuotteista ei löydy samaa pakkauskokoa, tuotteiden hinnoista tulee laskea kilohinnat ja suhteuttaa näin pakkauskoot vastaamaan toisiaan. Kun nämä seikat otetaan vertailussa huomioon, kuluttaja saa tiedon siitä, minkälaista vastinetta rahalle saa.

– Viime aikoina on ollut nähtävissä sellaista kehitystä, että hintakilpailua käydään laadun kustannuksella. Markkinoille tuodaan halpoja tuotteita, joiden laatua tai pakkauskokoa on justeerattu alas. Mielestäni on kuluttajan edun mukaista tuoda nämä tekijät läpinäkyvästi esille hintavertailuissa, sanoo Aalto.

Laadun ja pakkauskokojen lisäksi Lidlin ostoskorivertailussa on huomioitu myös alueelliset erot: Vaasassa asuvalle kuluttajalle ei ole kiinnostavaa, mistä kaupasta löytyy Helsingin edullisin ostoskori. Tästä johtuen ostoskorivertailu on toteutettu tällä kertaa yhdeksällä eri paikkakunnalla, jotta mahdollisimman moni suomalainen saisi realistisen kuvan oman paikkakuntansa halvimmasta ostoskorista. Vertailussa selvisi, että Lidlin ostoskori on halvin paikkakunnasta riippumatta.

– Meiltä saa halvimman hinnan ja parhaan laadun joka puolella Suomea. Hyvä hinta-laatusuhde kiinnostaa kuluttajia, ja sitä haluamme tarjota asiakkaillemme. Omien merkkiemme tuotteissa panostamme laatuun, mutta pystymme pitämään hinnat alhaalla, summaa Aalto.

Ostoskorien hintavertailu tehtiin heinäkuun aikana Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Turussa, Tampereella, Vaasassa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa. Jokaisessa kaupungissa tehtiin samat ostokset Lidlistä, K-Citymarketista, K-Supermarketista, Prismasta ja S-Marketista. Ostoskorissa on reilu neljäkymmentä arkista tuotetta, jotka ovat laadullisesti vertailukelpoisia. Mikäli tuotteesta ei ollut saatavilla jostain kaupasta vertailukelpoista tuotetta, jätettiin se vertailusta pois. Hintavertailuun voi tutustua tarkemmin Lidlin verkkosivuilla lidl.fi/halvin.

Muovikasseja ostetaan yhä liikaa – kääntäisikö ”kestokassikalja” muovikassien kulutuksen laskuun?27.9.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ostavat liikaa muovikasseja. EU:n yhteisenä tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja ostetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden. Suomi on tästä vielä kaukana: suomalaiset käyttävät keskimäärin 62 muovikassia vuodessa. Vuoden takaisia tilastoja tarkasteltaessa touko-elokuu nousee esiin ajankohtana, jolloin muovikasseja ostettiin Lidleistä eniten.

Takaisinveto: Grillimaisterin naudan ulkofileepihvissä salmonellaa16.9.2024 16:00:05 EEST | Tiedote

Lidl vetää myynnistä erän Grillimaisterin 200 gramman naudan ulkofileepihvejä. Tuote-erässä on todettu salmonellaa. Takaisinveto koskee vain tuotteita, joiden viimeinen käyttöpäivä on 27.8.2024. Tuote on ollut myynnissä kaikissa Suomen Lidl-myymälöissä. Tuote: Grillimaisteri mureutettu naudan ulkofileepihvi Pakkauskoko: 200 g Viimeinen käyttöpäivä: 27.8.2024 Erätunnus: 670306432397 Lidl pyytää kyseisen erän tuotteita ostaneita ja pakastaneita asiakkaitaan palauttamaan tuotteet Lidl-myymälään, jossa tuotteen hinta hyvitetään. Lidl pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa ylimääräistä vaivaa. Salmonella tuhoutuu kuumennettaessa 70 asteeseen. Mikäli liha on kypsennetty ja keittiöhygieniasta huolehdittu, on tartuntavaara hyvin pieni. Tartuntaa epäiltäessä on syytä ottaa yhteys lääkäriin. Lisätietoja asiakkaille: Lidlin asiakaspalvelu, https://asiakaspalvelu.lidl.fi/ Lisätietoja medialle: Lidlin viestintä, media@lidl.fi, 09 2345 6400 Takaisinveto tehdään, kun tuote on tai sen epäillään olevan ter