HAM Helsingin taidemuseo

Ny offentlig konst i Vasaskvären

Vasaskvären intill Sörnäs metrostation har fått en verkhelhet kallad Torille! av bildkonstnären Komugi Ando och bildkonstnären och formgivaren Teemu Salonen. På svenska hänsyftar uttrycket Torille! dvs. till torget! till stora evenemang som för människor samman.

Komugi Ando & Teemu Salonen: Torille! (detalj), 2024. HAM Helsingfors konstmuseum. Foto: Sonja Hyytiäinen.

Verkhelheten som har hämtat inspiration i den klassiska skulpturparken, drömmars värld och marknadsvimmel består av fem skulpturer uppe på varsin pelare. Det spiralformade sättet som pelarna målats på utgör en väsentlig del av verkets mystiska värld.

Enligt Teemu Salonen och Komugi Ando ”har de enskilda gestalterna, som representerar vardagliga tillstånd i tankarna, samlats i skvären till en livsmarknad som påminner om medeltida marknader”.

I gestaltgalleriet kan man känna igen element som hänvisar till en katt, en orm och en fågel. Också en jätteblomma med divalater och en tvättkorg fylld med fruktiga former är med i svängen. Genom gestalterna som kombinerar olika varelser strömmar många olika – även motstridiga –  känslor, såsom blyghet, sorgmod, glädje och upphetsning. Konstnärerna har strävat efter att skapa en verkhelhet som kan tolkas på flera sätt och som man kan identifiera sig med. Verken är skapade bland annat i brons, betong och glasfiber.

"Det är underbart att vi genom konstens kraft har kunnat tillföra något nytt och uppiggande till ett av Helsingfors legendariska torg och förvandla det till ett sammanhållet utrymme. Det nya konstverket är både fräscht och insiktsfullt - det är en fest för ögonen och en källa till tänkvärd inspiration”, säger HAM:s museichef Arja Miller.

Finansieringen av verket har möjliggjorts genom att Helsingfors tillämpar procentprincipen för konst, där staden vid finansieringen av sina bygg- och renoveringsprojekt avsätter en andel åt konsten. Verket har beställts av sektorn för stadsmiljö och kuraterats av HAM Helsingfors konstmuseum, som fungerar som konstsakkunnig i stadens konstprojekt enligt procentprincipen samt förvaltar stadens konstsamling, i vilken verken infogas. Samlingen som förvaltas av HAM omfattar redan mer än 200 verk som genomförts med hjälp av procentprincipen.

Komugi%20Ando%20%26%20Teemu%20Salonen.%20Foto%3A%20HAM%20/%20Viljami%20Annanolli.
Komugi Ando & Teemu Salonen. Foto: HAM / Viljami Annanolli.

Teemu Salonen är formgivare och skulptör som i sina verk kombinerar innovativa tekniker, traditionell hantverkarkonst, kitsch, humor och köttslighet. I hans arbete vaknar formerna, materialen och färgerna till liv i takt med processen, och varje verk ger inspiration till följande.  Han använder ofta keramik, glasfiber, glas, plaster och ljus som material i sina verk. Salonens verk har ställts ut runtom i världen och han finns representerad i galleriet Todd Merrill Studios i New York.

Komugi Ando är en japansk bildkonstnär som samlar på berättelser. Hon arbetar med keramik, papper, ljud och installationer. Tillsammans bildar hennes omaka verk en säregen fantasivärld. Föremål för Andos konstnärliga intresse är bland annat medeltida kyrkor, kommunikation utan språk samt identifiering i överraskande situationer.

Komugi%20Ando%20%26%20Teemu%20Salonen%3A%20Torille%21%20%28detalj%29%2C%202024.%20HAM%20Helsingfors%20konstmuseum.%20Foto%3A%20Sonja%20Hyyti%E4inen.

Den förnyade Vasaskvären firas under Konstens natt

Verkshelheten offentliggörs vid öppningsceremoni i Vasaskvären torsdagen den 15 augusti 2024 kl. 15–18. Evenemanget som arrangeras av Kurvans arbetsgrupp inleds kl. 15 med festtal av biträdande borgmästaren Anni Sinnemäki och Torille! offentliggörs av museidirektören för HAM Helsingfors konstmuseum Arja Miller. Konstnärerna deltar i evenemanget.

I programmet ingår musik, gratis kaffe och kakor till de första 200 besökarna, gatukonst och många andra trevliga aktiviteter! Dessutom har man möjlighet att träffa de boende i stadsdelen samt representanter för Helsingfors stad, polisen och organisationer och företag i området.

Evenemanget är öppet för alla.

Ytterligare information

• Verkhelheten: Chef för offentlig konst Taru Tappola, HAM Helsingfors konstmuseum, tel. 050 526 1496, email taru.tappola@hamhelsinki.fi
  • Invigning av Vasaskvären: Stadslotsen Gritten Naams, Helsingfors stad, tel. 041 512 1734, email gritten.naams@hel.fi

Bilder

Ladda ned bild
Komugi Ando & Teemu Salonen. Foto: HAM / Viljami Annanolli.

Länkar

HAM Helsingfors konstmuseum förvaltar, kuraterar och upprätthåller en samling på över 10 000 konstverk, inklusive offentliga konstverk i Helsingfors. HAM presenterar modern och samtida konst i sina inhemska och internationella utställningar, som är centrerade till Tennispalatset. HAM ansvarar också för kuratering och produktion av nutidskonstevenemanget Helsingforsbiennalen. Sedan 2023 verkar HAM som en stiftelse inom Helsingfors stadskoncern.

Andra språk

Följ HAM Helsingin taidemuseo