DENin markkinaosuus vahvistunut entisestään – yli 400 taloa myyty tammi-heinäkuussa

DEN Finland onnistui tuotemerkeillään Designtalo, Finnlamelli ja Ainoakoti kasvattamaan markkinaosuuttaan vuonna 2023 ja tekemään voitollisen tuloksen rakennusalan haasteista huolimatta. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2024 positiivinen kehitys on jatkunut: suhteellinen kannattavuus on parantunut, markkinaosuus on vahvistunut edelleen ja uusmyynnissä on rikottu jo 400 talon rajapyykki.

Designtalon muutovalmiina toteutettu talo Pohjois-Suomessa.

Omakotirakentamisen tilastoja julkaisevat PTT ja RT. PTT:n jäsenyrityksistä DENin markkinaosuus oli vuoden 2024 toisella neljänneksellä yli 40 % myynnistä kuluttajarakentamisessa ja yli 60 % omakotirakentamisen yritysmyynnistä.

RT:n tilastojen mukaan kaikkien DENin talomerkkien markkinaosuus omakotitalojen kuluttajamarkkinasta euromääräisesti on selvästi kasvanut tammi-heinäkuussa verrattuna kahteen edelliseen vuoteen.

400 taloa myyty – kasvu on käynnistynyt

DEN Finland on Suomen suurin pientalorakentaja ja ylivoimainen markkinajohtaja muuttovalmiissa omakotitaloissa.

Tänä vuonna myynti on ylittänyt 400 taloa ja suhteellista kannattavuutta on onnistuttu parantamaan edelleen. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla suhteellinen oikaistu käyttökate oli 3,2 M€. Vahvan uusmyynnin ansiosta toisesta vuosipuoliskosta on tulossa viime vuoden vastaavaa jaksoa parempi.

”Haastavien aikojen jälkeen olemme onnistuneet kääntämään liiketoiminnan volyymin jälleen kasvuun”, kertoo DENin toimitusjohtaja Otto Tarkiainen

Asiakastyytyväisyys edelleen kovalla tasolla

DENin asiakkaiden suositteluindeksi eli NPS on vuonna 2024 liikkunut huimalla noin 60 tasolla. Aiempina vuosina toteutettu rakentamisen laadun parantamiseen keskittynyt Kunto-hanke näkyy paitsi asiakastyytyväisyydessä, myös henkilöstötyytyväisyydessä sekä kannattavuudessa.

”On hienoa, että pitkäjänteinen parannustyömme näkyy suoraan asiakkaille erinomaisena rakentamisen laatuna ja asumismukavuutena”, Tarkiainen kertoo.

Työturvallisuudessa saavutettu parannus säilytetty

Työturvallisuuden eteen tehty pitkäjänteinen työ tuotti tulosta jo viime vuonna ja tapaturmataajuus laski merkittävästi edellisvuodesta. Tapaturmataajuus, joka kuvaa sairauslomaan johtaneiden tapaturmien määrää suhteessa työtunteihin, kääntyi vuonna 2023 selvään laskuun ja oli 7,1 (20,7). Lasku on jatkunut edelleen vuonna 2024 ja heinäkuussa lukema oli 6,1 (luku on kumulatiivinen ja kuvaa edeltävää 12 kuukautta).

Vuoden 2024 DENin työturvallisuuden painopistealue on työmaiden ja työpaikan siisteys ja järjestys. Työympäristön siisteydellä ja järjestyksellä pienennetään esimerkiksi kompastumis- ja kaatumisriskiä. DENillä työturvallisuuden toteutumista seurataan ennakoivasti työmaahavainnoilla sekä tehtaiden turvallisuuskävelyillä. Lisäksi painopistealueena olevaa siisteyttä ja järjestystä auditoidaan erikseen työmailla tänä vuonna.

DEN on Suomen suurin pientalorakentaja, jonka juuret yltävät yli 30 vuoden taakse. Meitä ohjaavat yhdessä valitut arvomme: arvostus, rohkeus, vastuullisuus ja onnellisuus. Yhtiössä työskentelee lähes 400 ammattilaista. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 101 miljoonaa euroa.