Työelämään astutaan henkilöbrändeinä, ja sitä on treenattava
Lehtori Atte Varstan henkilöbrändiä käsittelevä tietoteos julkistetaan 14. elokuuta Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Julkistustilaisuus paneelikeskusteluineen on avoin yleisölle ja medialle.
Pitkän linjan brändiammattilainen, lehtori Atte Varsta julkaisee elokuussa tietokirjan Einsteinista Almaan – Vahvan henkilöbrändin tunnusmerkit. Teoksen kustantaa Aviador.
Teoksessa 11 suomalaista kulttuurivaikuttajaa – musiikkitoimittaja Pekka Laine, artistimanageri Leevi Mäkinen, Universal Musicin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen, toimittaja, mediayrittäjä Tapio Nurminen, musiikintekijä Janne Rintala, musiikkitoimittaja Kare Eskola, toimittaja, väitöskirjatutkija Pauliina Grym, elokuvatuottaja, käsikirjoittaja Aleksi Bardy, psykologi Ville Ojanen, Tahto-kulttuurikeskuksen toimitusjohtaja Jukka-Pekka Vuori sekä filosofi Esa Saarinen – määrittelevät Varstan rinnalla, mistä henkilöbrändissä on kysymys.
Yleisölle ja medialle avoin julkistustilaisuus alkaa Haaga-Helian Pasilan kampuksella kello 16 (Ratapihantie 13, tila Krea, 4006 ja 4008). Ohjelmaan sisältyy paneelikeskustelu aiheesta henkilöbrändin muuttuvat merkitykset. Keskustelijoina kuullaan Varstan lisäksi teoksessa haastateltuja asiantuntijoita.
Koko kansaa yhdistäviä henkilöbrändejä ei enää tule
Varstan mukaan oman aikamme fokus on megahenkilöiden sijasta taviksessa. Tämä näkyy erilaisten kykyohjelmien ja reality-sarjojen suosiona sekä Youtube-kanavien eriytyneissä yleisöissä.
Siirtyminen tekstivetoisesta visuaaliseen mediaan on demokratisoinut henkilöbrändi-ilmiötä entisestään. Sen ansiosta somevaikuttaja voi tienata enemmän kuin pörssiyhtiön toimitusjohtaja.
– Yhtenäiskulttuuri on rapautunut, ja niche-markkina vallitsee kaikilla kulttuurin osa-alueilla. Elviksen tai Kekkosen kaltaista henkilöbrändiä ei enää tule, Varsta sanoo.
Varstan edellinen tietoteos, Elvis ja minä (Aviador Kustannus, 2021), käsitteli populaarikulttuurin historian tunnetuinta henkilöbrändiä yli sadan suomalaisen muistoissa.
Brändikulissi vahingoittaa kantajaansa ja yhteisöä
Samalla, kun lähes jokaiselle on löydettävissä yleisö, paine eriyttää yksilön identiteetti ja henkilöbrändi on kasvanut. Pahimmillaan kuilu todellisen minän ja brändin välillä voi muodostua kantajalleen kohtuuttoman suureksi psyykkiseksi taakaksi.
– Nuorille somepersoonan rakentaminen on luonnollista, mutta persoona saattaa jäädä irralleen identiteetistä. Jos yksilö ei ole brändin rakennustyössä uskollinen itselleen ja arvoilleen, brändistä ei tule vahvaa, eikä se kestä aikaa, Varsta toteaa.
Brändikulissi voi Varstan mukaan näkyä myös työhyvinvoinnin vajeena, sillä kukaan ei jaksa pitemmän päälle esittää ihmistä, joka ei ole. Varstan mukaan yritysten kannattaisikin rekrytoinnissa kiinnittää huomiota yritysbrändin ja palkattavan työntekijän henkilöbrändin yhteensopivuuteen.
– Kaikki organisaatiot ovat arvoyhteistöjä. Palkattavilla henkilöillä voi olla arvoja, jotka eivät ole yhteensopivia organisaation arvojen kanssa. Kun yksilö ja organisaatio jakavat samat arvot ja toimintatavat, eli heidän brändinsä ovat yhteneväiset, organisaation päämäärät saavutetaan paremmin.
Varsta suosittaa, että kestävän henkilöbrändin rakentamisen edellytykset huomioitaisiin jo ennen työelämään astumista.
Fakta: Atte Varsta
- Syntynyt 1969
- Yrittäjyyden korkeakoululehtori, sijoittaja, Softpix Oy:n co-founder ja toimitusjohtaja, Proftraining Finland Oy:n co-founder ja toimitusjohtaja
- Työskennellyt SOK:n verkkokaupan markkinointijohtajana, SOK:n ja S-ryhmän brändijohtajana, SEK&Greyn kehitysjohtajana, Lowe&Partnersin varatoimitusjohtajana, McCann Worldgroupin Chief Strategy Officerina sekä Itella Postin kuluttaja-asiakkuuksista, liiketoiminnan kehityksestä ja markkinoinnista vastaavana johtajana
- Urheilutausta kansainvälisten ralli- ja rallicrosskuljettajien managerina, tallipäällikkönä ja kaupallisena johtajana rallicrossin MM-sarjan tiimeissä Englannissa, Ranskassa, Itävallassa ja Ruotsissa
- Suomen Urheilumanagerit ry:n toiminnanjohtaja
- Tivoli- ja sirkustoiminnasta tunnetun Sariolan suvun jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Atte VarstalehtoriHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:040 668 6002atte.varsta@haaga-helia.fiKuvat
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia on ammattikorkeakoulu, jossa koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
EU:lta apua kestävyysraportointiin – ilmaista koulutusta tulossa14.11.2024 10:40:10 EET | Tiedote
Uusi kestävyysdirektiivi (CSRD) muuttaa yli tuhannen suomalaisen yrityksen arkea, kun kestävyysraportointia on vastaisuudessa pakko tehdä. Tarvittavaa koulutusta on tähän asti ollut vain vähän – etenkin pk-yritysten kukkarolle sopivaan hintaan. Haaga-Helian EU-rahoitteinen KESTÄ-hanke tarjoaa maksutonta kestävyysraportointikoulutusta.
Haagan kampuksella juhlittiin 20-vuotista ruokatuotannon johtamisen koulutusta6.11.2024 14:08:43 EET | Tiedote
Tänä vuonna on tullut kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun ruokatuotannon johtamisen korkeakoulututkintoon tähtäävä koulutus käynnistyi Haaga-Heliassa, silloisessa Haaga Instituutin ammattikorkeakoulussa. Samalla juhlistettiin 55 vuotta täyttävää Haagan restonomikampusta.
Haaga-Helian englanninkielinen opettajankoulutus täytti 20 vuotta24.10.2024 14:11:52 EEST | Tiedote
Englanninkielinen väylä opettajuuteen on vastannut kasvavaan tarpeeseen entistä kansainvälisemmässä Suomessa. Vuosien aikana Haaga-Helian koulutuksesta on valmistunut satoja ammatillisia opettajia, jotka ovat luoneet uraa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
Suomen ruokamatkailua kehitetään kohti vastuullisia ja ikimuistoisia ruokaelämyksiä16.10.2024 11:18:15 EEST | Tiedote
Miten matkailijat saisivat kokea ikimuistoisia ruokaelämyksiä Suomessa tulevinakin vuosina? Ruokamatkailustrategia vuosille 2024–2028 määrittää suuntaviivat ruokamatkailun kehittämiselle.
Östra Nylands skärgård får ett uppsving och ökad turismkraft30.9.2024 11:36:32 EEST | Pressmeddelande
Yrkeshögskolan Haaga-Helia lanserar ett nytt projekt som heter Skärgårdens puls - turismkraft för den östnyländska skärgården. Huvudsyftet med projektet är att förbättra livskraften och innovationsförmågan hos små och medelstora företag inom skärgårdsturismsektorn i östra Nyland.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme