Deltagarna vid Helsingfors flytande båtutställning ser redan tecken på att efterfrågan är på väg att återhämta sig

Efter en period av lågkonjunktur börjar båtbranschen nu se de första tecknen på en ökad efterfrågan. På Helsingfors flytande båtutställning, som startar på torsdagen, visas nästan 300 olika båtar, från små jollar och roddbåtar till lyxjakter.

Den allmänna bilden är att internationell handel med dyrbara lyxbåtar tillverkade i Finland går bra, medan försäljningen av de vanligaste 5–7 meters öppna båtarna och mindre dagstursbåtar på hemmamarknaden har lidit. Förutom utmaningarna på hemmamarknaden har finska båtbyggare också stött på svårigheter på de traditionellt viktiga exportmarknaderna i Sverige och Norge, där valutorna har försvagats under en längre tid

Nordens största flytande båtutställning, Uiva Flytande, öppnar i HSK:s klubbhamn på Drumsö på torsdagen den 15 augusti och pågår fram till söndag kväll den 18 augusti.

Till antalet sett består den största båtklassen vid utställningens bryggor av finländarnas långvariga favorit: utombordsbåtar på 5–7 meter. Dessutom kan besökarna utforska ett mycket brett utbud av småbåtar, jollar, roddbåtar och RIB-båtar, samt ett flertal mindre elbåtar.

De största motorbåtarna på årets utställning är i storleksklassen 14–15 meter. Bland dem finns Galeon 470 Sky, Prestige F4.9, Nord Star 49+ och Targa 41.

Bland utställningens nyheter finns bland annat två väldigt olika båtar med aluminiumskrov: den populära bowrider-båten Yamarin Cross 55 BR, som tillhör den i Finland populära storleksklassen på drygt fem meter, samt den foilande cabinbåten Arrofoil 25 Cabin.

Båtarna kan testas på vattnet varje dag under utställningen. Förutom motorbåtar finns det möjlighet att provköra Yamahas vattenskotrar, och seglingsintresserade kan dagligen ge sig ut på seglats med PORY rf:s seglingsinstruktörer. Det går även att avtala med utställarna om provkörningar av andra utställningsbåtar utanför de ordinarie öppettiderna.

Juniorerna får i sin tur testa optimistjollar med handledning av instruktörer från HSK.

Ett brett utbud av program för båtintresserade

Seglingsentusiaster kan fördjupa sig i äventyrliga berättelser och erfarenheter från finska seglare. På plats finns Ari Känsäkoski, som tvingades avbryta Global Solo Challenge med sin Class40-båt "Fuji", Jussi Paavonseppä, som deltog i Ocean Globe Race med Swan 651-båten "Spirit of Helsinki", samt den 16 meter långa Infiniti 52 R "Tulikettu", som är byggd för internationella offshore-tävlingar.

Suomen Valtameripurjehtijat rf (Finlands oceanseglare) ställer ut tre olika typer av långfärdssegelbåtar, som fortfarande är i aktivt bruk. Bland oceanseglarna finns Ilkka Liukkonen, som har seglat två varv runt jorden, runt Fennoskandien och två gånger till Svalbard med sin Malö 43, samt Hannu Aulin, som har besökt bland annat Patagonien, Grönland och Svalbard med sin Stormwind 40.

Den minsta av båtarna är äventyrsseglaren Kari "Ruffe" Nurmis nio meter långa, 35 år gamla Bavaria 300. Med båten har Ruffe korsat Atlanten, seglat till Grönland och Svalbard samt genomfört en oavbruten seglats på 2 700 sjömil (cirka 5 000 km) i Östersjön, där han samtidigt samlade in mikroplastprover.

"På den flytande båtutställningen kan man bekanta sig med båtarna och deras skeppare, prata om långfärdsseglingar samt se med egna ögon hur  de oceangående båtarna ser ut, hur de är utrustade och vilka lösningar som har gjorts ombord", säger Ruffe Nurmi.

För dem som är intresserade av havserfarenheter med mindre båtar finns möjlighet att träffa Jari Saario, som har rott över Atlanten.

Saarios roddbåt kommer att finnas utställd på mässans område för roddbåtar.

En djupare diskussion om båtbranschens framtid och framtidens båtliv hålls på torsdag under Helsingfors Segelklubbs 125-årsjubileumspanel. Miljöfrågor som oroar båtägare kommer säkerligen också att tas upp, då miljö- och klimatminister Kai Mykkänen deltar i samtalet. Upp på scenen kliver även grundaren av båtdelningstjänsten Skipperi, Kristian Raj, samt båtformgivaren Jarkko Jämsén från Navia Design.

Folkkär hobby drabbades av inflation och höga räntor

"Båtlivet är en folkkär hobby, och därför har den minskade köpkraften bland vanliga konsumenter påverkat båtbranschen kraftigt. Vi har drabbats av samma kombination av inflation och höga räntor som till exempel bostadsmarknaden," berättar Jarkko Pajusalo, vd för Båtbranschens Centralförbund Finnboat.

Enligt Pajusalo syns marknadens tudelning tydligt i att 59 procent av Finnboats medlemsföretag rapporterade att deras omsättning förblev oförändrad eller ökade under årets första månader, medan 41 procent av företagen upplevde en minskad omsättning. Den allmänna bilden är att internationell handel med dyrbara lyxbåtar tillverkade i Finland går bra, medan försäljningen av de vanligaste 5–7 meters öppna båtarna och mindre dagstursbåtar på hemmamarknaden har lidit.

Förutom utmaningarna på hemmamarknaden har finska båtbyggare också stött på svårigheter på de traditionellt viktiga exportmarknaderna i Sverige och Norge, där valutorna har försvagats under en längre tid. Detta har gjort båtar tillverkade utomlands dyrare under flera år, ett problem som inte bara påverkar försäljningen av finsktillverkade båtar utan alla importerade båtar.

Handeln med begagnade och lyxbåtar har varit livlig

Även Janne Korhonen, vd för Vääksyn Konepiste som säljer motorbåtar samt erbjuder service- och vinterförvaringstjänster i Päijänne-Tavastland, beskriver den finska marknaden som uppdelad. Enligt Korhonen säljer båtar under 30 000 euro samt båtar anpassade för spinnfiske bra. Samtidigt har försäljningen av båtar med ett värde över 100 000 euro hållit sig stabil.

“Mellan dessa prisklasser har uppstått ett tomrum som avslöjar marknadens läge. Det har varit lugnast i prisklassen 30 000–60 000 euro, där båtar sällan köps kontant. Handeln med begagnade båtar har däremot gått bra, till och med bättre än förra året", säger Korhonen.

“I det stora hela säljs det båtar, trots att den inhemska marknaden är trög. Situationen i Finland är hanterbar, men exporten, särskilt till Norge, är betydligt mer utmanande på grund av den svaga kronan. Den svaga kronan är också ett problem i Sverige, men där har efterfrågan börjat kvickna till något", säger Mikael Winqvist, vd för AMT, som tillverkar ett brett sortiment av utombordsbåtar i olika storlekar i Kontiolax.

När det gäller lyxbåtar i den övre prisklassen har den internationella marknaden fortsatt att vara gynnsam för finländska tillverkare. Thomas Sarin, VD för Sargo Oy Ab, som tillverkar Sargo-båtar i Karleby, berättar att försäljningen av stora båtar går bra. Förutom Europa exporteras Sargo-båtar till Japan och USA. Orderböckerna för flaggskeppet i serien, den nästan 15 meter långa Sargo 45, är fulla i ett par år framöver, och även försäljningen av de något mindre modellerna, på 36 och 33 fot, går bra.

”För de mindre båtarna är det lugnare både i Finland och utomlands, men vi har bekräftat full beläggning fram till nästa sommar”, säger Sarin.

Försäljningen av stora segelbåtar och tillbehör började bra i år

Antti Saarisalo från Ajola Yachts, som importerar Beneteau-segelbåtar, berättar att efterfrågan på nya segelbåtar stannade helt upp under hösten 2023. I år har Ajola Yachts redan sålt fyra nya segelbåtar.

”Det var galna tider emellanåt, men nu har vi återgått till det normala, som det var före corona: priserna har stabiliserats och vi har vant oss vid en rimlig räntesats. Folk har återfått sitt förtroende och börjar göra normala val igen”, reflekterar Saarisalo.

På Helsingfors flytande båtutställning ställer Ajola Yachts ut en Beneteau Oceanis 46.1, värd omkring en halv miljon euro. Båten är såld till en finsk kund.

”Det verkar som att storleken på de nya segelbåtarna som köps har vuxit från den traditionella finska 30-fotaren till över 40 fots båtar. Denna storlek erbjuder avsevärt mer lyx med sina separata duschutrymmen och dubbelsängar som är öppna åt sidorna. För köpare av större båtar är det inte en fråga om ekonomi, men trots att det är en stor investering köper även vanliga arbetarfamiljer båtar på 35-40 fot”, berättar Saarisalo.

Mika Vanhala, vd för Oy Esco Ab, som erbjuder tillbehör, utrustning och installationsservice för båtar, bekräftar Saarisalos observation: efter en kollaps i efterfrågan tidigt under sommaren 2023 har omsättningen börjat öka igen under början av 2024.

”Sedan februari har vi gradvis återgått till en nivå som var normal före corona. Nu är efterfrågan på förbrukningsvaror bra. Nya batterier till båtar köps in, värmare repareras, elarbeten utförs och trasiga delar åtgärdas, men större uppgraderingar skjuts fortfarande framåt”, säger Vanhala.