Vuoden 2026 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailu on alkanut – tarjouksia pyydetään myös pallosta
Kela on käynnistänyt vuoden 2026 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailun. Kilpailutuksessa painotetaan vastuullisuutta, pitkäikäisyyttä ja laatua. Tarjouksia pyydetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös pallosta.
Kelan jakaman äitiyspakkauksen tuotteet kilpailutetaan vuosittain. Vuoden 2026 äitiyspakkauksen tarjouspyyntö on julkaistu nyt julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa. Tarjouksia voi jättää 18.11.2024 klo 16.00 asti. Tuotteita hankitaan noin 30 000 äitiyspakkaukseen.
Myös tänä vuonna Kela painottaa äitiyspakkauksen tuotteiden hankinnassa laatua. Pisteytyksessä hinnan painoarvo on 20 % ja laadun painoarvo on 80 %. Laatukriteereissä arvioidaan tuotteen toiminnallisuutta, materiaalin ja toteutuksen laatua, innovatiivisuutta ja muunneltavuutta sekä luomupuuvillan käyttöä.
Hallitusohjelman kirjauksen mukaisesti Kela pyytää tarjousta tänä vuonna ensimmäistä kertaa pallosta.
– Kela toivoo, että pakkaukseen saataisiin pallo, joka tukee vauvan ja vanhemman vuorovaikutusta ja innostaa heitä liikkumaan, suunnittelija Veera Petäjä kertoo.
Äitiyspakkausta kehitetään palautteen perusteella
Kuten aiempina vuosina myös vuoden 2026 äitiyspakkauksen tuotteiden hankinnassa on huomioitu asiakaspalaute.
– Vastuullisuus nousee esille palautteissa laajalti. Se merkitsee meille tuotteita, jotka ovat pitkäikäisiä. Laadukkaat tuotteet kestävät käytössä pidempään. Tuotteet voi antaa tutuille sitten, kun omassa perheessä ei enää ole niille käyttöä. Äitiyspakkauksen vastuullisuuden kehittäminen on osa Kelan vastuullisuustyön kokonaisuutta, Petäjä toteaa.
Asiakaspalautteen lisäksi Kela käy aktiivista vuoropuhelua tarjoajien kanssa. Tarjoajilta saadun positiivisen palautteen myötä tarjouspyynnössä on viime vuoden tapaan mukana mielikuvataulu. Mielikuvataulu toimii inspiraationa tuotteiden värimaailmalle ja kuvitukselle. Idea mielikuvatauluun tuli tarjoajilta.
Jos äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouspyynnöstä on kysyttävää, kysymykset on esitettävä tarjouspalvelun kautta tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Kelan asiantuntijat eivät valitettavasti voi vastata tarjouspyyntöä koskeviin kysymyksiin, jotka lähetetään heille suoraan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Resultat från enkäten om FPA:s lättlästa sidor: Beröm för tydlighet, önskemål om mer illustrationer24.4.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
84 personer svarade på enkäten om FPA:s lättlästa sidor på webben. De flesta ansåg att sidornas språk och layout var tydliga. Bland förbättringsförslagen betonades önskemål om fler illustrationer.
Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää24.4.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme