Ändringar i nätverket av Rinki-ekopunkter i Jakobstad, Kronoby, Nykarleby, Karleby och Vetil

De ekopunkter som är i liten användning stängs och antalet insamlingspunkter för plastförpackningar kommer att utökas. Målet är att plastförpackningar senast 2025 ska kunna föras till alla Rinki-ekopunkter.

Vid de avgiftsfria Rinki-ekopunkterna för sortering av förpackningsavfall i Österbotten och Mellersta Österbotten sker en ändring under september. 17 ekopunkter upphör, tio ekopunkter kommer att få kärl för insamling av plastförpackningar och en ekopunkt flyttas till en ny plats. Ändringarna gäller Jakobstad, Kronoby, Nykarleby, Karleby och Vetil.

Stängningen av ekopunkterna beror på de små avfallsmängderna. ”Det är varken ekonomiskt eller miljömässigt lönsamt att upprätthålla de ekopunkter som används litet”, säger Harri Patana, regionchef hos Rinki.

Av de ekopunkter som stängs finns en i Nykarleby (Topeliusesplanaden), fyra i Jakobstad (Östanlidvägen 2, Köpmansgatan/Jakobsgatan, Borgarmalmsvägen/Västra Ringvägen samt Kyrkvärdsvägen/Vasavägen) och 12 i Karleby. (Vasavägen 49-73, Kanonvägen, Pohjolagatan 33-34, Strangvägen 23, Ilkkavägen, Halkokarivägen 20, Ventusvägen 47, Bäcksvägen 3, Granvägen 3-5, Ekorrgatan 32, Skogshöjdsvägen samt Galeasen 1). Dessutom flyttas ekopunkten i Kronoby vid Norra Terjärvägen till Ekogränd 1.

Mer sortering av plastförpackningar

Genom att stänga mindre använda ekopunkter som inte haft plastinsamlingskärl kan Rinki satsa på att öka möjligheterna att sortera plastförpackningar. Målet är att det senast 2025 ska finnas ett kärl för insamling av plastförpackningsavfall vid alla Rinki-ekopunkter i Finland. För närvarande kan man på cirka 1 000 av Rinkis dryga 1 600 ekopunkter sortera plastförpackningar.

”Folk framför ofta önskemål till oss att få ett plastinsamlingskärl till sin närmaste ekopunkt. Sommaren 2023 lade vi till 23 nya insamlingspunkter för plastförpackningar i Österbotten och 15 nya insamlingspunkter för plastförpackningar i Mellersta Österbotten. Under september fortsätter vi vårt arbete och inrättar ytterligare 10 insamlingspunkter för plastförpackningar i området”, säger Patana.

Nya plastinsamlingskärl får Rinki-ekopunkterna i Jakobstad (K-Market Ahlströmsgatan och Steinpottvägen), i Vetil (Sale Röringe) och i Karleby (Kanaanslandsvägen 12-15, Bredviksvägen 22, Björkhagsvägen, Kattholmsvägen 1, K-Market Kelviå, Linnusperävägen 1 och Laxstigen)

Nätverket av Rinki-ekopunkter avsedda för hushåll

Till Rinki-ekopunkterna som är avsedda för hushåll kan man avgiftsfritt föra hemmets förpackningsavfall: kartong, glas, metall och plast kan föras avgiftsfritt till Rinki-ekopunkterna. Dessutom samlar Rinkis partner in papper och kläder på flera ekopunkter.

Det finns Rinki-ekopunkter runt om i Fastlandsfinland från Hangö till Utsjoki. Alla Rinki-ekopunkter finns på webbplatsen rinkiin.fi/ekopisteet. På Rinkis webbplats finns också anvisningar för sortering av förpackningsmaterial.

Återvinning sparar energi och naturresurser eftersom det minskar behovet av att använda nytt material för att tillverka produkter. Återvunna plastförpackningar kan till exempel omvandlas till plastpåsar, kartongförpackningar till olika hylsor, glasförpackningar kan omvandlas till glasflaskor och av metall kan man göra cykelramar. Varje återvunnen förpackning är viktig.

Ge respons

Den respons som invånarna ger om verksamheten vid Rinki-ekopunkterna är viktig. Rinki följer upp hur ekopunkterna fylls och deras renlighet dagligen med hjälp av övervakning och vägningar. Om en ekopunkts insamlingskärl är fullt lönar det sig att genast meddela detta. Avfall får inte lämnas på marken.

Respons kan lämnas till Rinkis avgiftsfria kundservice på numret 0800 133 888 (Vard. 7–21 och lö 9–18) och per e-post till adressen asiakaspalvelu@rinkiin.fi. Respons kan också ges på adressen rinkiin.fi/asiakaspalvelu.

Länkar

Finlands Förpackningsåtervinning RINKI Ab är ett icke-vinstdrivande servicebolag som grundades 1997 och ägs av den finländska industrin och handeln. För producentsammanslutningar och företag producerar vi effektiva och hållbara lösningar för genomförandet av producentansvaret för förpackningar. Över 4 800 företag med producentansvar för förpackningar fullgör sina skyldigheter genom att höra till en producentsammanslutning. För konsumenterna tillhandahåller vi ett riksomfattande nätverk av Rinki-ekopunkter, dit konsumenterna avgiftsfritt kan föra sina använda förpackningar för återvinning. Vid Rinki-ekopunkterna runt om i Finland samlar man in kartong- och glasförpackningar samt metall och vid ca 1 000 ekopunkter samlar man dessutom in plastförpackningar. www.rinkiin.fi

Andra språk

Följ Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy