Karjalan Liitto ry

Karjalainen kansanmusiikki on uudessa nousussa

Karjalainen kansanmusiikki on uudessa nousussa – vaikka ei se minnekään tässä välissä oikeasti kadonnutkaan. Helsingin Karjalatalon Sylvin Kammarissa aukeaa 6.9.2024 uusi kansanmusiikkiin keskittyvä klubi nimeltään Pajatus.

Pajatus-klubissa soi kansanmusiikki
Pajatus-klubissa soi kansanmusiikki Karjalan Liitto Sattuma Duo

Pajatus-klubin ensimmäisen illan vieraina pe 6.9. klo 18.00 Karjalatalolla, Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki, ovat hyvää nousua tekevä gansta-folk-kollektiivi Dänkki Briha sekä jo pitempään uraa tehnyt Sattuma duo, joka on Arto & Eila Rinteen muodostama, perinteisempään karjalaiseen menoon tukeutuva ryhmä.

Dänkki Briha

Dänkki Briha on etelä-karjalais-helsinkiläinen gangsta-folk-kollektiivi, joka inspiroituu inkeriläis-karjalais-suomalaisesta folkloresta, myyteistä ja kaupunkikuvasta. Taiteeseen ja kansanrunouteen intohimolla suhtautuva yhtye sulauttaa yhteen teatterillisen ilmaisun, ikiaikaisen kulttuuriperimän sekä ultramodernin äänimaiseman. Juho Liiran ajattomat vokaalit, Matias Kontulan herkkä sähköviulu sekä Manu Penttilän rajoja rikkova tuotanto yhdistyvät ainutlaatuiseksi etnofuturistiseksi bängerikoneeksi, joka toimii yhtä varmasti livenä kuin levyltäkin.

Yhtyeen psykedeelisesti kansallisromanttinen esikoisalbumi "Viipurin Kingpin" ilmestyi 14.6.2024 Sick Boogie Recordingsin kautta. Levy kuljettaa kuulijansa Laatokalta Saimaalle ja Lapista Viroon, matkalle, jonka mutkissa tulevaisuus ja menneisyys kietoutuvat toisiinsa.

Sattuma duo

Sattuma duo eli Arto ja Eila Rinne esittää perinteistä kansanmusiikkia Suomesta ja Venäjän Karjalasta sekä omia perinteeseen pohjautuvia lauluja ja instrumentaaleja. Laulukielinä ovat karjalan eri murteet (livvinkieli, länsi- ja itäviena) sekä suomi. Sattuma duo on osa Sattuma-yhtyettä, joka on perustettu jo vuonna 2003 Petroskoissa ja jonka laajasta ohjelmistosta on poimittu parhaat palat. Eila ja Arto ovat yhtyeen perustajajäseniä ja solisteja, jotka asuvat nykyään Suomessa.

Karjala talon konsertissaan Sattuma duo julkistaa yhtyeen uuden albumin Karjalasta Karjalaan.

Tilaisuuden järjestää Karjalan Liitto.

Pajatus-klubissa soi kansanmusiikki
Sattuma Duon uuden levyn kansi.
Pajatus-klubi kokoontuu Karjalatalolla Käpylässä 6.9.2024.

Karjalan Liitto

Karjalan Liitto on karjalaisuutta edistävä kulttuurijärjestö, joka ylläpitää ja uudistaa karjalaisuutta ajassamme. Liitto vaalii Karjalan evakkojen kulttuuriperintöä ja syventää historiatietoisuutta Karjalasta.

Karjalan Liittoon kuuluu yli 300 jäsenyhteisöä, joissa on noin 18 000 henkilöjäsentä kautta maan ja myös ulkomailla. Karjalan Liiton perustamiskokoukseen huhtikuussa 1940 heti talvisodan jälkeen osallistui 340 edustajaa. He edustivat 52 kuntaa, 14 seurakuntaa ja 112 eri järjestöä. Karjalan Liiton valvoi kotinsa menettäneiden siirtokarjalaisten etuja asutus- ja korvauskysymyksissä.

www.karjalanliitto.fi

www.facebook.com/karjalanliitto