A-Insinöörit vahvistaa palvelujaan ratasuunnittelussa – uuden yksikön johtajaksi Mikko Myllymäki

Raideliikennehankkeiden monialainen suunnittelija A-Insinöörit perustaa uuden, rata- ja raitiotiesuunnitteluun keskittyvän liiketoimintayksikön. Yksikönjohtajana aloittaa elokuun alussa DI Mikko Myllymäki.

Mikko Myllymäki ryhtyy kehittämään ja johtamaan A-Insinöörien yhdyskunta- ja ympäristösuunnittelun toimialalla rata- ja raitiotiesuunnittelun liiketoimintaa ja asiantuntijatiimiä. Kuva: A-Insinöörit

Suunnittelu- ja konsulttitalo A-Insinöörien ratasuunnitteluyksikön johtajaksi on nimitetty 1.8.2024 alkaen diplomi-insinööri Mikko Myllymäki. Myllymäki siirtyy A-Insinööreihin Swecolta, missä hänen vastuullaan oli Pohjois-Suomen ratasuunnittelu.

A-Insinöörit toimii jo laaja-alaisesti raideliikennehankkeissa suunnittelukumppanina. Yhtiön osaaminen on arvostettua erityisesti rata- ja raitiotiesiltojen, raideinfran geotekniikan, tasoristeysjärjestelyjen ja vahvavirtasuunnittelun, tie- ja katusuunnittelun ja melun ja tärinän hallinnan alueilla.

– Raideliikenteeseen liittyvä suunnittelu on Suomessa hyvin keskittynyttä. Me tarjoamme kumppanivaihtoehdon, jolla on ykkösketjun osaaminen useilla ratarakentamisen tekniikka-aloilla, kuten geo-, kallio-, valaistus-, vahvavirta- ja siltasuunnittelussa, vankka kokemus yksityisistä ja julkisista ratahankkeista sekä vahva sitoutuminen asiakkaisiin, toimialajohtaja Vesa Järvinen sanoo.

A-Insinöörit on neljässä vuodessa kaksinkertaistanut infrasuunnittelupalvelujen osaajaresurssit ja volyymit.

– Nyt kasvu on tarkoitus toteuttaa raideliikenteen suunnittelupalveluissa. Saamme Mikosta vahvan raideliikenteen substanssiosaajan ja kokeneen, henkilöstö- ja asiakaslähtöisen luotsin liiketoiminnan kehittämiselle, Järvinen toteaa.

”Ratasuunnittelu on teknisesti haastavaa, aina opettavaa ja erilaista”

Konetekniikan ja liikennetekniikan diplomi-insinööri Mikko Myllymäki on työurallaan toiminut raideliikenteen asiantuntija- ja johtotehtävissä VR Trackilla ja sittemmin Swecossa, missä hän on vastannut Oulun ratasuunnitteluyksiköstä. Myllymäellä on laaja-alainen kokemus niin yksityisistä kuin julkisista rautatiehankkeista.

– On innostavaa ja mielenkiintoista ryhtyä rakentamaan uutta yhdessä valtavan kovien ammattilaisten kanssa. Ratasuunnittelu on teknisesti haastavaa ja aina opettavaa ja erilaista, sillä se on vahvasti sidottu kaikkeen ympärillä olevaan infraan ja ympäristöön. Ja kun muutoksia tai parannuksia tehdään, mietitään hyvin pitkää aikajännettä, Myllymäki kuvailee.

– Vanha liikkumismuoto on suositumpaa kuin koskaan. A-Insinöörien vahvuus raideliikenneprojekteissa on monipuolinen osaaminen ja kyky katsoa oman tontin ulkopuolelle.

Yhtiön rata- ja raitiotiehankkeiden palvelut kattavat kaikki tekniikka-alueet ratainfra-, sähkö-, valaistus-, tie-, katu- ja liikennöinnin suunnittelusta siltoihin, tunneleihin ja taitorakenteisiin. A-Insinöörit on tällä hetkellä mukana mm. Espoon kaupunkirata- sekä Kupittaa-Turku-ratahankkeissa. A-Insinöörien erityisosaamiseen kuuluu myös runkomelun ja tärinän hallinta sekä kansainvälisestikin edelläkäyvät algoritmipohjaiset teknologiat kustannustehokkaaseen raideliikenteen vaikutusten selvittämiseen.

Vesa Järvinen, toimialajohtaja, yhdyskunta- ja ympäristösuunnittelu, A-Insinöörit
vesa.jarvinen@ains.fi

Mikko Myllymäki, yksikönjohtaja, rata- ja raitiotiet, A-Insinöörit
mikko.myllymaki@ains.fi

A-Insinöörit (AINS Group) on suomalainen, ennakkoluuloton kiinteistö- ja rakennusalan suunnittelu- ja konsulttitalo. Luomme yhdessä parasta rakennettua ympäristöä ja haastamme koko alaa uudistumaan kestävästi. 1 350 hengen asiantuntijayhteisömme tarjoaa kiinteistö- ja rakennushankkeisiin kaikki suunnittelu- ja projektijohtopalvelut kuudella liiketoiminta-alueella: rakennuttaminen, arkkitehtisuunnittelu, rakennesuunnittelu, korjaussuunnittelu, teollisuus- ja talotekniikka sekä yhdyskunta- ja ympäristösuunnittelu. Toimimme 19 toimipisteessä Suomessa ja kansainvälisesti.

Porkkalan Kallbådanin majakan peruskorjaus valmistui – kulttuurihistoriallisesti tärkeä rakennus muovautui matkailukäyttöön10.7.2024 09:55:25 EEST | Tiedote

Kulttuurihistoriallisesti merkittävän Kallbådanin majakan mittava peruskorjaus Porkkalan edustalla saatiin päätökseen kesäkuun lopussa. Majakan vuokrannut yrittäjä Veikka Gustafsson järjestää majakalle nyt harvinaislaatuisia vierailuita. A-Insinöörit vastasi Väyläviraston korjaushankkeessa majakan korjaussuunnittelusta ja laadunvalvonnasta.

Hyvinkään Hangonsillassa laskettiin alueellinen hiilijalanjälki – tavoitteena merkittävät päästösäästöt13.6.2024 10:10:11 EEST | Tiedote

Hyvinkään keskustan kupeeseen on rakentumassa uusi vähähiilinen asuinalue Hangonsilta. Alueen hiilijalanjäljen tarkastelussa on sovellettu ensimmäistä kertaa vähähiilisen kaupunkikehittämisen tueksi kehitettyä valtakunnallista laskentatapaa. Energiaselvitys ja päästölaskenta osoittavat, että eri toimenpiteitä yhdistelemällä alueen ilmastopäästöjä voidaan pienentää merkittävästi.

AW2-arkkitehdit, A-Insinöörit ja Nordic Healthcare Group vievät sairaalasuunnittelun osaamista Latviaan – Riikaan uusi infektiosairaala30.5.2024 10:08:02 EEST | Tiedote

Latvian pääkaupungin Riian yliopistosairaalan mittavassa laajennuksessa nojataan laajasti suomalaiseen sairaalasuunnittelun osaamiseen. A-Insinöörit ja AW2-arkkitehdit vastaavat laajennusosien toiminnallisesta ja sairaalateknisestä suunnittelusta yhdessä Nordic Healthcare Groupin kanssa sekä arkkitehti- ja rakennesuunnittelusta yhteistyössä paikallisten kumppaneiden kanssa.