Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Hakaniemensillan purkutyömaalla kaatuneen nosturin nostotyötä ei voitu turvallisuussyistä keskeyttää aamuliikenteen ajaksi

Jaa

Sörnäisten rantatiellä sijaitsevan vanhan Hakaniemensillan purkutyömaalla tapahtui maanantaina 12.8. noin klo 15.45 onnettomuus, jossa mobiili- eli autonosturi pääsi kaatumaan työmaa-alueella. 

Kaatuneen nosturin nostaminen aloitettiin heti maanantain ja tiistain välisenä yönä, kun paikalle oli saatu tarvittavaa kalustoa. Valitettavasti nosto ei kuitenkaan valmistunut yön aikana, vaan venyi tiistaiaamun ja aamupäivän puolelle aiheuttaen liikenneruuhkaa. Turvallisuussyistä jo aloitettua nostotyötä ei kuitenkaan voitu jättää kesken, vaan se oli tehtävä kerralla valmiiksi.

Liikenteen katkaisusta sillalla ja nostotyön venymisestä viestittiin suurille medioille ja Fintrafficille, joka vastaa tieliikenteen häiriötiedottamisesta Suomessa. Asiasta kerrottiin myös Kruunusiltojen omilla kanavilla.  

Pitkäkestoinen työvaihe

Kaatuneen nosturin nostamisen suunnittelu aloitettiin maanantai-iltana välittömästi sen jälkeen, kun onnettomuustilanne oli saatu työmaalla hallintaan. Suunnitelman mukaiset nosturit saatiin tuotua ja pystytettyä työmaalle illan aikana. Kun nostotyö oli valmisteltu ja kaatunut nosturi kiinnitetty nostoapuvälineisiin, keskeytettiin liikenne Hakaniemensillalla nostotyön ajaksi, kuten Pelastuslaitoksen kanssa oli sovittu.

”Työ oli erittäin vaativa, koska kyseisen mobiilinosturin paino varusteineen on 100 000 kiloa ja sen painopiste oli monitahoinen: puomi yhteen suuntaan, painot yhteen ja sitten vielä itse auto”, kertoo Kruunusillat-allianssin projektinjohtaja Laura Saarlo.

Ensimmäisessä vaiheessa kaatunut nosturi irrotettiin mereen pudonneesta taakasta sukeltajatyönä, ja vasta sen jälkeen voitiin aloittaa varsinainen pystyyn nostaminen. Nostaminen ei kuitenkaan lähtenyt käyntiin suunnitellusti, sillä nosturin kaatumistilanteessa vaurioitunut tukijalka ei kestänyt nostotilanteessa syntyvää poikkeuksellista kuormitusta, vaan katkesi.

Katkeamisen seurauksena nostotyö muuttui huomattavasti aiempaa haastavammaksi, ja se jouduttiin yön aikana suunnittelemaan kaksi kertaa uudelleen. Paikalle jouduttiin tuomaan lisää kalustoa kahteen kertaan, ja viimeinen kaluston tuonti ajoittui aamuruuhkaan.

”Kun nostotyö oli jo aloitettu, raskas ja painopisteiltään hankalan mallinen nostettava esine oli muuttunut epästabiiliksi. Turvallisuussyistä työtä ei voitu keskeyttää, vaikka jokainen liike olikin hallittu”, Saarlo jatkaa.

Nostotyötä jatkettiin niin kauan, että kaatunut nosturi saatiin varmistettua sellaiseen asentoon, jossa sen uudelleenkaatuminen oli varmuudella estetty. Lopulta tiistaina 13.8. noin klo 11 nosturi oli pystyssä ja stabilisoitu, ja uusi Hakaniemensilta voitiin avata liikenteelle.

”Nosturin moottori ja hallintalaitteisto olivat kaatumisen seurauksena vaurioituneet. Työmaalla on jatkettu työskentelyä niiden toimintakuntoon saamiseksi, jotta päästään varsinaisiin korjaustöihin. Nosturin tekniikka saatiinkin jo siinä määrin kuntoon keskiviikon aikana, että pystyyn jäänyt puomi saatiin laskettua”, Saarlo kuvailee tämänhetkistä tilannetta.

Kaatumisen syy 

Kaatumisen syytä on selvitetty keskiviikon 14.8. aikana.

Alustavan tutkinnan perusteella kaatumisen oletetaan johtuneen nosturin nostokapasiteetin ylittymisestä nostotilanteen yhteydessä. Purkutyössä oltiin sahaamassa irti vanhan sillan reunaulokkeen osaa, joka irtosi odottamattomalla tavalla. Osaan kiinnitetyt nostoketjut osuivat yllättävän irtoamisen seurauksena vanhoihin rakenteisiin, ja kyseinen noin 20 000 kg:n painoinen osa lähti hallitsemattomaan liikkeeseen nosturista poispäin.

Voimakkaan liikkeen seurauksena taakka ajautui liian kauas nosturista ja aiheutti tilanteen, jossa nostokapasiteetti ylittyi ja nosturi kaatui. Kaatumisen yhteydessä nosturin tukijalkaan kohdistui poikkeuksellinen kuormitus ja se upposi maan sisään, ja toinen tukijaloista vääntyi.

”Julkisuuteen on levinnyt ensiarvio, että kaatuminen olisi johtunut maaperän pettämisestä, mutta tutkimusten perusteella maan pettäminen oli seurausta kaatumisesta, eikä kaatumisen syy”, Saarlo tarkentaa.

”Lopullinen kokonaiskuva onnettomuudesta saadaan vasta sitten, kun mereen pudonnut nosturin taakka eli purettavan sillankannen betoninen osa saadaan nostettua maalle. Tämä on hankala työvaihe, koska taakasta jouduttiin katkaisemaan nostoketjut veden alla, ja se on osittain uponnut pohjamutaan. Tällä hetkellä ei ole vielä selkeää arviota siitä, koska taakka saadaan merestä ylös”, hän jatkaa.

Henkilövahingot

Nosturin kuljettaja joutui hyppäämään pois kaatuvasta nosturista. Ensihoito tarkasti kuljettajan tilan onnettomuuspaikalla, ja hän pääsi lähtemään kotiin. Seuraavana päivänä kuljettajalla oli kuitenkin kipuja ja hän hakeutui lääkäriin, missä hänelle määrättiin viisi päivää sairaslomaa.

Kaatumisen aikaan työmaalla työskenteli useita kymmeniä henkilöitä, mutta kukaan muu ei loukkaantunut onnettomuudessa.

”Aiemmin antamamme tiedot onnettomuuspaikalta perustuivat sen hetkiseen parhaaseen käsitykseen, joka täydentyi myöhemmin uudella tiedolla”, Saarlo vielä lisää.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Kruunusillat-raitiotie Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027.

Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.

Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy.

Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy. www.kruunusillat.fi -

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsingissä muutos heikompaan tupakkalain alaisten tuotteiden käytössä kouluissa12.8.2024 13:42:23 EEST | Tiedote

Helsingin kaupungin selvityksen perusteella perinteinen tupakointi on kouluissa korvautunut tupakkalain alaisten uusien tuotteiden käytöllä. Samalla tupakkatuotteiden käyttö on siirtynyt koulujen alueiden ulkopuolelta koulujen sisätiloihin, yleisimmin vessoihin ja pukuhuonetiloihin. Käytöstä on ollut haittaa myös muille oppilaille, koska useissa kouluissa on jouduttu rajoittamaan oppilaiden vessoissa käyntiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye