(MUOKATTU - LISÄTTY KAKSI VIIMEISTÄ KAPPALETTA)

Valokuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

Tänään Ranskan presidentti Emmanuel Macron, Saksan liittokansleri Olaf Scholz ja Britannian pääministeri Keir Starmer painottivat yhteisessä julkilausumassaan, etteivät aseleponeuvottelut voi enää viivästyä. Johtajat vaativat sotatoimien päättämistä sekä avun päästämistä perille Gazaan. Räjähdysherkkä konflikti on turvallisuuspoliittinen riski koko alueelle.

– Koko kansainvälinen yhteisö alkaa vihdoin ymmärtää, minkä kokoluokan katastrofista puhumme. Gazan sodan vastustus on jo ylittänyt uutispalstat ja kommenttikentät. Protestit ulottuvat kulttuuritapahtumiin, yliopistokampuksille ja yrityksiin asti, painottaa Razmyar.

– Suomen hallituksen historia Gazan konfliktissa on surullista luettavaa. Suomi pidättäytyi äänestämästä YK:n yleiskokouksen tulitaukoa vaativan julkilausuman puolesta sekä jäädytti tukensa YK:n palestiinalaispakolaisjärjestö UNRWA:lle. Sittemmin Suomi on lähinnä toistellut toivovansa sodan päättymistä, ilman mitään konkreettisia toimia sodan päättämiseksi ja osapuolien velvoittamiseksi. Suomi voisi olla ulkopolitiikassa kokoaan suurempi esittämällä selkeästi oman kantansa ja asettamalla rajat sodan hyväksynnälle, kuten esimerkiksi Norja, Espanja ja Irlanti ovat tehneet, sanoo Razmyar.

– Kauniiden puheiden katteeksi on oltava poliittisia toimia. Kuten kokoomuksen entinen kansanedustaja, nykyinen meppi Aura Salla eilen totesi, on Suomen hallitukselta kaksinaismoralistista käydä asekauppaa kansanmurhaa toteuttavan valtion kanssa. Suomen hallituksen tulisi edistää kauppapakotteiden asettamista Israelia vastaan. Lähes vuoden kestäneen sodan luonne on tullut jo karmaisevalla tavalla esille, eikä hallitus voi enää piiloutua sodan keston tai tilanteen tarkkailemisen taakse, ihmettelee Razmyar.

– Viime viikolla Suomen ulkopoliittinen johto otti kantaa sodan päättymisen ja siviilien puolesta. Onko tämä kokoomuksen ihmisoikeus- ja ulkopoliittinen perintö? Kokoomuksella on Suomen ulkopolitiikan värisuora. Mikäli sodan luonne huolestuttaa, tulee omaa poliittista valtaa käyttää sodan päättämiseksi. Tähän mennessä Suomen hallituksen toimet sodan päättymiseksi eivät ole uskottavia, päättää Razmyar.

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Jukka-Pekka Flander

09 478 988 (vaihde)

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Kokoomuksen ulkopoliittinen värisuora toivoo Gazan sodan päättymistä ilman toimia sen eteen12.8.2024 16:02:30 EEST | Tiedote

(MUOKATTU - LISÄTTY KAKSI VIIMEISTÄ KAPPALETTA) Gazan terveysministeriön mukaan Gazan sodan aikana on kuollut lähes 40 000 ihmistä, joista iso osa on siviilejä sekä lapsia. – Gazan sodan seurauksien loputonta kasvua on hankala sanoittaa, sillä jatkuviin otsikoihin tottuu ja se tekee kyyniseksi. Kuolonuhreja, inhimillistä kärsimystä, nälänhätää, tuhkaa ja pommitettuja kaupunkeja on vaikeaa kuvata, koska ne ovat olleet läsnä koko sodan ajan. YK:n alainen kansainvälinen tuomioistuin ICJ on vaatinut Israelia lopettamaan hyökkäyksen Rafahiin ja todennut palestiinalaisalueiden miehityksen olevan laiton, mutta se ei saa Israelia päättämään sotatoimiaan tai edes hellittämään taisteluita, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Nasima Razmyar.

SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi: Kokoomus on käymässä seuraavaksi sunnuntailisien kimppuun15.6.2024 15:53:52 EEST | Tiedote

Kokoomus hyväksyi puoluekokouksessaan linjakseen sen, että sunnuntailisät eivät olisi enää turvattu lakisääteisesti, vaan ne vietäisiin paikallisen sopimisen piiriin. Kokoomus ajaa hallituksessa paikallisen sopimisen heikentämistä ja sen jälkeen haluaa siirtää työntekijöiden toimeentulon kannalta merkittävän sunnuntailisän paikallisesti sovittavaksi.