Panimojuomien myynti laski – ala odottaa hallitukselta toimia pullonpalautuksen säilyttämiseksi
Panimojuomia myytiin huhti-kesäkuussa 2024 yhteensä 242,1 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä laski. Juomia myytiin 6,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Panimojuomia myytiin huhti-kesäkuussa 2024 yhteensä 242,1 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä laski. Juomia myytiin 6,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Liiton jäsenyritykset myivät olutta kesäkuun loppuun mennessä 89,2 miljoonaa litraa. Edellisestä vuodesta myynti laski 4,2 prosenttia. Siideriä myytiin 5,1 miljoonaa litraa ja laskua oli 16,9 prosenttia. Long drink -juomia ja muita mietoja alkoholijuomasekoituksia myytiin 19,2 miljoonaa litraa. Myynti laski 2,0 prosenttia. Virvoitusjuomia myytiin 89,3 miljoonaa litraa ja myynti laski 1,6 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 39,4 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 1,2 prosenttia.
”Vaikka alkoholijuomien myyntiä kesäkuussa vapautettiin, juomien myynti ei kasvanut. Päinvastoin panimojuomissa nähtiin merkittäviä laskuja. Ainoastaan vesien myynti kasvoi jälleen”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.
Panimoalan murheena on tuleva EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetus, joka kustantaa panimoille ja kaupalle yhteensä satoja miljoonia euroja, eikä sen ympäristövaikutuksista ole varmuutta. Asetuksen mukaan juomista vähintään 10 prosenttia tulee olla uudelleenkäytettävissä pakkauksissa vuoteen 2030 mennessä. Suomessa pantilliset juomapakkaukset kiertävät raaka-aineena, eivät uudelleenkäytettävinä pakkauksina. Vaatimus ei koske viinejä, väkeviä alkoholijuomia eikä herkästi pilaantuvia tuotteita kuten maitoa.
Panimoala on toivonut poikkeusta uudelleenkäyttövelvoitteesta, koska juomapakkausten kierrätys toimii jo meillä erinomaisesti, eikä ole tietoa, onko uudelleenkäyttö ympäristön kannalta parempi tapa kierrättää. Kustannusten nousun lisäksi asetus voisi esitetyn kaltaisena toteutuessaan vaikuttaa ympäristöön jopa negatiivisesti. Uudelleenkäyttöön vaadittavan perusteellisen pesuprosessin myötä vedenkulutus, kemikaalien käyttö ja jäteveden määrä sekä energiankulutus kasvaisivat. Lisääntyneistä maantiekuljetuksista syntyisi myös lisää päästöjä.
Poikkeuksen asetuksesta voisi saada ja nykyisen pullonpalautusjärjestelmän säilyttää sellaisenaan, mikäli muovipakkausten kierrätystä lisättäisiin reilusti. Muovipakkausten kierrätysaste on Suomessa tällä hetkellä alle 30 prosenttia ja poikkeaman saaminen asetukseen vaatisi 55 prosentin kierrätysasteen.
”Odotamme hallitukselta toimia muovin kierrätysasteen nostamiseksi, jotta nykyinen hyvin toimiva pullonpalautusjärjestelmä voitaisiin säilyttää. On epäreilua, että maksajaksi tässä joutuu panimoala, joka on jo hoitanut kierrätyksen mallikkaasti”, Jaakkola toteaa.
KOTIMAANMYYNTI 1.4.-30.6.2024
Juoma |
2024 |
2023 |
Muutos |
Muutos |
|
milj. l. |
milj. l. |
milj.l. |
% |
Olut |
89,2 |
93,1 |
-3,9 |
-4,2 |
Siideri |
5,1 |
6,1 |
-1,0 |
-16,9 |
Long drinkit* |
19,2 |
19,6 |
-0,4 |
-2,0 |
Virvoitusjuomat |
89,3 |
90,7 |
-1,5 |
-1,6 |
Kivennäisvedet |
39,4 |
38,9 |
0,5 |
1,2 |
Kokonaismyynti |
242,1 |
248,4 |
-6,3 |
-2,5 |
*Sisältää lonkeron ja miedot alkoholijuomasekoitukset |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Katriina Jaakkola, p. 040 197 0762, katriina.jaakkola@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Katriina JaakkolaToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0401970762Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
KORJATTU: Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 07:52:17 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 06:05:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Kyselytutkimus: Alkoholin myyntirajoitusten ei tule perustua juoman valmistustapaan1.10.2024 11:29:00 EEST | Tiedote
Kuluttajista jopa 84 % mielestä alkoholin myyntirajoitusten pitäisi perustua alkoholijuoman vahvuuteen, ei valmistustapaan. Tämä käy ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n teettämästä kyselystä, jonka tulos julkaistiin tiistaina alkoholijuoma-alan yhteisseminaarissa.
Lasse Pipinen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtajaksi4.9.2024 11:32:56 EEST | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on nimittänyt Lasse Pipisen uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa 1.10.2024 ja seuraa tehtävässään Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajaksi siirtynyttä Tuula Loikkasta.
Olut on paras kesäinen panimojuoma11.7.2024 06:01:00 EEST | Tiedote
Olut on paras kesäinen panimojuoma ja eniten suomalaiset ostavat vaaleaa lageria. Toiseksi parhaaksi kesäjuomaksi kiri vuosi vuodelta suosiotaan kasvattanut lonkero. Kolmannelle sijalle ylsi kivennäisvesi. Tiedot selviävät Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme