Vuoden toistaiseksi vilkkain kauppakuukausi: asuntokauppa kasvoi heinäkuussa 28 % vertailukauteen nähden

Kiinteistömaailman Pulssi 2.8.2024

Kiinteistömaailma välitti heinäkuussa 2024 yhteensä 1091 myynti- ja vuokrakohdetta, joista tasan 800 oli käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen välitystä, 13 uudiskohteiden välitystä ja 278 vuokravälitystä. ”Tyypillisesti asuntokauppa vetää hiukan henkeä heinäkuussa, mutta näin ei tänä vuonna tapahtunut. Päin vastoin, heinäkuusta muodostui vuoden tähän mennessä selkeästi paras kuukausi 28 prosentin kasvuluvuilla”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen.

Käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen kauppa vilkastui Kiinteistömaailma-ketjussa sekä edellisvuoden vastaavan kuukauden vertailulukuun (+28 %) että edelliskuuhun (+20 %) nähden.

”Loppukeväällä ennakoidusta asuntokaupan kasvusta tuli heinäkuussa konkretiaa. Kohteita on lisäksi nyt myynnissä merkittävästi enemmän kuin vielä alkuvuonna, eli edellytykset edelleen vilkastuvalle asuntokaupan syksylle ovat myös siltä osin olemassa”, Laurikainen sanoo.

Vuokravälityksessä heinäkuu oli niin ikään erittäin hyvä. Uudiskohdekauppa sen sijaan pysyi heinäkuussa edelleen vaatimattomilla alkuvuoden tasoillaan.

Moni pitkään myynnissä ollut asunto sai uudet omistajat

Kiinteistömaailma-ketjun välittämien kohteiden keskimääräinen myyntiaika piteni heinäkuussa edelliskuuhun nähden, mutta oli edelleen selvästi alkuvuotta lyhyempi. Käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen myyntiaika heinäkuussa oli Kiinteistömaailman välittämissä kohteissa keskimäärin 84 vuorokautta, kun muilla välittäjillä se oli samaan aikaan keskimäärin 107 vuorokautta*.

”Heinäkuussa kaupoille päästiin monessa pitkään myynnissä olevassa kohteessa. Se nosti keskimääräistä myyntiaikaa, vaikka joukossa oli paljon myös äskettäin myyntiin tulleita kohteita”, Laurikainen sanoo.

*Lähde: KVKL:n Hintaseurantapalvelu. Kiinteistömaailman välittämien käytettyjen kohteiden keskimääräinen myyntiaika heinäkuussa oli 84 vrk, ja muilla välitysliikkeillä (pl. Kiinteistömaailman kohteet) se oli ennakkotiedon mukaan 107 vrk. Kun Kiinteistömaailman kohteet lasketaan mukaan, oli kaikkien Suomessa toimivien välittäjien keskimääräinen myyntiaika käytetyissä kohteissa 100 vrk. Keskimääräistä nopeampien myyntiaikojen taustalla Kiinteistömaailmassa on yhteismyynti toimintatapana sekä mm. aktiivinen sähköisen kaupankäynnin hyödyntäminen.

Mika Laurikainen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 040 5607514

Taina Mustamo, viestintä- ja henkilöstönkehittämisjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

Suomessa Kiinteistömaailma on maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 500 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.

Kiinteistömaailman 61. Barometri: Sijainti, sijainti, sijainti -hokema löysi voittajansa tässä markkinassa8.10.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysammattilaiset ennakoivat kauppamäärien kasvua selvästi enemmän kuin vielä viime keväänä aivan kaikissa asuntotyypeissä - myös omakotitaloissa, joissa talvikausi tyypillisesti hiljentää kauppaa. Kaupan vilkastuminen näkyy erityyppisissä asunnoissa kuitenkin eri tavoin. ”Pieniä kerrostaloasuntoja on monin paikoin runsaasti tarjolla, eikä niiden hinnannousulle nähdä vielä aineksia, ennen kuin ylitarjonta on sulanut markkinaan. Sen sijaan pian puolet välittäjistä arvioi uudehkojen omakotitalojen hinnoissa olevan selviä nousupaineita omalla alueellaan, ja loputkin odottavat vähintään vakaata hinnankehitystä”, kertoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen – ja nostaa myyntiä nopeuttavaksi asiaksi uuden tekijän ikiaikaisen ”sijainti, sijainti, sijainti” -mantran tilalle.