Jalankulku- ja pyörätiejärjestelyjen tiesuunnittelu aloitetaan Paltamoon valtatielle 22 Metelin liittymän kohdalle (Kainuu)

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on aloittanut liikennejärjestelmästä ja maanteistä säädetyn lain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen jalankulku- ja pyörätiejärjestelyjen rakentamisesta Paltamoon valtatielle 22 Metelin liittymän kohdalle. Suunnitelmaa laaditaan yhteistyössä Paltamon kunnan kanssa.

Suunnittelualueen kartta.
Suunnittelualueen kartalle on merkitty vihreällä suunniteltavat tiejärjestelyt ja sinisellä suunniteltava alikulku.

Tiesuunnitelman toimenpiteet ovat 18.4.2012 hyväksytyn tiesuunnitelman mukaisia. Valtatien 22 ali rakennetaan jalankulku- ja pyörätien alikulku Härköläntien liittymän itäpuolelle. Alikulusta tehdään yhteydet linja-autopysäkille sekä Metelin liittymään valtatien molemmin puolin. Alikulun yhteyteen rakennetaan uusi linja-autopysäkki valtatien eteläpuolelle ja nykyinen pysäkki Metelin liittymän itäpuolelta puretaan. Golftien ja Härköläntien katuliittymät varustetaan liikenteenjakajasaarekkeella, jonka läpi jalankulku- ja pyöräliikenne ohjataan. Rakennettavat tiet ja väylät valaistaan.

Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden parantaminen sekä kestävien kulkumuotojen kasvuedellytysten edistäminen.

Tiesuunnitelma valmistuu tammikuussa 2025. Loppusyksyllä 2024 järjestetään Paltamossa avoin vuorovaikutustilaisuus, jossa esitellään suunnitelmaluonnoksia. Vuorovaikutustilaisuudesta tiedotetaan erikseen.

Hanke pyritään toteuttamaan lähivuosien aikana.

Suunnittelualueen kartta.