Petri Tuomi-Nikulan teos Erilaista diplomatiaa kutsuu ajattelemaan, millaisista menneisyyksistä tämä hetki on muodostunut

Erilaista diplomatiaa on pitkän uran toimittajana ja suurlähettiläänä tehneen Petri Tuomi-Nikulan kertomus Suomesta ja Euroopasta 1970-luvulta tähän päivään asti. Teos julkaistaan Musiikkitalon kahvilassa tiistaina 13.8. kello 16.

Petri Tuomi-Nikula
Petri Tuomi-Nikula Juho Sallinen Teos

Pitkä ja monella tapaa poikkeuksellinen työ diplomatian ja journalismin välimaastossa antaa Petri Tuomi-Nikulalle näkökulman siihen, miten maailma meidät näkee, miten Suomi-kuvaan voidaan vaikuttaa ja miksi kaiken ytimessä on kulttuuri.

Tuomi-Nikula on selittänyt uransa aikana Suomea ja sen politiikkaa parhain päin Bonnissa, Lontoossa, Wienissä, Roomassa, Budapestissä ja Helsingissä – ehkä enemmän kuin kukaan muu.

Tiistaina 13.8. ilmestyvä teos Erilaista diplomatiaa on Tuomi-Nikulan kertomus Suomesta ja Euroopasta 1970-luvun puolivälistä Ukrainan sotaan ja tähän päivään asti.

Mitä ajattelee venäläinen diplomaatti Berliinissä nyt, kun Saksa ja lähes koko Eurooppa on menetetty? Sitä emme tiedä, ja sen vuoksi se on kuviteltava. Mielikuvitusta sen sijaan ei tarvita ymmärtämään, kuinka ja miksi Unkarin demokratia teki äänestyskopissa itsemurhan.

Suomen historia ei Tuomi-Nikulan mukaan lopu Nato- jäsenyyteen, ja tasavallan presidentin ulkopoliittiset valtaoikeudet pitää säilyttää työkalupakissa jatkossakin.

Kertojana Tuomi-Nikula ei häikäile pitää kaikkia kohtaamiaan ihmisiä arvokkaina ja kiinnostavina. Hänen kykynsä nauraa matkan mittaan syntyneille omille muistelmille ja mustelmille presidenttien, pääministerien ja median vaikuttajien taustalla tekee kirjasta poikkeuksellisen palkitsevan lukukokemuksen.

Ajankohtaisiin teemoihin ja kiinnostaviin ihmisiin liittyvät tarinat Ilkka Kanervan viimeisestä – ja Alexander Stubbin ensimmäisestä työpäivästä ulkoministerinä, Jörn Donnerista ja Aatos Erkosta.

Erilaista diplomatiaa on erilainen diplomaattimuistelmateos. Monella tasolla liikkuva kirja kutsuu ajattelemaan, millaisista menneisyyksistä tämä hetki on muodostunut, ja sitä kuinka vain oman kulttuurin tuntemus antaa edellytyksiä menestyä maailmalla.

Petri Tuomi-Nikula (VTM) työskenteli toimittajauransa jälkeen lehdistö- ja kulttuurineuvoksena useissa lähetystöissä ja suurlähettiläänä Roomassa ja Budapestissä. Hän on toiminut mm. Suomen ensimmäisen EU-puheenjohtajakauden pääsihteerinä, sekä erityisesti kulttuurialan luottamustehtävissä.

Kirjan kaikille avoin julkistustilaisuus järjestetään ti 13.8. klo 16 Musiikkitalon kahvilassa, osoitteessa Mannerheimintie 13 A, 00100 Helsinki. Toimittaja Janne Virkkunen haastattelee tilaisuudessa Tuomi-Nikulaa. Tervetuloa!

Erilaista diplomatiaa on arvosteluvapaa tiistaina 13.8.

Lisätiedot, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: silja.massa@teos.fi

Petri Tuomi-Nikula

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi