Kontiolle historiallisen suuri vientikauppa

Kontiotuote Oy on solminut seitsemän vuoden puitesopimuksen kansainvälisen asiakkaan kanssa. Sopimus kattaa yhteensä noin 10 000 asunnon hirsirakenteet kahteen eri kohteeseen, joista ensimmäinen sijaitsee Välimerellä.

Kontion ennätyssuuri vientisopimus kattaa yhteensä noin 10 000 asunnon hirsirakenteet Kontio

Kontio on suunnitellut rakennukset ja osallistunut aktiivisesti projektikehitykseen, ja jatkossa Kontio toimittaa kohteisiin kaikki puurakenteet. Kauppa on Kontion historian suurin ja yksi suurimpia rakennuskomponenttien vientikauppoja Suomessa. Projektia on työstetty helmikuusta lähtien tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.

”Kontion puolesta haluan kiittää sekä asiakkaan että Kontion projektitiimejä erittäin hyvästä yhteistyöstä”, toteaa Kontion toimitusjohtaja Mika Rytky.

Ensimmäiset toimitukset lähtevät asiakkaalle syksyn 2024 aikana ja varsinaiset toimitukset käynnistyvät alustavasti alkuvuodesta 2025. Toimitukset luovat hyvää pohjaa Kontion tuotantoon Pudasjärvelle ja vahvistavat Kontion asemaa maailman suurimpana hirsitalovalmistajana.

Hirsialan vienti on ollut varsin vaatimatonta viime vuosina ja Venäjän toimitusten loputtua vientimarkkinoita on haettu aktiivisesti muista maista. Kontio on onnistunut löytämään hyvin uusia asiakkuuksia, kuten Kreikassa rakennusvaiheessa oleva Elatos Resort & Health Club, jonne Kontio toimittaa 39 viiden tähden loma-asuntoa. Kansainvälistä menestystä ovat auttaneet Pohjois-Suomeen toteutetut premium-matkailukohteet, joihin kansainväliset asiakkaat ovat käyneet tutustumassa. ”Kun asiakas lentää yksityiskoneella Suomeen tutustumaan hirsirakentamiseen, on palvelun, tuotteen ja toiminnan laadun on oltavat huippuluokkaa”, toteaa Mika Rytky.

Kontio on historian aikana toimittanut hirsikohteita yli 30 eri maahan. Suuria kohteita on toteutettu aiemminkin, mutta nyt hiilineutraali rakentaminen ja vastuullisuus näyttävät muodostuvan entistä suuremmaksi kilpailuvaltiksi, erityisesti lomarakentamisessa.

”Solmittu puitesopimus on arvoltaan noin 250 miljoonaa euroa, mutta sisältää merkittävän määrä lisäoptiota asiakkaalle laajentaa yhteistyötä. Asiakas korosti toimittajavalinnassaan tuotteen ja palvelun korkeaa laatua sekä toimituskykyä. Onneksi Kontiolla oli rohkeutta viedä investoinnit päätökseen rakennusalan taantumasta huolimatta, näin meillä on kapasiteettia vastata suuriinkin tarjouspyyntöihin ja silti huolehtia myös piristyvästä kotimarkkinasta.”, kommentoi toimitusjohtaja Mika Rytky.

Kuvat

Kontio
Kontio

Kontiotuote Oy on maailman suurin hirsirakennusten valmistaja. Kontion liikevaihto vuonna 2023 oli 54 miljoonaa euroa, ja vientiä oli 14:ään eri maahan.

Kontion hirsitaloja, -huviloita, -saunoja ja muita hirsirakennuksia valmistetaan tukeista asennusvalmiiksi hirsiksi omalla tuotantolaitoksella Pudasjärvellä.

Kontiotuote-konsernin vuosikatsaus 1.1.–31.12.20221.3.2023 10:15:38 EET | Tiedote

Tässä vuosikatsauksessa esitettävät taloudelliset tiedot ovat tilintarkastettuja. Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin mainita. VAHVAA LIIKEVAIHDON KASVUA, IRTAANTUMINEN PRT-FOREST -KONSERNISTA Kontiotuote-konsernin vuoden 2022 liikevaihto kasvoi 29,6 % ja oli 95,3 (73,5) miljoonaa euroa. Liikevaihdon jakauma liiketoiminta-alueittain oli seuraava: kuluttajamyynti Suomessa 72,1 % (69,5 %), julkis- ja projektirakentaminen Suomessa 10,5 % (5,0 %), vienti 10,5 % (12,5 %) ja muu liikevaihto 6,8 % (13,0 %). Vientiä oli kuluneena vuonna 17 (19) maahan. Konsernin käyttökate oli 5,6 (7,4) miljoonaa euroa eli 5,8 % (10,0 %) liikevaihdosta. Käyttökatteen kehitykseen vaikuttivat muun muassa poikkeuksellisen voimakas materiaalihintojen nousu sekä kasvua tukevat panostukset tiedonhallintajärjestelmiin ja organisaation kyvykkyyksiin. Konsernin liikevoitto oli 3,0 (5,0) miljoonaa euroa vastaten 3,1 % (6,8 %) liikevaihdosta. Konsernin rahavarat olivat