Finavian Kuopion lentoaseman remontti päätökseen

Lentoasemayhtiö Finavia saa valmiiksi Kuopion lentoaseman poikkeuksellisen mittavan kiitotie- ja rullaustieremontin. Kokonaisuudessaan lähes 20 miljoonaa euroa maksanut remontti mahdollistaa sujuvan ja turvallisen lentoliikenteen Kuopion lentoasemalla myös tulevaisuudessa.

Finavian on kunnostanut lentoaseman aluetta laajasti kolmena peräkkäisenä kesänä. Kesän 2024 remontissa uusittiin kiitotien asfaltointi, päällystettiin remontin aikana levennetyt rullaustiet ja modernisoitiin lentoaseman valojärjestelmä.

”Finavia on viimeisen kolmen vuoden ajan investoinut merkittävästi Kuopion lentoaseman lentoliikennealueiden kehittämiseen. Hyvin tehdyn suunnittelutyön ansiosta projekti saatiin valmiiksi alkuperäisessä budjetissa ja aikataulussa”, sanoo Keski- ja Itä-Suomen aluejohtaja Mari Nurminen Finaviasta.

Kesän 2024 peruskorjauksen projektiosuus Kuopion lentoasemalla työllisti noin 80 henkilöä lähialueelta, ja sen toteuttamiseen osallistuu useita paikallisia yrityksiä. Projektin suunnittelussa oli mukana Finavian asiantuntijoita ympäristö-, sähkö- ja maanrakennuspuolelta. Lisäksi suunnittelutyötä on tehty tiiviissä yhteistyössä Kuopion lentoasemalla toimivien yritysten ja viranomaisten kanssa.

Finavian ympäristötavoitteet ohjasivat suunnittelua ja toteutusta

Kuopion lentoasema sijaitsee vesistön ympäröimänä, ja sen takia lentokoneiden käyttämä lähestymisvalolinja on rakennettu veteen. Kesän 2024 remontissa sekä lähestymisvalolinja että siihen kuuluvat tukirakenteet uusittiin tarkan suunnitelman mukaisesti. Vesistön kuntoa on seurattu koko urakoinnin ajan muun muassa lennätettävillä droneilla. Korkealla lentävän dronen avulla on pystytty seuraamaan sitä, ettei järvessä sijaitsevan remonttialueen maa-aines liiku virtausten mukana pois suodatusverkoilla rajatuilta alueilta.

Myös koko lentoasema-alueen valojärjestelmä ja sähköjärjestelmä uusittiin osana remonttia. Kiitotien ja rullausteiden valaisimet vaihdettiin energiatehokkaaseen led-tekniikkaan, mikä osaltaan tukee Finavian vastuullisuustavoitteita. Yhteensä koko kolmivuotisen remontin aikana valojärjestelmien kaapeleille kaivettiin uusia reittejä peräti 12,5 kilometriä, jotta modernit ratkaisut saatiin toteutettua koko lentoaseman alueella.

Toiminnan turvallisuuden varmistamiseksi lentoasemilla on tehtävä talvisin lentokoneiden jäänpoistoa ja kiitotien liukkaudentorjuntaa. Vesienhallinta on tärkeä osa Finavian ympäristötyötä, ja sillä varmistetaan, että lentoasematoiminnot eivät kuormita ympäröivää luontoa. Kesän 2024 aikana kunnostettiin muun muassa hulevesiviemäriverkosto, jotta lentoasema-alueen hulevesien ohjaaminen tehostuu ja lentoasematoimintojen ympäristövaikutukset vähenevät.

”Ymmärrämme, että lentoaseman omistajana Finavialla on tärkeä rooli tarjota lentoasemalla toimivien yritysten käyttöön energiatehokkaita ratkaisuja. Lisäksi tavoitteenamme on rakentaa infrastruktuuria, joka mahdollistaa lentoasematoimijoille vastuullisen toiminnan kehittämisen”, jatkaa Nurminen.

Kaikki Finavian lentoasemat ovat olleet hiilineutraaleja vuodesta 2019. Lapin lentoasemat saavuttivat ensimmäisenä oman toimintansa hiilipäästöjen nettonollatason vuonna 2023. Ilmasto-ohjelmamme edetessä kaikki Finavian lentoasemat saavuttavat nettonollatason viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä. Finavia on lentoasema-alan eturintamassa muuttamassa toimintaansa päästöttömäksi ja mahdollistamassa kestävän toiminnan lentoasemiensa käyttäjille. Finavian tulevaisuuden tavoite on saavuttaa oman toimintansa hiilinegatiivisuus kaikilla lentoasemillaan.

Kuopion lennot jatkuvat 7.8.2024

Remontin takia lennot Kuopion lentoasemalle olivat tauolla 24.6.‒6.8.2024. Remontin ajankohta valittiin niin, että vaikutukset lentomatkustamiseen olivat mahdollisimman pienet. Lentoasema avautuu ilmailijoille 6.8., ja reittilennot jatkuvat normaalin aikataulun mukaisesti 7.8.2024.

Lentotauon päättymisen jälkeen lentoasema-alueella tehdään kolmannen vaiheen viimeistelytöitä, joilla ei ole vaikutusta lentoliikenteelle.

FAKTALAATIKKO: Taustatietoa Kuopion lentoasemasta

Lentoasema otettiin käyttöön vuonna 1940.

Lentoaseman ensimmäinen asemarakennus valmistui vuonna 1949.

Uusi terminaalirakennus valmistui vuonna 1971.

Lentoaseman terminaalirakennusta laajennettiin vuonna 1997.

Kuopion kautta matkusti vuonna 2023 noin 146 000 matkustajaa.

Kuopion lentoaseman kiitotie on 2 800 metriä pitkä.

Kuopion lentoasemalla työskentelee 35 finavialaista.

FAKTALAATIKKO: Finavian pääinvestoinnit Itä-Suomen lentoasemiin 2021-2022

Finavia on investoinut pitkäjänteisesti Itä-Suomessa sijaitsevien lentoasemiensa kehittämiseen. Vuonna 2022 Finavia teki kolmen miljoonan euron perusparannuksen Savonlinnan lentoasemalla. Parannustöiden aikana uusittiin kiitotien ja rullaustien päällysteet sekä osa lentokoneiden pysäköintipaikka-alueena toimivasta asematasosta.

Kesällä 2021 Finavia investoi miljoona euroa Joensuun lentoaseman kiitotien ja rullaustien parannuksiin. Lisäksi kiitoteiden päissä sijaitsevat turva-alueet kunnostettiin ja lentoliikennealueella tehtiin teknistä ennakkohuoltoa.

Kuvia median käyttöön täältä.

Kuopion lentoasema on osa Finavian lentoasemaverkostoa.
Finavia investoi Kuopion lentoaseman kiitotie-, rullaustie- ja sähköjärjestelmäremonttiin lähes 20 miljoonaa euroa vuosina 2022-2024.
Remontin aikana uusittiin vedessä oleva lähestymisvalolinja. Remontin ajaksi alue eristettiin verkolla, jottei maa-aines siirry muualle vesistöön.

Tilastot: Finavian lentoasemien matkustajamäärien kasvu jatkui tasaisena – Suomi muuta Eurooppaa jäljessä15.7.2024 10:34:18 EEST | Tiedote

Finavian 20 lentoaseman kautta kulki tammi-kesäkuussa 2024 yhteensä 9,4 miljoonaa matkustajaa (+4,2 %), joista 7,7 miljoonaa Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta (+3,6 %). Vuoden 2024 alkupuoliskon matkustajamäärän kasvusta huolimatta Suomen lentoliikenne on palautunut erittäin heikosti vuoden 2019 tasolle muihin Euroopan maihin verrattuna. Taustalla vaikuttaa geopolitiikan lisäksi myös muutokset matkustustottumuksissa.