Kokoomuksen Lahdenperä: Lapsilla ei ole aikaa odottaa - oppimisen tuki kuntoon

Koulujen alkaessa myös keskustelu koulutuksesta ja oppimisesta kasvaa. Hyvä niin. Suomessa asiat ovat moneen maahan verrattuna todella hyvin, mutta parannettavaakin nykykoulusta löytyy.

Milla Lahdenperä. Kuvaaja: Kimmo Falck.

Pari vuosikymmentä jatkuneen oppimistulosten alamäen kääntäminen ei tapahdu helposti. Hallitusohjelmaan kirjattu järein toimi on oppimisen tuen remontti. Tavoitteena on turvata jokaiselle lapselle riittävä sekä oikea-aikainen tuki ja purkaa nykylain opettajille tuomaa turhaa byrokratiaa.

“Kyse on tukea tarvitsevasta lapsesta ja yhtä lailla luokassa olevien kaikkien lasten oikeudesta saada opetusta. Ongelmiin on puututtava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Järjestelmä ei voi syrjäyttää yhtään lasta eikä nuorta.” Lahdenperä sanoo.

Uudistuksen keskeisenä tavoitteena onkin vahvistaa ennakoivia tukitoimia. Tarkoitus on, että oppilas saa tukea oppimiseensa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä.

“Jokaiselle oppilaalle on tarjottava riittävää ja oikea-aikaista tukea. Tämä on perusopetuksen osalta tämän hallituskauden tärkein uudistus.” Lahdenperä toteaa

Tuen uudistuksella vahvistetaan kaikkien oppilaiden oppimista sekä edellytyksiä suoriutua koulutaipaleestaan riittävin tiedoin ja taidoin. Tarkoituksena on myös vähentää merkittävällä tavalla opettajien hallinnollista työtä ja näin mahdollistaa enemmän aikaa oppilaiden kohtaamiseen.

“Opettajilla on oltava riittävästi aikaa ja mahdollisuuksia kohdata jokainen oppilas. Kun opettamiseen ja oppilaiden oppimisen tukemiseen jää aikaa paperien kirjoittelemiselta, on lapsilla paremmat mahdollisuudet pärjätä myös toisen asteen opinnoissa ja myöhemminkin koulupolullaan.” Lahdenperä päättää.