Hoivarakentajat Oy

Hoivarakentajat rakentaa Seinäjoelle kaksi Aspa-kotia

Hoivarakentajat Oy ja Aspa Palvelut Oy ovat sopineet kahden hirsirakenteisen Aspa-kodin rakentamisesta Seinäjoelle. Keväällä 2025 valmistuva kokonaisuus tarjoaa oman kodin sekä ympärivuorokautisen ja yhteisöllisen asumisen palvelut vaikeavammaisille ja kehitysvammaisille ihmisille.

Seinäjoen Aspa-kotien visualisointi sisäpihalta
Seinäjoen Aspa-kotien visualisointi sisäpihalta Hoivarakentajat

Hirsirakentamiseen erikoistunut Hoivarakentajat valittiin Seinäjoen uusien Aspa-kotien rakentajaksi, sillä yhteistyö Aspa Palveluiden ensimmäisen hirsirakenteisen Aspa-kodin rakentamisessa Vantaan Vallinojalle on sujunut erinomaisesti. Myös Vallinojan Aspa-koti tarjoaa ympärivuorokautisen kodin kehitysvammaisille ihmisille, kun se aloittaa toimintansa syyskuussa 2024.

Hirsi sopii erinomaisesti vastuulliseen palveluasuntojen rakentamiseen

Hirsirakenteiset Aspa-kodit tukevat Aspa-konsernin vastuullisuusohjelman tavoitteita. Vähähiilisten ja energiatehokkaiden hirsirakennusten lämmitykseen ja viilennykseen käytetään maalämpöä. Rakennuksiin tulee myös aurinkovoimalat. Nykyaikaiset hirsirakennukset ovat kestäviä ja sisäilmaltaan raikkaita. Lämmin hirsi luo viihtyisät puitteet sekä asumiselle että työn tekemiselle.

“Yhteistyö Hoivarakentajien kanssa on ollut sujuvaa ja kehittänyt molempien tapaa ajatella ja kehittää nykypäivän erityisryhmien asumista. Tämä yhteistyö saa nyt luontaisen jatkon, kun Seinäjoella toimiva Aspa-koti Misteli saa kauan kaivatut uudet modernit tilat”, Aspa Palvelut Oy:n asiakkuusjohtaja Mika Thessman sanoo.

Kumpikin uusi Aspa-koti koostuu kahdesta hirsirakennuksesta, joiden keskelle jää suojainen sisäpiha. Pihasuunnittelussa huomioidaan monimuotoisuus, aisteille ystävällisyys ja pölyttäjähyönteiset.

“Aspa-konsernilla ja Hoivarakentajilla on yhdenmukaiset tavoitteet sekä vastuullisuuden että rakennusten käyttäjien hyvinvoinnin osalta. Vantaan Vallinojan asumisyksikköä rakentaessamme konseptoimme yhdessä hirsirakenteisten Aspa-kotien toimivuutta ja muita ominaisuuksia. Vaikka rakennusten muoto vaihtelee, niissä on Aspa-kotien oma tunnelma”, Hoivarakentajien asiakkuusjohtaja Jouni Salmi kertoo.

Palvelutarjonta aisteja hellivissä hirsirakennuksissa laajenee

Aspa Palvelut on toiminut Seinäjoella yli kaksikymmentä vuotta. Tiivis yhteistyö Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ja Seinäjoen kaupungin kanssa on mahdollistanut nyt toiminnan laajentamisen.

Kahdelle vierekkäiselle Simunan rannassa sijaitsevalle tontille rakennettavat hirsikiinteistöt tarjoavat turvallisen ja vammoiltaan erilaisten asukkaiden hyvinvointia yksilöllisesti tukevan yhteisöllisen kodin lähellä Seinäjoen keskustaa. Keponkadulla sijaitseva Aspa-koti Misteli muuttaa näihin uusiin tiloihin, ja samalla sen asiakasmäärä kasvaa.

“On hienoa, että saamme aivan uudet ja viihtyisät tilat Mistelin nykyisten ja tulevien asukkaiden ja ohjaajien käyttöön. Luonnon lähellä sijaitsevat ja aisteille lempeät hirsirakennukset sopivat toimintaamme mainiosti”, sanoo Aspa-koti Rakuunan ja Mistelin johtaja Päivi Fairchild.

Seinäjoen Aspa-kotien visualisointi sisäpihalta
Seinäjoen Aspa-kotien visualisointi
Seinäjoen Aspa-kodin ruokasalin visualisointi
Seinäjoen Aspa-kodin oleskelutilan visualisointi

Hoivarakentajat lyhyesti

Hoivarakentajat on Suomen suurin julkinen hirsirakentaja ja vastuullisen rakentamisen edelläkävijä. Rakennamme terveitä ja pitkäikäisiä palvelurakennuksia puhtaasta, kotimaisesta hirrestä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Hoivarakentajat Oy