SDP:n Matias Mäkynen: Suomalaisten onnellisuus romahti – hallitus irrallaan ihmisten todellisuudesta

Orpon hallituksen on tehtävä suunnanmuutos, jotta suomalaisten hyvinvoinnin heikentyminen saadaan pysäytettyä, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

- Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten kokema hyvinvointi on heikentynyt poikkeuksellisen paljon 2020-luvulla kriisien myötä. Vastuullinen hallitus ottaisi tiedon onnellisuuden romahduksesta vakavasti ja huolehtisi kriiseihin vastaamisesta ja jälkihoidosta muutenkin kuin lisäämällä rahaa puolustukseen. Orpon hallitus elää irrallaan ihmisten tilanteesta ja pahentaa tilannetta omalla toiminnallaan entisestään.

Etenkin nuorten kokema hyvinvointi on romahtanut koronapandemian, sodan ja elinkustannuskriisin myötä, mutta hallituksen politiikassa tämä ei näy millään tavalla, Mäkynen moittii.

- On lyhytnäköistä kuvitella, että hallituksen leikkauksilla ei olisi vaikutusta ihmisten toimeentuloon, palveluihin ja hyvinvointiin. Kipeimmin leikkauspäätösten vaikutukset kohdistuvat heihin, joiden hyvinvointi on ollut jo valmiiksi kaikkein heikointa, Mäkynen sanoo.

- SDP teki jo viime syksynä välikysymyksen nuorten tulevaisuudesta ja varoitti hallituksen politiikan vaikutuksista nuorten hyvinvointiin ja tulevaisuudenuskoon. Hallitus on kuitenkin päättänyt jatkaa valitsemallaan tiellä ja leikkaa opiskelijoiden toimeentulosta, lisää työsuhteiden epävarmuutta sekä viittaa kintaalla ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjunnalle. Työttömyys kasvaa hurjaa vauhtia ja velkaantuminen jatkuu. Tällä reseptillä ei luoda tulevaisuudenuskoa, Mäkynen varoittaa.

Mäkysen mukaan nuorten hyvinvoinnin romahduksella voi olla kauaskantoiset vaikutukset muun muassa syntyvyyteen ja työllisyyteen. Jos hyvinvoinnin laskua ei onnistuta pysäyttämään, hintalappu muodostuu suureksi. Siksi hallitukselta tarvitaan nyt suunnanmuutosta.

- Epäoikeudenmukaisten leikkausten sijasta tarvitaan panostuksia ihmisten hyvinvointiin, koulutukseen ja palveluihin, oikeudenmukaisia työllisyystoimia sekä kestävää ilmasto- ja luontopolitiikkaa, Mäkynen päättää.

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Kokoomuksen ulkopoliittinen värisuora toivoo Gazan sodan päättymistä ilman toimia sen eteen12.8.2024 16:02:30 EEST | Tiedote

(MUOKATTU - LISÄTTY KAKSI VIIMEISTÄ KAPPALETTA) Gazan terveysministeriön mukaan Gazan sodan aikana on kuollut lähes 40 000 ihmistä, joista iso osa on siviilejä sekä lapsia. – Gazan sodan seurauksien loputonta kasvua on hankala sanoittaa, sillä jatkuviin otsikoihin tottuu ja se tekee kyyniseksi. Kuolonuhreja, inhimillistä kärsimystä, nälänhätää, tuhkaa ja pommitettuja kaupunkeja on vaikeaa kuvata, koska ne ovat olleet läsnä koko sodan ajan. YK:n alainen kansainvälinen tuomioistuin ICJ on vaatinut Israelia lopettamaan hyökkäyksen Rafahiin ja todennut palestiinalaisalueiden miehityksen olevan laiton, mutta se ei saa Israelia päättämään sotatoimiaan tai edes hellittämään taisteluita, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Nasima Razmyar.

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Kokoomuksen ulkopoliittinen värisuora toivoo Gazan sodan päättymistä ilman toimia sen eteen12.8.2024 14:45:11 EEST | Tiedote