Asuntosäätiöltä uusia asumisoikeus- ja vuokra-asuntoja Espoon Finnooseen

Asuntosäätiö ja Pohjola Rakennus Suomi Oy ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen 103 asumisoikeusasunnon ja 38 vuokra-asunnon rakentamisesta Espoon Finnooseen. Rakennustyöt alkavat arviolta elokuussa 2024 ja asuntojen arvioitu valmistumisaika on keväällä 2026.

Finnoonkartano 17 A ja B havainnekuva.
Havainnekuva, Finnoonkartanonkatu 17, Espoo.

Asuntosäätiö rakennuttaa yhteensä 141 uutta asumisoikeus- ja vuokra-asuntoa Espoon Finnooseen osoitteeseen Finnoonkartanonkatu 17.  Asuntosäätiöllä on ennestään Finnoon alueella yksi vuokrakohde.

”On hienoa, että pääsemme aloittamaan uuden, yli 100 asunnon hankkeen rakennusalan haastavista olosuhteista huolimatta. Kasvavan Finnoon alueelle nousevilla asumisoikeus- ja vuokra-asunnoillamme voimme osaltamme monipuolistaa asuntotarjontaa ja vastata kohtuuhintaisten asuntojen tarpeeseen Espoossa”, kertoo Asuntosäätiön rakennuttamisjohtaja Turkka Keravuori.

"Olemme Pohjola Rakennus Oy Suomella iloisia siitä, että pääsemme toteuttamaan tämän urakan yhteistyössä pitkäaikaisen kumppanimme Asuntosäätiön kanssa. Tämä urakkakohde jatkaa jo erinomaiseen vauhtiin saamiamme Finnoon aluerakennustöitä. Urakka on kooltaan ja taloudelliselta merkitykseltään huomattava ja tuo meille merkittävää työkantaa lähivuosille. Se myös työllistää Finnoon työmaaorganisaatiomme pitkäksi aikaa ja luo rakennusalalle työtä vaikeassa markkinatilanteessa” toteaa Pohjola Rakennus Oy Suomen Helsingin toimipaikan liiketoimintajohtaja Kim Bono.

Kahdeksankerroksisen kohteen kotien koot vaihtelevat yksiöistä viiden huoneen perheasuntoihin. Kaikissa talon asunnoissa tilan tuntua tuovat lasitetut parvekkeet.

Asukkaiden käyttöön valmistuu talon ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevat pesula, kerhotila, saunaosasto sekä lastenvaunuvarasto. Talon kellarikerroksessa on lisäksi irtaimistovarasto sekä ulkoiluvälinevarastoja. Asukkailla on käytössään pihakannen alla sijaitseva maanalainen pysäköintilaitos sekä korttelin viihtyisä yhteispiha. A-energialuokkaan asettuvan kohteen suunnittelusta on vastannut Sigge Arkkitehdit Oy.

Finnooseen rakentuu tulevina vuosina Länsiväylältä merenrantaan asti ulottuva uusi 17 000 asukkaan kaupunginosa, jonka keskusta rakentuu metroaseman päälle. Finnoon palvelut painottuvat metroaseman ympäristöön ja lähistöllä sijaitsevat myös kauppakeskus Ison Omenan ja Suomenojan palvelut. Lähipalveluita täydentävät rakentamisen myötä alueelle valmistuvat useat päiväkodit ja koulut sekä ulkoiluun ihanteelliset vehreät puistoalueet.

Lisätietoa:

Turkka Keravuori
Rakennuttamisjohtaja, Asuntosäätiö
turkka.keravuori@asuntosaatio.fi

Kim Bono
Liiketoimintajohtaja, Uusimaa
Pohjola Rakennus Oy Suomi
kim.bono@pohjolarakennus.fi

Asuntosäätiö on yksi suurimpia suomalaisia asuinkiinteistöjen omistajia Suomessa. Tarjoamme yli 18 000 kotia 33 paikkakunnalla; asokoteja, vuokrakoteja ja omistuskoteja. Vuosittain käynnistämme noin 400 uuden asunnon tuotannon. Liikevaihtomme oli 194,8 miljoonaa euroa vuonna 2023. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys: emme tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.

Puraisiko sinuakin keräilykärpänen? – Suomalaiset keräilevät kaikkea romusta radioihin1.7.2024 13:26:12 EEST | Tiedote

Peräti neljä viidestä suomalaisesta on joskus kerännyt jotakin. Asuntosäätiön Kotionnellisuus-tutkimus kertoo kirjojen, postimerkkien ja astioiden olevan suosituimpia keräilykohteitamme. Keräilijöitä löytyy jopa teepusseille, kiville ja hotellisaippuoille. Keskimäärin suomalaiset arvioivat kotoa löytyvän noin 13 000 tavaraa tai esinettä – kesämökeille lienee kertynyt ainakin toinen mokoma.