Suomella on ollut 31 kuningatarta – uutuuskirja tuo ensimmäistä kertaa esiin kaikkien hallitsijanaisten elämäntarinat

Saduissa prinsessojen tarinat päättyvät siihen, kun he avioituivat prinssinsä kanssa. Tosielämässä se oli vasta kaiken alku.

Tietokirjailija Satu Jaatisen uutuuskirja Suomen kuningattaret esittelee Suomea hallinneiden 31 naisen uskomattomat elämäntarinat.

Satu Jaatisen ahmittava historiateos vie hoveihin ja kertoo mukaansatempaavasti Suomen kuningattarien ja keisarinnojen elämästä valtapeleineen ja tragedioineen.

1300-luvulta 1900-luvulle asti Suomella on ollut kolmekymmentäyksi kuningatarta ja keisarinnaa. Kuningattariemme joukossa ei ollut kahta samanlaista naiskohtaloa. Kruunujen, helmien ja silkin alla he olivat yksilöitä, jotka pyrkivät selviämään roolissaan. Jotkut heistä onnistuivat siinä paremmin, jotkut huonommin.

Kuninkaallisten aviopuolisoiden ei oletettu rakastavan toisiaan, vaan heidän toivottiin lähinnä tulevan toimeen keskenään ja saavan aikaiseksi jälkikasvua. Heidän avioliittonsa palvelivat vanhaa kotimaata ja synnytyksensä uutta kotimaata, ja naisten ensisijainen tehtävänsä oli toimia valtaliittojen varmistajana ja liimana eri valtakuntien välillä sekä synnyttää – ennen kaikkea poikalapsia, perijöitä, niin monta lasta kuin vain mahdollista.

Millainen sitten oli tyypillinen Suomen kuningatar? Hän oli mitä todennäköisimmin kotoisin jostain päin Saksaa. Hän synnytti elämänsä aikana keskimäärin viisi lasta ja hautasi lapsistaan ainakin yhden. Hän avioitui teini-ikäisenä, ja hänet kruunattiin kuningattareksi noin 22-vuotiaana. Muita yhteneväisyyksiä näiden naisten elämästä on vaikeaa löytää, koska heidän kohtalonsa olivat moninaisia, paljon kiehtovampia kuin prinssiään odottavan prinsessan tarinat.

Suomen kuningattaret - Hovielämän ja valtaliittojen vuosisadat kokoaa ensimmäistä kertaa yksiin kansiin Suomea hallinneiden naisten elämäntarinat.

Satu Jaatinen on kuninkaallisten historiaan erikoistunut turkulainen tietokirjailija (FM). Hän on kirjoittanut kolme kuninkaallisia käsittelevää tietokirjaa.

Suomen kuningattaret on arvostelu- ja käsittelyvapaa 15.8. Teos ilmestyy painettuna, e-kirjana sekä Kirsti Valveen lukemana äänikirjana.

Haastattelupyynnöt, pdf-vedokset sekä arvostelukappaleet: adele.couavoux@otava.fi